Researrangörer

Nisse

Medlem
Researrangörer
Vilka har ni åkt med? Vad var bra? vad var dåligt? Läser man katalogerna är förstås alla bäst. Men vad säger ni som provat?

Researrangörer
Har också åkt med langley. Tycker det har varit lite småstruligt när man skulle boka, vi blev i år ombokade till två dubbelrum istället för ett 4-pers p.g.a att det inte fanns några 4-pers rum, stod fel i katalogen. Personalen på plats var dock väldigt trevliga och hjälpsamma.

Researrangörer
Langley är mycket bra.
UCPA är bra, men brukar attrahera lite väl mycket friluftsfreaks.
Lion är lite halvseriösa, men funkar.
STS har jag hört dåliga saker om.
Nortlander har jag ingen erfarenhet av.

>> RR <<

Researrangörer
Nu får vi väl ta å hålla våra hästar en anings aning.

Att LangleyTrabbel är mkt bra bör ju sättas i en sansad jämförelse innan folk börjar lita på vad ni skriver. Det är ju som det är, gillar man UCPA:s all included-koncept (du har alltså aldrig varit utanför hemsocknen tidigare) så är det ju fin-fint. LT har ju som fördel, jmf m UCPA att man slipper diska. Annars är det i princip same same but different.

Skall det hela sättas på en skala 1-5 (franskt) så ligger la LT på en lagom 3:a. Lion Beach är inte det minsta sämre än SkiTinges (numera under namnbyte till LT) - ej heller Sportresor. Därför renderar även Lion & Sporten treor. Svin Alpin ligger ju helt allena på -14 fransk skala - så de är det bäst att akta sig för. STS problem är ju att de har resor till fel ställen, men annars är de väl inte anmärkningsvärt mkt sämre - dvs en fransk tvåa plus.

Glömde detta vid första inskrivningen: Det finns naturligtvis ett grymt de luxe-arrangemang som går i topp på den franska skalan, dvs en femma, men som tyvärr mest arrangerar resor hem från alperna. Javisstgivetvis är det SOS International jag är ute och fiskar efter. Hämtning vid dörr, minst två säten i första klass på planet och upphämtning vid bagagebandet i Sverige för färd till hemmets trygga vrå. Naturligtvis får man bärhjälp på alla platser och om man ser lite uttråkad ut kommer det raskt hjälpande personal med en rullstol och inveterar till ett rullstolsrace. Tveklöst en top of the lineenhet av sällan skådat slag.

Summa summarum finns det enligt min åsikt ingen universallösning enbart när det gäller att välja resebolag. Ta dem som har billigast restresor så klart - var istället riktigt omdömesgill vad gäller val av resesällskap. Då löser sig ALLT!

Researrangörer
Gomiddag go"vänner!

Tog min första charter (ospec, tätt inpå) på många herrans år till Alpträsk förra säsongen, och konstaterade att det mesta är sig likt, med bokning, transfer, vad man får å inte får, bla bla bla. Har man tur blir det bra, har man otur blir det förmodligen också bra, så småningom, och har man en inihelvittes otur, tja, så fixar sig även det!

Glasklart, eller? Nähe! Några binära parametrar här:
Helvirrig arrangör (0), ovirrig arrangör (1)
Ingen snö på orten(0), snö på orten(1)
Välkomstmöte utan H2O5OH (0), d:o med H2O5OH (1)
Ett pensionärspar i lägenheten bredvid (0), ett tropp ur nåt brantåkarkollektiv i lgh bredvid (1) (med viss reservation) ...osv.
Och som ni mattesnilen redan vet kan binära tal bilda en jala massa kombinationer, och vips, då har vi ett resultat!

..resultat, ja, inte vet JAG! "Man har det som man gör på sig", sa redan Veiron i ottan. Det är summan av dom oändliga kombinationerna som gör det, va klart.

Tycker
Ace, resenär i tillvaron.

PS. Mina "STS-buddies", som min son behagade kalla dom, var dock ack så trevliga.

Researrangörer
langley är överlägset bäst,guiderna kan åka skidor bara det.
har tyvärr trånga transferbussar.

har åkt med dem 3 ggr på väg en 4:e..

kör hårt....

Researrangörer
UCPA kan i sanning dra till sig en hel del teknologer vilka i för stora drösar kan vara störande (en sorts hybrisbaserad post-pubertet). Dock måste jag framhålla en del mervärden.
- Du slipper bli blåst (inge småsnik)
- Du bor nära åkningen - tidsvinst!
- Du har all mat fixad (slipper leta, prisgneta, vänta) - tidsvinst!
- Du har mycket duktiga guider som (åtminstone de jag åkt med) tar dig till säker (?) offpist, korridorer, dropp och annat gott som normalt tar några veckor av rövslickande på någon skibumbar att få del av. Som kuriosa kan jag nämna att guiderna klippte 720, backflippar och annat fast dom snarare var friåkare än jibbers.
- Du får ett ur ekonomisk synpunkt jvt bra paket. (liftkort, lagg, guide, mat, bra buss)

Kort sagt du kommer att kunna åka mer, roligare och säkrare för lägre pris. Däremot får du lägre mysfaktor och bet. lägre hippfaktor en vissa andra arrangörer. Vill man vara hipp skall man väl iofs inte åka charter överhuvudtaget. Nej grafittimåla en Transit -83, lassa in alla lagg du kan hitta, sträckkör till Alagna, köp ett secondhand säsongskort och tvinga dig på några säsongare när du kommer ner, om du kommer ner. Sen ordnar sig allt efter någon vecka, eller?

TROR JAG????

Researrangörer
Jag anser LT vara bäst. Riktigt schyssta priser om man bor på deras egna hotell. Duktig personal. Ta en restresa och åk!

Researrangörer
Jahapp, då verkar LT-mytomanin spridit sig till Kungsbacka då, Jonas.
"langley är överlägset bäst, guiderna kan åka skidor bara det."
Jo, guider kan åka skidor - de kan annat oxå som de om inte annat måste bevisa under sin utbildning på 8 år eller vad det är, se mer hos exempelvis http://www.pallefrobe.com . Har det skett en liten begreppsförvirring här, vilket jag tror är fallet, och du hänvisar till de som är bussvärdar och lekledare på barrundor/pistvisning som "guider" blir det lite knas. Visst finns det de som kan åka http://www.skierslodge.com/GuideInd.html och http://www.skierslodge.com/gdoug.html , men dessa jobbar ju knappast som bussvärdar på LT.

Om man nu betraktar att i blå pist utföra en Stockholmssväng med stjärten i baksätet alternativt stjärten i baksätet med påföljande vickning av densamma - vilket till så gott som 100% praktiseras av LT:s bussvärdar - som att kunna åka anser jag detta vara vansinnigt fel. Två säsonger på Gundecentret i Sälen renderar inte någon fantastisk åkteknik, dock bra meriter att fortsätta lekledaryrket fast utomlands och i LT:S regi.

Då hörs ju Bajen-Mattes beskrivning av UCPA:s lekledare som bra mkt mer trovärdig.

Researrangörer
Kalas, nu har även JCM tagit ett felskär på den stora isen. I ovanstående inlägg visar han prov på ett klavertramp av sällan skådad dignitet när han argumenterar för att orden guide och bergsguide har likvärdig innebörd. Min näsa för tvivelaktiga påhopp och slag under bältet registrerade detta misstag med otvivelaktig precision och jag styrde mina steg mot närmaste bibliotek för att närmare undersöka ett av våra förnämsta svenska ord: Guide.

Slår man upp guide i ordboken blir man häpen. Där står:

guide guiden guider

subst.
vägvisare, reseledare

Aha, guide kan alltså innebära reseledare! Ingenstans står att läsa om eventuell 8-årig utbildning. Och påståendet att LT"s guider KAN åka skidor kommer att stå orubbligt fast tills motsatsen är bevisad. Basta!

>> RR <<

Researrangörer
Jag åkte med Sportresor till Stanton 86. Det var bra.
2,5 meter snö och strålande sol. Klar 5a. Tacka fan för det!
Fast å andra sidan var jag med samma sportresor i Verbier 93. Skitlite snö och dimmigt. Ganska usel resa faktiskt. En syndig barlärka på Saloon Marshall (?) sista kvällen räddade en trea åt Sportresor.
Allvarligt talat man får ju inte så mycket bättre skidresa en vad ort, väder och sällskapet tillåter. Kolla i stället efter vilken typ av skidåkning du söker, vilken ort som erbjuder mest och bäst snö för stunden samt kanske också priset för resan. Jag tycker oxå som jag tidigare sagt att UCPA erbjuder en +variant med sina skidguider eller moniteurer (bussguider är en annan sak).
Varför talar jag för blinda öron?

Researrangörer
Ohoj, nu är det min tur.

Spenderade 3 veckor i sträck i alperna för att par år sedan under Langley Travels beskydd. De första 2 veckorna i V.Thorens var helt enkelt vidriga ur serviceperspektivet. Efter en vecka blev vi väkta kl 06.00 med ett "ursäkta, det har blivit fel, ni måste byta lägenhet, packa ihop era grejor inom 2 timmar så får ni en ny lägenhet ikväll." Inte kul. Men det värsta var att bergsgudien vi hade bokat genom Langley för en eftermiddag inte dök upp. Där stod vi och väntade vid liften medans snön blev uppåkt av någon annan... Reseledarnas skidkunskap...nja, de åkte inte gärna i svart backe om man säger så. Och inte var de trevliga heller.

Följande vecka spenderades på Langleys hotell i Argentier där reseledarna hade betydligt bättre vilja men förmågan var begränsad, det var ett djävla strul helt enkelt med allt från kreditkortsslippar, liftkort osv... Men det var väldigt trevliga och åka kunde de oxå.

Fast de har vid andra resor visat bra service, jag ger en 3:a.
Ger en 2:a till ving som jag oxå provat.
Allt enligt den den tidigare använda franska skalan.

Skulle testa sportresor i år, men de ställde in resan så det blev STS i år.

Men som alltid, fyfan för charter.

Researrangörer
A men tjena RRagnar - felskär bjuds det gärna på, men jag vet inte vad som är mest graverande i detta fall? Är det att du: brukar ordlistor, tror att LT-barrundeledare åker skidor eller blandar ihop dem med UIAGM/IVBV (Union Internationale des Associations de Guides de Montagne / Internationale Vereingung de Bergfuhrerverbende). De åtta åren är antagligen något individuellt och erfarna LT-guider samt duktiga nybörjarbummare i ShampoX, Sälen & Åre löser antagligen det hela http://www.american-alpine.com/whatittakes.htm på en fikarast.

Motsatsen bevisas genom att beskåda dem (baksätesåkarna), något som dock inte rekommenderas för den skrattkrampsbenägne.

Researrangörer
Ähum, det jag försökte säga var att det spelar rätt liten roll vilken arrangör man åker med, resten är mer eller mindre slump.

Naturligtvis kan vissa arrangörer på en viss ort, ett visst år leverera en alldeles överlägsen produkt, mot att året efter inte alls kunna upprepa detta.

Men så är det med charter. Man får ta det för vad det är.

...jo

Eder Ace D G

Researrangörer
Fascinerande att det läggs så mycket vikt vid reseledarna/guiderna hos de, i alla fall, mycket tvivelaktiga researrangörerna. Inte fan är du på berget för att åka guidad yoodelrunda med någon fjunig lallare i mover-ställ och solbrillor.

I shall say this only once. ALL charterverksamhet i resebranchen är av ondo. Vill ni utsätta er kropp för rekursiv rektal penetrering rekommenderas därför avsedda inrättningar.
Reser gör man efter eget huvud och på egen hand eller med väl valda delar av bekantskapskretsen.
Eller som en död amerikan sa: "Conformity is the jailor of freedom". (Han sa en massa dåligt skit också så jag väljer att inte namnge honom.)

Researrangörer
Det enda som är skönt med charter är att du inte behöver tänka själv. Om det går som det är tänkt. Annars behöver du tänka lika mycket som om du åker själv och allt slutar med skit iallafall.

Nä. Det bästa är att åka själv. Då vet man vad man får. Kräver mer planering men du får ut mycket mer av resan. Och så slipper du alla dryga medresenärer som säger att dom är jätteduktiga på att åka så att när man väljer bergsguide så hamnar man med dom i den avancerade gruppen, men som sedan visar att dom borde ha stannat i Väsjö-backen.

Researrangörer
Vänta lite, vad är detta? Stanna i Väsjöbacken?

Väsjöbackens är en av sveriges bästa anläggningar och har fostrat många snabba åkare. Inget mer skitsnack om Väsjöbacken, tack så mycket.

Apropå ni som tycker charter bara är skit borde tänka lite längre. Konceptet charter innebär att det är en paketresa med hotell och resa. Det blir billigare och dessutom enklare för dig. Medresenärerna som alla klagar över är inte arrangörens fel. Ta inte en betongbunker och åk inte vecka 7-8-9 så slipper nimycket av det som ni gnäller över.

>> RR <<

Researrangörer
Det är inge fel på Väsjöbacken. Jag har aldrig sagt att det är nåt fel på Väsjöbacken. Det var ett exempel eftersom personen jag syftade på härstammade från Stockholm. Men det är ok att du kommer med dessa inflik lite titt som tätt RRagnar så får vi lite mer liv o rörelser i forumet.
Hur som haver så gav jag min åsikt på charterresor. En del vill ha en utav andra planerad skidresa. Ett koncept som har rullat i decennier. Flyg/buss till ort, transfer till hotell, välkomstmöte på kvällen (inkl. torftig drink),skojfriska skämt av guide/lekledare, ut o leta barer, supa, sova, vakna, pistvisning, färdigt bergsguidepaket, hem till hotellet kl. 14.30, spreja på RL Polo, after ski, lämmeltåg med guide/lekledare på stans krogar med lustig utstyrsel (ex. en skum hatt med texten "charternörd" på), osv. osv.

Är det allt det här som kallas enkelt? Det är inte min definition på enkelt. Snarare tråkigt och inrutat. Men det kanske är sånt människor i vår tid tycker om. Inte tänka själv, inrutat dagsschema, inte ta ansvar. Ja må så vara då.

Nu säger jag inte att allt är skit med charter. Man får som RRagnar säger ett ekonomiskt alternativ (sista minuten) i ett färdigt paket. Det är bara det att man bör inte fastna i det mönster som charterbolagen vill ha in oss i för att vi ska bli enklare att hålla reda på. Gör det NI vill på charterresan. Charter är ett bra alternativ till folk som åker utomlands för första gången.

Researrangörer
Well RRagnar

Summan av kardemumman är, som jag förstår av ditt inlägg, att det blir billigare och enklare för dig när du åker på charter...
Jag vill inte gärna gå in i diskussion om huruvida det blir billigare, det är för tråkigt.

Nä då tar jag hellre upp det ur en lite annan vinkel.
Varför ska intelligenta människor som vi sträva efter att få det så enkelt och ordnat för oss som möjligt?
Om man tar en liten flukt på din sida ser man följande:

”Övervintrat en del i Chamonix, men efter att ha tillbringat sista säsongen i Le Tour för att komma undan värsta trängseln lutar det åt Verbier… ett grymt ställe i sig med oändligt mycket småorter runt. En av alpernas bäst bevarade hemligheter ligger precis i närheten.”

Känns ju inte direkt som om det enkla varit ledord i ditt val av skidort de senaste åren, inte heller det billiga med tanke på att Verbier är det som gäller inför vintern.
Men, säger du. Verbier blir ju både billigt och enkelt om man bara har de rätta kontakterna och vet när man ska åka. Ja just, det är precis det jag menar. För om du ska bo i något annat än det billigaste alternativet på chartern för att komma undan prismässigt, inte fan kommer du att träffa de rätta personerna. Du kommer ju att bo undanskuffad ute i något turistkomplex med trettio lite väl lättklädda tyskar som enda sällskap. Så inte heller nästföljande år kommer du att veta hur du ska bo, var du ska åka eller när Verbier visar sitt sötaste ansikte.
Vi som besökare på freeride.nu måste väl ändå anses vara så pass intresserade av skidåkning att vi ser en fördel i att möta lite utmaningar på vägen till skidåkningen. I möten med andra skidåkare får vi insikter som förhoppningsvis kan utveckla oss, inte bara på berget utan även på krogen.

Peace, love and freedom of choice.

Researrangörer
Bra inlägg Supernaut.

Jag förstår att ni är kritiska till det sätt som många chartergäster uppför sig och vissa arrangörers vallning av de stackars veckisarna. Men hör det till ursprungskonceptet?

Charter = Resa & Boende

Inte alls dumt när man tänker på det. Sen finns det stor skillnad på charter och charter. Åker du till Cham v. 9 med Lion så är det på ett visst sätt. Men åker du till Turkiet med Langley kommer upplevelsen vara en helt annan, för vissa mycket roligare och för andra inte alls vad de vill ha. Charter är enligt min mening fortfarande en bra idé, och det som har gjort det möjligt för så många att åka skidor.

Sen att jag var i Val D v.9 när jag var 16 och hade en riktigt bra vecka, både ur åk- och festsynpunkt erkänner jag mer än gärna. Men nästa gång jag åker charter är däremot osäkert. Så länge en kompis kompis säsongar i en sleten alphåla är det oftast roligare att åka dit.

>> RR <<

Researrangörer
Tja, visst är det en viss tjusning att åka själv, lösa problemet, köpa en sunkig bil som man själv måste reparera ute i ingenstans, komma till okända orter, leta efter ett övernattningställe som passar plånboken, men till slut hamna fyra pers ihopträngda i tvämannstältet eller ihopträngda i bilen. Hikar upp för att slippa betala liftkortet, räffar underliga locals som visar var åkningen finns. Bo i små kyffen, långa nattliga färder (för man vill ju åka skidor på dagarana) med bilen till nästa ställe som skall vara så mycket bättre, äta krossade tomater, tonfisk och snik pasta varje dag. Reparera biljävulen igen, värma gasolflaskan med händerna för att få köket att brinna så man kan få frukost...

Eller så är man lat, åker charter, väljer i katalogen, infinner sig på rätt plats, blir visad var man skall bo (sunkit, men man slipper leta), någon visar var man bör åka (inte = vill åka), guider visar var åkningen finns och går på afterski med alla (och då menar jag ALLA) andra...

Ja ibland är man lat och chartrar andra gånger är det roligare med det andra alternativet... Men så länge man får åka skidor är ju bägge alternativen OK!

Tillbaka
Topp