Reseledare i Alperna 10/11 med Alpresor?

Linghult

Medlem
Tänkte det kunde vara kul o se om nån här på forumet ska på reseledarkursen eller direkt ut o jobba i vinter för Alpresor! Jag är sen innan reseledare och tänkte att jag skulle jobba nånstans där man faktiskt kan göra grymt roliga saker under/efter jobbet istället för att ligga på beachen och ha tråkigt.

Nån som ska jobba eller ska på utbildningen för alpresor 19-28 november? Eller kanske någon som ska jobba för ett annat företag som har lite info om hur det är att arbeta som reseledare i alperna?

puss

Som jag förstått det säljer Alpresor betydligt fler platser till sin reseledarkurs än vad de har behov av att anställa folk, dock utan att berätta det. Alltså - ett sätt att kränga skidresor i lågsäsong och dessutom kunna plocka russinen ur kakan (typ 40 går kursen och tre får jobb). Men - jag kan ha fel.

Så - om du redan jobbat ute som guide fundera över om du behöver kursen, alternativt gå den för att det är kul. Säkert skoj folk som är med + skidåkning till en OK peng. Men lita inte till att den leder till jobb.

AnnaPanna sa:
Som jag förstått det säljer Alpresor betydligt fler platser till sin reseledarkurs än vad de har behov av att anställa folk, dock utan att berätta det. Alltså - ett sätt att kränga skidresor i lågsäsong och dessutom kunna plocka russinen ur kakan (typ 40 går kursen och tre får jobb). Men - jag kan ha fel.

Så - om du redan jobbat ute som guide fundera över om du behöver kursen, alternativt gå den för att det är kul. Säkert skoj folk som är med + skidåkning till en OK peng. Men lita inte till att den leder till jobb.
Har läst runt en hel del jo. Men betalade anmälningsavgift innan jag såg alla negativa kommentarer. Dock tror jag många överdriver en hel del ändå. Utbildning har jag gott om...så jag borde knäcka de andra ;) Så det känns inte så farligt ändå! Det ska nog gå vägen - om inte annat kommer jag hem pank och utan jobb :P Vilket skulle suga "lite".

Gick skidlärarkursen som går parallellt med reseledarkursen. Det är ungefär som anna säger. tror det va max fem som fick jobb förra året i bg. Sen några kanske fick jobb någon annanstans. Dock en väldigt rolig resa med mycket alkohol inblandat!! Tror dock inte reseledarna fick åka så mkt skidor själva, de satt mest kvar hemma på hotellet å plugga bg´s historia.

Annars tycker jag inte att reseledarjobbet är det roligaste man kan ha men det märker du nog på kursen. ;) Mkt kneg.

Det där med att ett få antal personer får jobb beror helt på dem ansökande. Om du klarar kraven som ställs för att bli reseledare och blir godkänd så får du antingen jobb direkt eller blir rekomenderad till nästa säsong. Dem som inte klarar den kan ju alltid använda det som en god referens..

funderar på att gå den för skojs skull typ och sen under den veckan vi är i Bg söka andra boenden och jobb typ bar och restaurang och stanna kvar hela vintern fast inte som reseledare ;)

Johnson2 sa:
Det där med att ett få antal personer får jobb beror helt på dem ansökande. Om du klarar kraven som ställs för att bli reseledare och blir godkänd så får du antingen jobb direkt eller blir rekomenderad till nästa säsong. Dem som inte klarar den kan ju alltid använda det som en god referens..
Tror det är så också. Många super nog ner sig mer än vad som är bra och kanske inte visar framfötterna direkt :P Har snackat med en vän som gjorde det misstaget...han är sjukt duktig reseledare, men söp lite för mycket under veckan :/

Hejsan. Jag funderar på att åka men har inte bestämt mig än. Jag har blivit antagen så det är bara att slänga fram slantarna för att aceptera. Men 7000:- är en smula mycket för min del och då chansen att få jobb är så liten så blir jag väldigt osäker. Hur tänker ni andra som ska åka? Eller ni som valt att stå över?

Senast ändrad:
Ja visst vore det väldigt roligt att åka... Träffa massa människor, lära sig nya saker, få åka skidor :D och massa mera. Men det är en himla massa pengar för mig. Jobbar visserligen nu och har ju pengarna, men jag sparar för att kunna plugga. Och det är ju inte nog med pengarna resan kostar, jag förlorar ju lön de dagarna jag är borta också.

Det finns det :P Men kan vara svårt att få en resa till ett bra ställe där man får träffa likasinnade massa likasinnade människor.

Tillbaka
Topp