Rekommendation på familjedestination - Inte SKISTAR

Jag ska iväg med familjen på ett par dagars skidåkning. Kanske en långweekend, kanske en vecka. Vi bor i södra Sverige och brukar åka till Jämtland för åkningen. Men nu är det prio på att familjens mer gröna åkare (barn och svägerska) också ska ha kul, dvs inte för svåra grejer eller för dyr prislapp, läs INTE Skistar.

Vi snackar löst om Branäs i fyra dagar i januari och det låter bra efter vad jag läst. men jag vill se om det finns andra tips där ute som jag missat. Barnen är 3, 5 och 9 år så bra barnområde och gröna/blå backar är nyckelfaktor. Men om det även finns möjlighet för mig och sambon att fräsa iväg på ett par lite mer avancerade varv eller skogsrepor är det inte ett dumt komplement.

Titta på Norge. Hafjell, Kvitfjell, Norefjell? Fina vägar från syd- och västsverige. Fin terräng. Kronkursen är gynnsam (inte som i Danmark!) Närmare än Härjedalen/Jämtland och man slipper köra halva sträckan på småvägar genom skogen.
Kvitfjell och Hafjell har gemensamt liftkort och man kan bo på ena stället och göra bilutflykt till det andra.
Har iofs inte varit i Norefjell själv men det är väl allra närmast.
Geilo är en fin traditionsrik familje-skidort, ligger nån timme längre bort än Hafjell.

Om man gillar något mer småskaligt, genuint och snälla backar med natursnö så rekommenderar jag Fjätervålen.

Granne med Idre men i mina ögon mycket bättre skidåkning, mindre folk. Långa carvingbackar, finns lite snäll offpist, alla kommer ner till samma lift. Man kan inte tappa bort någon, alla kan åka runt hur man vill men ses så småningom nere vid liften.

Om man gillar något mer småskaligt, genuint och snälla backar med natursnö så rekommenderar jag Fjätervålen.

Granne med Idre men i mina ögon mycket bättre skidåkning, mindre folk. Långa carvingbackar, finns lite snäll offpist, alla kommer ner till samma lift. Man kan inte tappa bort någon, alla kan åka runt hur man vill men ses så småningom nere vid liften.
Hade gärna åkt till Fjätervålen eller Idre, men det blir direkt 2h längre bilresa tyvärr.

Du har troligtvis samma avstånd till Branäs som till Norefjell...?
Som att jämföra en Trabant med en BMW.
Stöten 10 ml extra. Fina Fjätervålen 20 mil extra

Har du nära till Köpenhamn eller Landvetter så kan ni ta billigt flyg till Turin med RyanAir,
Från Turins flygplats går tåget direkt till Limone (ett byte).
Funkar fint för era åldrar och betydligt soligare, billigare än de andra alternativen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp