Rekommendation kantslip?

PisteCarver

Aktiv medlem
Rekommendation kantslip?
Kan någon rekommendera en bra kantslip?
Jag har bara en Swix fickmodell, och den känns lite "fjuttig" att jobba med. Skulle behöva något med längre fil och större grepp.
Tackar på förhand för tips!🙏

Rekommendation kantslip?
Som ovan.
Nu är inte jag jätteduktig men jag använder denna sen en fil och klämma.

Bilagor

• 59340440-C984-4A3F-B3C1-2BAEF5798137.png
    59340440-C984-4A3F-B3C1-2BAEF5798137.png
    46.3 KB · Besök: 249
Rekommendation kantslip?
Började också med den där fickmodellen från Swix. Sen gick jag lite all-in
och köpte ett kit från Tyrolit med guide, vanliga filar och keramiska filar. Blev genast lite roligare att fixa kanterna.

Rekommendation kantslip?
Började också med den där fickmodellen från Swix. Sen gick jag lite all-in
och köpte ett kit från Tyrolit med guide, vanliga filar och keramiska filar. Blev genast lite roligare att fixa kanterna.
Årets julklapp! Till mig själv.
Har ni en sån där sidewall-skalare också? Jag tänker att om man inte byter skidor så ofta kanske man få det gjort nånstans. För det räcker väl att göra en gång för alla?

Rekommendation kantslip?
Årets julklapp! Till mig själv.
Har ni en sån där sidewall-skalare också? Jag tänker att om man inte byter skidor så ofta kanske man få det gjort nånstans. För det räcker väl att göra en gång för alla?
Nje, sidewall behöver skäras ner allt eftersom, men inte varje gång man slipar kanten. Där kör jag med Swix modell, fast är inte riktigt nöjd med den. Tycker att justeringen flyttar sig allt eftersom man skär. Sneglar på lyxvarianten från Sidecut Tuning men kan inte riktigt motivera vad den kostar.

Rekommendation kantslip?
Nje, sidewall behöver skäras ner allt eftersom, men inte varje gång man slipar kanten. Där kör jag med Swix modell, fast är inte riktigt nöjd med den. Tycker att justeringen flyttar sig allt eftersom man skär. Sneglar på lyxvarianten från Sidecut Tuning men kan inte riktigt motivera vad den kostar.
Helt förståeligt den kostar ju som en halv resa till Hemsedal över en helg.......

/C

Rekommendation kantslip?
All-in, en cutter för side wall, filhållare 88 grader, bara en grov fil för fula skador och ett stycke Race-tuner (el-maskin) med två stenar. Alltid supevasst och tar dig 2 min per skida. Med vasst menar jag vasst på riktigt.

Minus, dyrt. Räkna med 12 000 kr för allt 😅

Tips, är ni några polare så gå ihop och köp en tillsammans. På en helkväll slipar ni ledigt 15 par skidor. Trevlig stund att snacka skit och peppa inför åkning får man på köpet 😁

Rekommendation kantslip?
Med vasst menar jag vasst på riktigt.
Hur länge håller de tillräcklig skärpa enligt din måttstock?

Innan jag började fila på skidorna själv så tyckte jag att de höll sig flera veckor. Sen blev det några dagar och nu vill jag gärna vara där och pilla efter varje dag.

Rekommendation kantslip?
Körde swix maskin när barnen tävlade, blev ohållbart att slipa för hand när de blev äldre, dagarna på snö var 50+ och antalet skidpar för många. Den gör 20 minuters jobb på 2 minuter, ca. Men … nu efter ”tävlingskarriären” är det vanligt vinkeljärn, klämma, fil och bryne som gäller. SWIX har riktigt bra grejer. Handjobb blir lika vasst, men tar lite mer tid. Sidecutter ett måste för att ta ner sidewall så att filen tar ordentligt. Hållare att montera skidan i stark rekommendation. Och man får dricka whiskey till. Tallisker ger något bättre skärpa enligt min erfarenhet.

Rekommendation kantslip?
86, 87 eller 88 grader? Vad är rekommendationen?
Beror på användningsområde (terräng/underlag/typ av åkning), typ av skida och dina önskemål/erfarenhet. 88 på kanten är en bra allround och 89 för off piste. 87 och aggressivare skulle jag inte lägga på annat än tävlingskidor för teknikgrenar. Baskant/hängning 0,7-1 cirka för pist och 1+ för off piste. Detta märks mycket mer i skidans temperament än olika vinklar på sidokanten, mindre hängning=skidan biter snabbare.

Rekommendation kantslip?
Hur länge håller de tillräcklig skärpa enligt din måttstock?

Innan jag började fila på skidorna själv så tyckte jag att de höll sig flera veckor. Sen blev det några dagar och nu vill jag gärna vara där och pilla efter varje dag.

Det beror på snön eller isen. Brukar klara mig en veckas åkning, möjligen lite bryne då och då en om det är hårt. Vid is så nöter det mer, när jag fixade race-lagg för balkat före så vare det två par skidor under ett 2h pass. Dvs en timme sen var det till å trimma på. Sen är det lite skillnad på skärpa och hur länge den håller beroende på stål i kanten.

För oss dödliga som kör fritt så är en slip i veckan fint nog. Måste ändå hylla skärpan man får med maskin och framför allt så snabbt det går. Går att få vasst förhand men tar tid och lite övning. Jag har sparat maskinen efter tävlingskarriär för ungar är över. På något underligt sätt har jag många vänner som vill hälsa på mig inför säsongen. 😂

Som ovan nämner, 88 grader är en bra vinkel som funkar för allt. Att gå ner på 87 eller 86 ger bara mer arbete och riskerar att göra skidor för aggressiva. Jag kör nu 88 på allt men olika mycket hängning om det är pist eller offpist som gäller.

Ang whisky och skärpa låter jag vara osagt men en kall öl funkar alltid. Fler gör det inte vassare

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp