Rekommenderas ryggskydd?

kanske

Ny medlem
Rekommenderas ryggskydd?
Har precis börjat komma in lite i jibbingen, studsar lite på lajbans bara, är nog rätt kass om jag ska vara ärlig (snurrar ogärna mer än 360, men lär mig). Tänkte testa lite mer i vinter och undrar om ni rekommenderar att köra med ryggskydd, även om jag inte direkt planerar kangaroo flip över en motorväg?

Är ju många snowboardåkare som kör ryggplatta, men å andra sidan känns det som att deras ryggar lättare tar stryk järmfört med när man åker skidor. Om man absolut ska ha ryggskydd, vad finns det och vad kostar det? Och hur många här kör med det (skidåkare)?

Rekommenderas ryggskydd?
Jag kör twintip och använder Head TH1 Strap, allstå ingen väst. Kostar ca 800 spänn på stadium. Det är ett bra skydd med 9 kotor och två holdpoints som är lite hårdare än resten, en vid svanskotan och en vid nacken.

Rekommenderas ryggskydd?
Klart som fan du ska ha ett ryggskydd!
Jag köpte något liknande ryggskydd som KillenMedGlid på stadium för runt 800 spänn!
Helt klart värt de, man känner sig säkrare!

Rekommenderas ryggskydd?
Självklart ska du ha ryggskydd. Annars kommer du antagligen inte våga satsa lika mkt. Det är ju inte så kul å bryta ryggen lixom.
Finns på alla sport- och alpinbutiker.
/P

Rekommenderas ryggskydd?
ryggskydd räddar förmodligen mot fler skador än hjälm skulle jag tro. jag lyckas alltid dunsa ner på ryggen när det går åt helvete men huvudet klarar sig alltid på något mirakulöst sätt.

dock kör jag med både hjälm/ryggskydd och i vinter även crashpants

Rekommenderas ryggskydd?
kanske sa:
Okej, det låter som en klok investering alltså.

Men det är inte obekvämt eller tungt när man åker då?
Inte alls. De flesta ryggskydd känner du inte av alls. Att det blir varmt och svettigt känner du inte mycket av heller. Om du lägger ut lite mer än 400 på ett ryggskydd, alltså runt 800 kr så får du ett skydd som både är bekvämt och skyddar bättre än de andra.

Rekommenderas ryggskydd?
Ryggskydd är lika viktigt som pjäxor om du inte glider fram på transportsträckor:)
Att rekomendera är Dainese Nextwave, kanske är av det lite dyrare slaget men helt klart värt det . ventilerar grymt bra och är riktigt smidigt,
jag köpte den för 1200 på alpingaraget förra året har jag för mig.

Rekommenderas ryggskydd?
du vänjer dig. i början känns det lite som en ryggsäck, men till slut kommer du glömma att ta på dig det eftersom det inte gör någon skillnad.

tungt är det knappast.

peace

Rekommenderas ryggskydd?
Kika närmare på Dainese Nexwave eller Space (du kan läsa om vilka krafter de klarar av på deras hemsida så du kan jämföra med andra ryggskydd). Själv har jag Space (Nextwave fanns inte för några år sedan), som jag har modifierat: tagit bort maggördeln och satt dit kardborrebandsremmar på byxbältet vilka jag drar igen ett par hål vid respektive sida på ryggskyddet (jag gillar inte när något sitter tajt runt magen, och det har funkat perfekt i flera år)

Ride on,

Rekommenderas ryggskydd?
Ryggskydd är väldans bra att ha, det skyddar mot det mesta och känns knappt om du köper en bra modell!

lägg ner lite pengar för de får du tillbaka i åkningen, kan säjja att jag knappt vågar stå på ett par skiis utan ryggskydd..

Rekommenderas ryggskydd?
jag kör alltid med ryggskyd jag har nåt kneppt namn på z de kosta ca. 800 men de e värt det. Du får inte ha ett för långt, du ska kunna böja huvudet bakåt hyfsat mycket.

Senast ändrad:
Rekommenderas ryggskydd?
Klart att man ska använda ryggskydd!.. Tänk dig o skada ryggen och aldrig mer kunna åka skidor... då ångrar du nog att du inte köpte ett ryggskydd som en billig livförsäkring!.

Rekommenderas ryggskydd?
Jag är ingen jibber, men har ryggskydd ändå. Lätt + smidigt och säkrare. Som många sagt, klart värt pengarna. Kan vara skönt att ha ngt extra på sig när liften stannar och det blåser oxå :)

Tillbaka
Topp