Rätt stil i luften, böja benen?

dojdoj

Ny medlem
Åker skidor. Har haft ett uppehåll på ca 3 år pg.a skador. Nu är jag igång igen och kör endel i park, men har helt tappat stinget.

Jag lyckas aldrig bra ens med vanliga grabs. FÅr obalans i luften så att jag sträcker på mig och vill landa istället för fortsätta i luften.
Jag klarar 360 helt utan problem i ganska stora hopp (för mig) ca 8 meter platå. Även 540, fast då brukar jag få nycket framåtvikt, alltså landa mot plösarna.

När jag skall göra mute grab, tail, nose eller trcukdriver går det år pipan!!
Jag klarar inte av att hoppa iväg och får rätt "stil", alltså börja in benen mot kroppen och ta en grab. Jag är liksom rätt raklång även då jag gör 540. Inte snyggt alls!!
Jag är visserligen 188och väger 90 kg men det borde ju kunna fixas till!

HUR???? hjälp mig med tips, vad ska jag tänka på? Kan man träna innan man hoppar?

1. Kör i parken, MYCKET.

2. träna in från hopptorn och studsmatta

3. träna lårmusklerna så du orkar få upp benen lättare mot kroppen.

tryck ifrån när du lämnar kicken, då e de lättare att krypa ihop. Jag har också problem med stilen när ja ska snurra mkt och fort t.ex. 720, då e de assvårt att ta grabs tycker jag. och det är alltid lättare att göra grabs m.m. i större hopp.

Om jag trycker ifrån då jag lämnar kicken så landar jag alltid väldigt långt ner, ibland efter landningen, och det gör att jag sträcker ut min kropp ännu tidigare för att man blir "rädd" när man ska landa.

Jag är så stor (alltså inte fet) så det känns som att jag skulle behöva ett jättehopp för att kunna klara av en vanlig mute grab, om jag ska skjuta ifrån vid kicken.

men om du landar långt ner, ta mindre fart. du får jue mer tid på dej om du skjuter ifrån, mer air:D

jag hade också de problemet förut, lösningen för mig va att börja snurra åt andra hållet. jag fick genast mycket bättre balans.

Ok!
tack för hjälpen.
men att snurra åt andra hållet är lite knepigare. men får väl lära mig det ebättre.

Jag snurrar åt vänster, men i luften flyger jag alltid åt höger, så jag landar inte mitt bakom kicken utan en bit ut till höger.
Varför blir det så?

dojdoj sa:
Ok!
tack för hjälpen.
men att snurra åt andra hållet är lite knepigare. men får väl lära mig det ebättre.

Jag snurrar åt vänster, men i luften flyger jag alltid åt höger, så jag landar inte mitt bakom kicken utan en bit ut till höger.
Varför blir det så?
hehe jag gjorde precis samma sak förra året när jag försökte skära på en stor kick. missade nästan landningen för att jag flög så mkt åt höger

Jag bor tyvärr alldeles för långt ifrån snön... närmaste ställe är vallåsen i halland/skåne.. dem hade en liten fjuttpark förra året... borde bli bättre iår m tanke p jib academy. OM det överhuvudtaget kommer nån snö..
Får påtok för lite träning i park.. det blir max 15-20 skiddagar om året...

ingen polare är heller så intresserad av att bli bättre, så man får ju hoppa själv i badhuset.. lite svårare att se vad man gör för fel när man själv hoppar.

vill ju lära mig cork och lincoln loop också..

jag gör samma sak, all by my self. Men visst fan ger det resultat! ska in i eftermidda & träna på just cork snurrar. förmodligen med true-tail's (vetefan hur det ser ut utan skidor bara) men mute fungerar suveränt. en tweakad mute med stadigt grepp, sen så snurras det ute bara fan.

D-spin blir dock lite värre, förbannat svårt att komma tillbaka --> förbannat många rygg /magplask.

kul kul.. hoppar du från trampolin eller från fast avsats? Hur högt

När man gör cork, vad ska man tänka på? Måste man minst snurra 2 varv för att "komma tillbaka"?

Grabben, det spelar ingen roll hur lång du är och hur mycket du väger, de var de roligaste jag hört.

Jag är 2 meter lång och för mig är det inte nå svårt att snurra alls.

Jag tror att det kan spela en roll om man har korta ben och kort överkropp jfrt med att vara lång ovig och klumpig, som jag är. :)

jag har inte problem med själva snurrandet.. jag sätter ju 360 och 540. problemet är att jag inte håller ihop kroppen tillräcklig. Min stil är helt enkelt ful!! vill få upp benen mot bröstkorgen typ. Hålla ihop benen mera och inte vifta så mycket.

Ta mer fart o skit i o popa istället, ställ dej i rätt "pose" på kickern o bara flyg ut, då får du nog rätt bra steeze på det hela. Tror problemet är att du poppar för mycket.

Cr0y_HimselF sa:
Ta mer fart o skit i o popa istället, ställ dej i rätt "pose" på kickern o bara flyg ut, då får du nog rätt bra steeze på det hela. Tror problemet är att du poppar för mycket.
håller inte med där.. man kan inte poppa för lite;)
det ser så jävla töntigt ut med folk som inte poppar i hoppen, då blir det inget skönt flyg i t.ex. en snurr.
om jag skiter i att trycka ifrån i kicken tappar jag balansen helt iaf.
så jag tycker att du ska fortsätta poppa:) (poppa=trycka ifrån typ)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp