Rapporter från UCPA

pd

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Ja det är lite de som e nyckelfrågan. Klarar kondisen offpist eller borde jag hålla mig till skiheltid. Funderar på confirme eller matrise. Klarar Utan vidare det senare men vad är nivån på confirme

Har du läst den här:
https://blog.ucpa.se/hur-bedomer-jag-min-niva/

Confirmé – du klarar puckelpisten
Du börjar att verkligen tackla puckelpisten och nu klarar du att ta dig ner för svarta pister med pucklar. Att du känner dig så självsäker nu är såklart tack vare att du behärskar snäva svängar. Dessutom börjar du tycka att det är riktigt kul att åka även utanför pisten.​

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Har du läst den här:
https://blog.ucpa.se/hur-bedomer-jag-min-niva/

Confirmé – du klarar puckelpisten
Du börjar att verkligen tackla puckelpisten och nu klarar du att ta dig ner för svarta pister med pucklar. Att du känner dig så självsäker nu är såklart tack vare att du behärskar snäva svängar. Dessutom börjar du tycka att det är riktigt kul att åka även utanför pisten.​
Det har jag. Därav frågan. Jag åker inte svart puckelpist. Åker obehindrat nedför Finlands alla normala svarta pister ( de e väl typ 5;)) men aldrig puckelpisten. Visst kan ja ta hummelbranten men den suger ju enbart, så varför skulle jag. De svarta i alperna undviker jag. Så då kvarstår frågan var ligger eg nivån. Måste ju finnas någon som kan berätta sina erfarenheter baserade på försök o misstag. Edit: åker skidor. åkt sedan 3års åldern. Böt från bräda till skidor för typ 7 år sen. Då hade det varit bräda i ö 20 år. Mao hyffsad känsla för snö men ingen rutinerad skidåkare. Kondisen är corona-fet

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Det har jag. Därav frågan. Jag åker inte svart puckelpist. Åker obehindrat nedför Finlands alla normala svarta pister ( de e väl typ 5;)) men aldrig puckelpisten. Visst kan ja ta hummelbranten men den suger ju enbart, så varför skulle jag. De svarta i alperna undviker jag. Så då kvarstår frågan var ligger eg nivån. Måste ju finnas någon som kan berätta sina erfarenheter baserade på försök o misstag. Edit: åker skidor. åkt sedan 3års åldern. Böt från bräda till skidor för typ 7 år sen. Då hade det varit bräda i ö 20 år. Mao hyffsad känsla för snö men ingen rutinerad skidåkare. Kondisen är corona-fet
Jag har åkt kanske 20ggr med UCPA, alltid offpist i olika former. Kondisen är inga som helst problem och tekniken är extremt varierande. Det viktiga är att du har kontroll och att guiden känner sig bekväm med att du har kontroll även när terrängen är besvärlig.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Om det är vecka 1 är det ju gott om tid och motivation att jobba på kondisen. ;) Hört att de har koll och flyttar om folk om det behövs, så hade nog hellre bokat ett steg för högt snarare än ett för lågt.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Om det är vecka 1 är det ju gott om tid och motivation att jobba på kondisen. ;) Hört att de har koll och flyttar om folk om det behövs, så hade nog hellre bokat ett steg för högt snarare än ett för lågt.
Ja 4 månader ja… lika lätt sagt som gjort😳 grejen är det att man inte kan bli petad ner från lägsta gruppen

pd

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Ja 4 månader ja… lika lätt sagt som gjort😳 grejen är det att man inte kan bli petad ner från lägsta gruppen

Vad föredrar du själv, att vara bäst i den enklare gruppen eller sämst i den mer avancerade gruppen?

Covid-fetma finns det gott om verkar det som när man ser sig omkring på gymmet.

other_side

Medlem
Rapporter från UCPA
Vad föredrar du själv, att vara bäst i den enklare gruppen eller sämst i den mer avancerade gruppen?

Covid-fetma finns det gott om verkar det som när man ser sig omkring på gymmet.
Om du är vältränad skulle jag välja den mer avancerade gruppen. Det du inte har tekniskt får du kompensera med bra fysik. Du kommer utvecklas bättre av att åka med bättre åkare. Gäller dock inte i offpisten om du blir en säkerhetsrisk, en fördel om det är hyfsad jämn grupp…

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Klart man vill vAra sämst i gruppen, just för att utvecklas. Tror coronafetman snart klassas som egen folksjukdom😬 bör skaffa mig ett så dyrt gymkort snarast så jag inte har råd att ha det oanvänt. Men till sak; så är jag mest rädd att bli petad ur offpistgruppen för om jag förstått rätt om man e anmäld offpisto inte platsar i sämsta gruppen flyttas man inte ned till ngt annat utan blir grupplös. Eller så är allt detta bara kvinnlig osäkerhet

other_side

Medlem
Rapporter från UCPA
Om du är vältränad skulle jag välja den mer avancerade gruppen. Det du inte har tekniskt får du kompensera med bra fysik. Du kommer utvecklas bättre av att åka med bättre åkare. Gäller dock inte i offpisten om du blir en säkerhetsrisk, en fördel om det är hyfsad jämn grup…
Om du är vältränad skulle jag välja den mer avancerade gruppen. Det du inte har tekniskt får du kompensera med bra fysik. Du kommer utvecklas bättre av att åka med bättre åkare. Gäller dock inte i offpisten om du blir en säkerhetsrisk, en fördel om det är hyfsad jämn grupp…
Klart man vill vAra sämst i gruppen, just för att utvecklas. Tror coronafetman snart klassas som egen folksjukdom😬 bör skaffa mig ett så dyrt gymkort snarast så jag inte har råd att ha det oanvänt. Men till sak; så är jag mest rädd att bli petad ur offpistgruppen för om jag förstått rätt om man e anmäld offpisto inte platsar i sämsta gruppen flyttas man inte ned till ngt annat utan blir grupplös. Eller så är allt detta bara kvinnlig osäkerhet
Tror dem är flexibla. Första dagen brukar vara harmonisering. Så det blir en mer ”röd” grupp och en mer ”svart” grupp. Det brukar ändå variera tekniskt i gruppen men brukar inte vara några problem. I Chamonix dalen är det lite högre lägsta nivå än exempelvis Serre…

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA

officiellt så heter det att du riskerar att bli grupplös om du petas från offpistgrupperna, dock har de personer som jag har setts petats alltid hamnat i en vanlig grupp och blivit nöjda med det. Guiderna och skidskolechefen vill ju att alla ska ha det bra så de gör vad de kan för att alla ska bli nöjda. (jag åker snowboard och då finns det oftast bara en offpistgrup - så de som inte platsar åker direkt ner i vanlig grupp)

Flennstrom

Medlem
Rapporter från UCPA
Ja det är lite de som e nyckelfrågan. Klarar kondisen offpist eller borde jag hålla mig till skiheltid. Funderar på confirme eller matrise. Klarar Utan vidare det senare men vad är nivån på confirme
Jag hade valt offpist All mountain/ toute neige. Där är pauserna lite längre och dessutom gruppen lite större, så du får tid att återhämta dig.

Min erfarenhet (från 15 veckor i Val d’Isère) är att man åker ungefär samma åk i expert och all mountain men att man i expert hinner med ett par åk till. Mindre stress och press/förväntan i All Mountain. Och faktiskt mer glada grupper - kan bero på något lägre teststeronnivåer möjligen:)

Om du inte passar så kommer du att få åka i pistgrupp istället - det är ofta många i pistgrupp som åker halvtid. Under veckan brukar det vara vanligt att folk inte vill åka med längre pga trötta ben/tungt huvud….

Om du är intresserad av offpist så ta chansen- i pistgrupp kanske du får åka lite offpist men långt ifrån säkert.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag hade valt offpist All mountain/ toute neige. Där är pauserna lite längre och dessutom gruppen lite större, så du får tid att återhämta dig.

Min erfarenhet (från 15 veckor i Val d’Isère) är att man åker ungefär samma åk i expert och all mountain men att man i expert hinner med ett par åk till. Mindre stress och press/förväntan i All Mountain. Och faktiskt mer glada grupper - kan bero på något lägre teststeronnivåer möjligen:)

Om du inte passar så kommer du att få åka i pistgrupp istället - det är ofta många i pistgrupp som åker halvtid. Under veckan brukar det vara vanligt att folk inte vill åka med längre pga trötta ben/tungt huvud….

Om du är intresserad av offpist så ta chansen- i pistgrupp kanske du får åka lite offpist men långt ifrån säkert.
Tack för input! Men nog måste väl nivån vara högre på toute neige än offpist nybörjare?

Rapporter från UCPA
Tack för input! Men nog måste väl nivån vara högre på toute neige än offpist nybörjare?
När jag var i Argentière 2019 och körde Offpist nybörjare ( Offpist Discovery kallar franska UCPA det för) så gjorde vi samma åk som tout neige confirme gruppen gjorde men skillnaden var att vi inte åkte lika snabbt samt tog fler pauser i de långa åken.

Året efteråt var Serre Chevalier och bokade Tout neige confirme, där delades vi in i tre olika grupper på plats efter att ha fått åka upp och visa ens lägsta nivå i en isig backe. På så sätt blev vi tre väldigt jämna grupper som gjorde liknande åk under veckan men i oilka tempon.

I Les Arcs var vi tyvärr bara en grupp i confirme offpist vilket också gjorde gruppen väldigt ojämn.

I slutändan gäller det nog att ha lite tur med vilka som bokar samma grupp den veckan. Men det är oftas lättare att bli nedflyttad till en grupp än upp. Generellt brukar svenskarna underskatta sin förmåga och fransoserna överskatta sin.

Har du åkt lite offpis tidigare och känner att du kan ta dig ner på varierat underlag så ska inte Tout neige confirme vara några problem 😀

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Tackar alla som orkar kommentera, de snurrar nog mer för mig nu än tidigare. Är väl bara att få feelis, anmäla o sedan se vad det blev till

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Det beror väldigt mycket på vilka center man åker till. Hur som helst, är du osäker på din nivå så är tipset att välja ett av de större centren med flera nivåer och/eller grupper. T.ex. Serre, Valdi eller Valto.
Då kommer du säkert hitta rätt nivå, de harmoniserar alltid första dagen. Även om det oftast brukar betyda att de försöker dela in folk i fransoser och icke-fransoser, och sen om det ej fungerar justera lite enligt nivå. Tror säkert att du fixar Toute Neige så kör på det!

Bizz

Medlem
Rapporter från UCPA
Jag har åkt kanske 20ggr med UCPA, alltid offpist i olika former. Kondisen är inga som helst problem och tekniken är extremt varierande. Det viktiga är att du har kontroll och att guiden känner sig bekväm med att du har kontroll även när terrängen är besvärlig.
Mycket bra poäng med kontroll. För guiden tror jag inte att det är viktigt att man åker superbra, däremot att man åker med rätt risknivå i förhållande till sin skicklighet! Hamnar man i en tuff situation pga sämre snöförhållanden t.ex. så är det bara att ta sig ner sakta men säkert, då slipper guiden/gruppen leta efter skidor eller ännu värre ta hand om skador och annat.
Apropå kondition så hade jag en lite speciell utmaning i vintras med covid 8 veckor innan resan som tog rätt hårt på lungorna. Jag skulle köra offpist expert i Val d'Isere och misstänkte att det skulle bli en del att gå med skidor på ryggen. På runt 3000 meters höjd som det kan bli där. Så jag fick se till att löpträna en gång i veckan för att få igång flåset och det lyckades väl precis kan jag säga. Jag blev förstås rejält andfådd men klarade ändå min grupps ganska tuffa tempo. Offpist expert har alltså en konditionsnivå högre och vi hade nog en starkare grupp än vanligt, tror vi hade hajkat mindre annars. Men det kan definitivt vara en bra idé att köra lite konditionsträning månaderna innan om du inte redan gör det.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
jo bord def. börja träna. Skidåkningen är nu vad den är då man inte kan räkna med några åk på hemmaort innan nyår. Har dragit på mig nån postcovid, som ännu efter snart 2 månader inte gett med sig...
Men nu e bokningen preliminär för v 1.
Mycket bra poäng med kontroll. För guiden tror jag inte att det är viktigt att man åker superbra, däremot att man åker med rätt risknivå i förhållande till sin skicklighet! Hamnar man i en tuff situation pga sämre snöförhållanden t.ex. så är det bara att ta sig ner sakta men säkert, då slipper guiden/gruppen leta efter skidor eller ännu värre ta hand om skador och annat.
Apropå kondition så hade jag en lite speciell utmaning i vintras med covid 8 veckor innan resan som tog rätt hårt på lungorna. Jag skulle köra offpist expert i Val d'Isere och misstänkte att det skulle bli en del att gå med skidor på ryggen. På runt 3000 meters höjd som det kan bli där. Så jag fick se till att löpträna en gång i veckan för att få igång flåset och det lyckades väl precis kan jag säga. Jag blev förstås rejält andfådd men klarade ändå min grupps ganska tuffa tempo. Offpist expert har alltså en konditionsnivå högre och vi hade nog en starkare grupp än vanligt, tror vi hade hajkat mindre annars. Men det kan definitivt vara en bra idé att köra lite konditionsträning månaderna innan om du inte redan gör det.essutom nån postcovid

Senast ändrad:

soja93

Medlem
Rapporter från UCPA
Börjar fila på vårens resa, preliminärt åker jag själv så har tittat på soloresorna, men är även nyfiken på coaching. Åker snowboard och var i Chamonix förra året, då åkte jag off pist, och även om det var sjukt skoj så är jag mer intresserad av att finslipa teknik eventuellt träna lite park(??).

Nån som åkt coaching som har erfarenheter att dela? Läste nånstans här på forumet att det kan förekomma filmning och analys i efterhand. Låter som ett dunder sätt att lära sig av att se sig själv och andra åka.

Soloveckor låter nice och optimalt för att snabbt lära känna gött folk men jag åkte själv förra året också och hade inga problem med att knyta bekantskaper i sammansvetsade chalmersgäng.

Verkar som Chamonix v 12 eller 13 är alternativet som passar mitt schema och inte är utsålt

Vad tycks?

Senast ändrad:

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Blir nog också solo för mig detta året. Så funderar på Tignes vecka 9 som ska vara "solovecka". Dock finns det ej några flyg via UCPA den veckan så blir antingen buss eller hitta flyg själv. Buss är dock kanske trevligt om man ändå bokar solovecka då det sannolikt är flera andra som också tar bussen då?

I övrigt osäker om jag är sugen på Tignes som center, åt lunch där en gång förra året under Valdivecka och var inte jätteimponerad, verkar inte finnas jättemycket duschar/toaletter?

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Blir nog också solo för mig detta året. Så funderar på Tignes vecka 9 som ska vara "solovecka". Dock finns det ej några flyg via UCPA den veckan så blir antingen buss eller hitta flyg själv. Buss är dock kanske trevligt om man ändå bokar solovecka då det sannolikt är flera andra som också tar bussen då?

I övrigt osäker om jag är sugen på Tignes som center, åt lunch där en gång förra året under Valdivecka och var inte jätteimponerad, verkar inte finnas jättemycket duschar/toaletter?
kan ge rapport vecka 2 om det var värt det.

jonasclind

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag och min sambo bodde i Tignes-centret en vecka i vintras. Det är modernt och fint och ganska bra ytor för kvällsaktiviteterna, men inte så mycket charm eftersom det är modernt. Vi bodde i 4-bäddsrum där vi och ett likadant rum delade på en toalett och en dusch, och det kändes helt ok, enstaka gång man fick vänta. Nere i de allmänna ytorna var det ok med toaletter också, inget jag tänkte på då.

Jag tror det jag tyckte var sämst med centret var läget. Det ligger liiite off. En promenad för att komma till och från centret, långt ifrån ski-in-ski-out. Till byns centrum får man klättra i (för oss: isiga) backar eller gå ganska långt.

Men Tignes som skidort är väldigt bra! Finns finfina backar åt alla håll och Valdi ligger ju bara några liftar bort. Men skulle jag åka tillbaka till området hade jag valt ucpa i Valdi.

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag och min sambo bodde i Tignes-centret en vecka i vintras. Det är modernt och fint och ganska bra ytor för kvällsaktiviteterna, men inte så mycket charm eftersom det är modernt. Vi bodde i 4-bäddsrum där vi och ett likadant rum delade på en toalett och en dusch, och det kändes helt ok, enstaka gång man fick vänta. Nere i de allmänna ytorna var det ok med toaletter också, inget jag tänkte på då.

Jag tror det jag tyckte var sämst med centret var läget. Det ligger liiite off. En promenad för att komma till och från centret, långt ifrån ski-in-ski-out. Till byns centrum får man klättra i (för oss: isiga) backar eller gå ganska långt.

Men Tignes som skidort är väldigt bra! Finns finfina backar åt alla håll och Valdi ligger ju bara några liftar bort. Men skulle jag åka tillbaka till området hade jag valt ucpa i Valdi.

Ok låter ju som det är fräscht i alla fall i rummen. Åt som sagt lunch där en dag förra året, då fick jag uppfattningen att det låg "mitt i byn", men nu när jag tänker efter så gick vi några minuter med skidorna. "ganska långt" låter ju inte så nice, men det kan ju inte vara mer off än Valto eller Les Arcs även om det såklart är svårt att slå Valdis läge.
Ja Tignes lockar mest eftersom jag aldrig varit där (förutom en dag) så kul att testa något nytt samt solovecka, annars är ju Valdi ett säkert kort!

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Väskan börjar vänta på att packas.. står i valet o kvalet på om jag skall släpa med egna lagg eller låna på plats. Tänker jag kanske endå tar med egna för jag blir kvar i Geneve efter resan o det är onödigt att hyra.. man kan ju säkert endå låna på centret fast man har med egna..
Jag är Anmäld på pistheltid.Så om jag tar med egna, är det då allmountain eller pistrakterna som skall packas?

jonasclind

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Roligt med en ny resa! Fundera på vilka skidor som passar bäst i Geneve veckan efter och ta med för det. Vad det än är för skidor som du lånar på centret så brukar det vara helt ok kvalitet och anpassat efter kursen. Vad jag hört så är det inte ovanligt att pistgrupperna hamnar en hel del utanför pisten beroende på väder och gruppens önskemål. Med det sagt så skulle jag absolut tagit med pistraketerna själv! :cool: Tror de du får låna på centret ligger närmare all-mountain.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Roligt med en ny resa! Fundera på vilka skidor som passar bäst i Geneve veckan efter och ta med för det. Vad det än är för skidor som du lånar på centret så brukar det vara helt ok kvalitet och anpassat efter kursen. Vad jag hört så är det inte ovanligt att pistgrupperna hamnar en hel del utanför pisten beroende på väder och gruppens önskemål. Med det sagt så skulle jag absolut tagit med pistraketerna själv! :cool: Tror de du får låna på centret ligger närmare all-mountain.
Jeklar jag som just bestämt allmountain... Nåväl vi får se. E lätt orolig på vilka influensor och 🔡covid varianter man får med sig på centret. Här hemma är alla sjuka nu. Inklusive jag själv😅 har nån koll på om det råder nått masktvång nånstans? Tex på gondoler

Senast ändrad:

Eskas

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jeklar jag som just bestämt allmountain... Nåväl vi får se. E lätt orolig på vilka influensor och 🔡covid varianter man får på centret. Här hemma är alla sjuka nu. Inklusive jag själv😅 har nån koll på om det råder nått masktvång nånstans? Tex på gondoler
Rätt val med allmountain tror jag om du ska vara kvar och åka själv sen. Var längesedan jag åkte ”ski ordinarie(pist)” med UCPA, men minns att vi var mer ute och körde bredvid än att finslipa tekniken på skärande svängar. Beror nog iofs på flera saker: om det snöat, guide för gruppen och nivå i gruppen.

Topp