rea på alpingaraget, bindningar

FJS9091

Medlem
Jag har efter viss möda bestämt att Dynastar Legend x106 är en bra skida, tänkte åka till skistore och snacka bindningar. Nu har Alpingaraget bra pris idag och imorgon och jag har inte en jävla aning om vilka bindningar som passar skidan och mig. Jag är 182/88, stark, uthållig och kanske inte alltid så teknisk men det kompenserar jag med kraft.. Jag tänker fortsätta köra mina race pjäxor och undrar då vilka bindningar som kan vara ett bra alternativ?

Lingonburk med kantarellstuvning!
Köp en bindning med din 12 eller uppåt. Kuksrorlek avgör övre gräns.
Puss puss och god natt!

Magngan sa:
FJS9091 sa:
psortti sa:
Marker Jester alt Look Pivot är två klassiker
jag är nyfiken på Look Pivot men har ingen erfarenhet, det känns som en hybridbindning.. Vilken hade du valt till en klassisk race pjäxa, marker eller look?
Alltid Look Pivot, svårt att tänka mig att den någonsin används som hyrbindning.
det fanns med ett b i hybrid :-) jag menade alltså inte hyr.. vad säger ni om touring bindningar, typ marker lord, baron eller duke?

FJS9091 sa:
Magngan sa:
FJS9091 sa:
jag är nyfiken på Look Pivot men har ingen erfarenhet, det känns som en hybridbindning.. Vilken hade du valt till en klassisk race pjäxa, marker eller look?
Alltid Look Pivot, svårt att tänka mig att den någonsin används som hyrbindning.
det fanns med ett b i hybrid :-) jag menade alltså inte hyr.. vad säger ni om touring bindningar, typ marker lord, baron eller duke?
Vad menar du med "hybrid"? Sen är väl inte Lord en turbindning vad jag vet (bara en vanlig men med justerbar tå så att du kan använda pjäxor med WTR-sula)

Åter till frågan här så kan jag inte se något som helst skäl till att köpa en vanlig bindning framför en turbindning så länge du inte prompt måste köpa ny, vill spara småpengar och är livrädd för lite extra vikt. En Duke/Baron/Guardian osv är ju enormt mkt mer flexibel och går dessutom att hitta begagnade för en rimlig peng. Du slipper då också montera om ifall du kommer på att du vill börja tura...

Magngan sa:
Åter till frågan här så kan jag inte se något som helst skäl till att köpa en vanlig bindning framför en turbindning så länge du inte prompt måste köpa ny, vill spara småpengar och är livrädd för lite extra vikt. En Duke/Baron/Guardian osv är ju enormt mkt mer flexibel och går dessutom att hitta begagnade för en rimlig peng. Du slipper då också montera om ifall du kommer på att du vill börja tura...
Exakt så tänker jag.. Tack för ett bra svar..

//Patric

hela planen gick åt pipan.. hamnade på skistore med ett par faction dictator 3.0 och salomon STH2 WTR 16 bindning.. killen i butiken körde med alpine trekker i sina alpin bindningar, han sa att det suger rävhjässa men han har riktiga bindningar på vägen ner.. :-) tack för er input!

FJS9091 sa:
hela planen gick åt pipan.. hamnade på skistore med ett par faction dictator 3.0 och salomon STH2 WTR 16 bindning.. killen i butiken körde med alpine trekker i sina alpin bindningar, han sa att det suger rävhjässa men han har riktiga bindningar på vägen ner.. :-) tack för er input!
Så Skistore bedömer alltså att Duke/Baron/Guardian osv innebär ett tapp i utförsprestandan mot ”vanliga”? Kan också tilläggas att den som knallar upp med Trekkers också måste åka ner med massa extravikt och en knökfull ryggsäck på ryggen ;)

FJS9091 sa:
Låter helt otroligt.... om det stämmer att skistore har sagt så och fått dig att köpa trekkers. Fall för ombudsmannen..?

Troll?

Släpp högafflarna
@Pillard
@termons

Det var jag som hjälpte Patric i butiken. Vi diskuterade olika bindningar, deras för och nackdelar.
@FJS9091, jag och hans vän (som jag förstod det?) verkade överens om att en turbindning inte är nödvändigt. Jag nämnde i diskussionen att det finns insatsbindningar som går att använda (Vi pratade om samtliga typer av bindningar, även tech) men att dessa är hemska att använda. Jag berättade att jag avänt trekkers i lpnga perioder där jag turat dagligen men även att jag i vinter kommer att ge tech en ärlig chans, igen.

Vill du hellre ha turbindningar gick det mig förbi Patric, varpå jag ber om ursäkt om missförståndet och det går givetvis att byta, inget är borrat ännu.

PS Det är skillnad att åka med Duke osv jämfört med alpinbindningar. Som en liten parentes bara, skillnaderna gick vi igenom i butik när vi diskuterade bindningar

Senast ändrad:
Ok. Det förklar ju varför det blev "vanlig" bindning. Om man inte skall tura så skall man inte ha en AT bindning. Du måste ju hålla med om att om det finns en chans att man kommer att tura så monterar man en AT bindning på en ny skida. Kunden kommunicerade kanske litet otydligt i detta fall..? Eller så kommunicerade han klart att han inte kommer att tura. Trekkers kan man väl inte rekommendera eller...?

Kan hända att jag har fel då jag tänker att de flesta inte kommer att känna märkbar skillnad på att köra rejäl AT framebindning och "vanlig rejäl bindning. ?

Senast ändrad:
Jarle sa:
Släpp högafflarna
@Pillard
@termons

Det var jag som hjälpte Patric i butiken. Vi diskuterade olika bindningar, deras för och nackdelar.
@FJS9091, jag och hans vän (som jag förstod det?) verkade överens om att en turbindning inte är nödvändigt. Jag nämnde i diskussionen att det finns insatsbindningar som går att använda (Vi pratade om samtliga typer av bindningar, även tech) men att dessa är hemska att använda. Jag berättade att jag avänt trekkers i lpnga perioder där jag turat dagligen men även att jag i vinter kommer att ge tech en ärlig chans, igen.

Vill du hellre ha turbindningar gick det mig förbi Patric, varpå jag ber om ursäkt om missförståndet och det går givetvis att byta, inget är borrat ännu.

PS Det är skillnad att åka med Duke osv jämfört med alpinbindningar. Som en liten parentes bara, skillnaderna gick vi igenom i butik när vi diskuterade bindningar
Precis som
@termons skriver ovan här så beror det ju rätt mycket på vad kunden säger. Om han i tråden här säger att han kanske vill börja tura framöver så är det ju fortfarande i min mening ett betydligt större tapp att behöva gå via trekkers och till slut köp av ny bindning och en extra montering än vad man tappar i åkning på en AT jämfört med "vanliga". Säger kunden dock att han inte tänker tura alls, ja då är ju valet rätt självklart.

Jarle sa:
Släpp högafflarna
@Pillard
@termons

Nejförsatan, vi är helt överens!!

Eftersom jag ställt frågan här ville jag bara berätta vart jag landade. Det verkar som allt kom ur sin kontext med ett kort inlägg för att avsluta en tråd.
Vi stod i butiken nästan en timme och diskuterade fram och tillbaka, baserat på diskussionen så tog jag valet att gå på en alpinbindning och vid tillfälle komplettera med en insatsbindning vid de tillfällen det behövs. Det är svårt att beskriva hela vårt samtal här. Jag upplevde att vi både lättsamt och allvarligt gick igenom min åkprofil på ett bra och seriöst sätt.

Robert på skistore var mycket tydlig med fördelar och nackdelar och baserat på hela samtalet så är jag mycket nöjd med utfallet. Det finns inga missförstånd mellan mig och Robert på skistore.

Så det är bara att borra!

Låt borren borra. Härligt att du är nöjd. Det kort inlägget för att avsluta tråden gav bilden att du inte var så 100% på att du gjort rätt val trots :-)

Ja precis, det korta inlägget kändes märkligt utifrån tidigare. Men är ni överens så kör på bara.

nu ser jag vart missförståndet var.. "hela planen gick åt pipan"

planen var att handla hos alpingaraget, jag skulle köpa en annan skida med en annan bindning under den korta nyårsrean.. det var DEN planen som gick åt pipan..
Jag är riktigt glad att jag gick till skistore och i lugn och ro fick chansen att diskutera mina egentliga behov och min egenskattade körstil. Jag hade en jäkla tur för en mycket god vän dök upp som gubben i lådan och kunde komplettera diskussionen lite objektivt eftersom han känner mig. Jag är glad att jag hamnade i Roberts händer och jag har en känsla av att vi kommer att göra fler skidrelaterade affärer i framtiden..

jag är ledsen för missförståndet..
Slutet gott, allting gott!

Senast ändrad:
Vad har du för pjäxor? STH bindningen var riktigt elak mot mina Tecnica Cochise och gjorde djupa märken på ovansidan av sulans klack. Tror dock att det är mjukate plast i dem än mina gamla Dolomite "racingpjäxor" som stod emot bättre.
Markers bindningar upplever jag som mycket skonsammare mot pjäxorna så jag skulle rekommendera ett byte om du har möjlighet.

RWD sa:
Vad har du för pjäxor? STH bindningen var riktigt elak mot mina Tecnica Cochise och gjorde djupa märken på ovansidan av sulans klack. Tror dock att det är mjukate plast i dem än mina gamla Dolomite "racingpjäxor" som stod emot bättre.
Markers bindningar upplever jag som mycket skonsammare mot pjäxorna så jag skulle rekommendera ett byte om du har möjlighet.
jag kör på nordica nrgy 1 pro 130, jag har annars läst att salomon STH2 WTR 16 är en riktig slitvarg.. kanske inte i klass med mina atomic x18 jag har på racing skidorna men nära nog?

Hade inga problem med bindningen, säkert hållbar. Tecnica kanske har mjuk plast. Har som tur är utbytbara sulor och har skaffat ett par extra.
Så här ser de i alla fall ut efter sth2 bindningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp