Resan - Vilka skidor? Tips!

Hakkarainen

Ny medlem
Tjenare! Jag och farsan min har bestämt oss att åka en vecka till Alperna, men den stora frågan lyder: vilka skidor ska man köpa? (Jag är ingen expert på skidor..)

Jag vart stört säker på att köra Blades, tills jag läste några trådar vilket övertygade mig att blades är oerhört fult att åka. Men måste säga att det är riktigt kul!

Sedan så såg jag någon tipsa om Line Afterbang vilket verkar stört sköna! Min budget ligger runt 3000-5000 (Då både skidor och pjäxor ska betalas), jag vill inte åka vanliga slalom skidor vilket jag har gjort de mesta gångerna när vi har varit ute och åkt, efter ett tag bytte jag till Blades vilket läre mig att göra några få trix. Twintips har jag kollat runt på, men det intresserar mig inte lika mycket som Line Afterbang gör. Men vilka skidor ska jag nu ha frågar jag då er, några tips?

Senast ändrad:
Vikt/längd/erfarenhet efterfrågas. Samt vad dom ska användas till, mest pist, park eller puder?

Men, om du tycker Blades är ballt och är man nog att skita i vad folk tycker så varför inte fortsätta med det?

Sen, ska budgeten inkludera pjäxor eller köper du dom med en egen budget?

Senast ändrad:
Jag väger 65 kg, är 180 cm lång och ska användas till allt hade jag tänkt mig. Jag åker dock inte så mycket offpist där snön är någon meter hög. Jag är heller inte dålig, jag har åkt skidor dem närmaste 5 åren, jag tycker också om att trixa och köra på lite mer utmanande platser.

Jo, jag funderar fortfarande på'tt!

Budgeten ska inkludera pjäxor hade jag tänkt, vilka priser är det vi kollar på om man vill ha något mellanting?

Om du nu planerar att åka några år seriöst så ska du inte i första hand fokusera på vilka skidor du ska köpa, gå istället till en riktigt skidbutik och köp ett par pjäxor som passar dig. Sedan eftersom det rör sig om en veckas åkning i alperna skulle, iaf jag, istället hyra skidor. Du får då möjligheten att testa olika skidor för att se vilka som passar dig bra, eller i vilket segment du ska leta.

Så: Köp pjäxor och hyr skidor.

Tillbaka
Topp