reseledarkurs i badgastein

• Trådstartare Trådstartare johnik
  • Start datum Start datum
J

johnik

Guest
Nån som varit på reseledarkursen med STS alpresor???
O nån som ska dit i år??

Sitter här o funderar på om jag ska åka..
känns onödigt att punga upp den där resan om man inte får jobb sen..

Risken för att få jobb på STS reseledar kurs är liten. Dom drar in mycket folk till dessa kurser sen så väljer dom ut ca 10-15% det är svårt med andra ord och det är tuff konkurans!
Jag gick "skidinstruktörs kursen" men snackat med endel som gick reseledarkursen.
MEN jag skulle nog rekomendera dig att åka på den kursen om du har råd till det för det är nog en utav de bästa resor du kommer göra i ditt liv, det är riktigt kul. Specielt om du åker själv, du träffar så mycket kul folk. Jag skulle gärna gå den för att ha kul för det har du garanterat!
MVH
Daniel

Var på den förra året (2002).. bättre resa har jag nog inte varit på-.-- fruktansvärt roligt kan jag säga att det var. var 2 eller 3 st av os 48 som var med den veckan som fick jobb... så visst e det tufft... inte heller alla som kommer med till kursen så att du vet det oxå.... Kan rekomendera att åka även om du inte får jobb... jätte kul!!

okej... ah de verkar ju skoj.. men 6200:- e lite mycke igentligen.. men de kanske de e värt ändå..

Jag vill bara stäma in i sången. Så otroligt roligt resa/kurs. Jag o en polare gick den 1996 (f-n vad gammal man börjar bli...=))
I vilket fall så var kursen starten på vår säsong och även min reseledarkarriär. Jobbade lite i Bad Gastein, drog sedan till Cortina och avslutade säsongen där. Började plugga året efter och var nere 4 veckor det året, två buss-veckor.
Sen blev det Ving Alpin i Val Thorens. Inte like mycket partymänniskor åker med Ving fast det gjorde inte så mycket då.

Vill du ha fest, brudar(killar om du är tjej), billig dricka och återigen fest, så ska du definitivt försöka bli reseledare.

Ville bara tillägga att det är mycket jobb också givetvis. Folk som gnäller o surar, gäster som misshandlar varandra och du får gå upp mitt i natten för att agera tolk med polisen som vill slänga dem i finkan. Men det är trots allt ganska så sällsynta händelser.
Och de övervägs utan tvekan av alla de glada människor som man träffar och den skidåkning man får uppleva. Säga vad man vill om att guida folk i pisten, men när man har en hel grupp som bjuder på öl o mat och tackar för en fantastisk dag, ja, då känns det bra!

tja!

ska du åka på kursen till badgarstein den 5 dec?
jag har också kommit med och är lite osäker, har hört att det ska va superkul!
åker du ensam eller har du någon kompis med dig?
jag kommer att åka själv i så fall. jag ska nog åka, vi kommer att få jättekul, fastän chansen till jobb inte är så stor. kom igen vi åker!

du kan maila mig om du vill på rwastgard@hotmail.com

hoppas vi ses!

Tja Tja!

Ja ska ner på reseledarkursen den 21-30/11...är det den du ska på?
Tycker det ska bli skitkul å hoppas verkligen att man får jobb!! men det verkar ju lite segt. Man får väl förhoppningsvis en kul resa iaf!!!

Ha de!//

Björne

näe jag skulle åkt ner 5 dec till 14 dec.
men jag hoppade över det.. pengaproblem.. :(

Hej!
Jag gick Langleys guideutbildning för några år sedan och den kostade då bara runt 3500 och då ingick allt- mat, boende, liftkort. Jag skulle tro att vi var ungefär 15 av 45 som fick jobb som guider men ytterligare några fick andra jobb (de har ju egna hotell) så de tar inte in så många fler än de tror att de kan ge något form av jobb. Kan ju kännas bra om man lägger ned pengar på en utbildning! Finns säkert andra bra också så ta lite tid och kolla vilka olika utbildningar som finns innan ni sticker! Kan verkligen rekommendera Langley -både utbildningen och sedan att jobba för!

Har också kommit med på STS skidinstruktörsutbildning nu i december men har nog tyvärr inte riktigt råd att åka...känner att jag nog lägger de pengarna i bummarpotten istället...

Intressant att höra... Jag sökte till utbildningen och kom med. 2 veckor senare skickar de ett inbetalningskort och vill ha 740kr för nåt som ska hända 2 månader senare. Det suger, hur fan är det tänkt att man ska kunna planera sin höst med jobb och allt egentligen?

Dessutom skickade jag mejl till ansvarig för STS Reseledarkurs för att fråga om man får jobb efter osv, och nu ca. 3-4 veckor senare har jag fortfarande inte fått svar och då vill de att man ska skicka in anmälningsavgiften senast idag! Usel behandling tycker iaf jag. Trist att det ska vara så när alla säger att resan är skitrolig. Det hade varit jättekul att åka känner jag, men de dryga 6500 som jag skulle få betala känns lite håriga, även om man får en utbildning som ger meriter osv.

Ha det bra alla!

ah precis.. jag åker inte heller.. dyrt som fan..
o sen får man säkert inge jobb ändå.. då kan de kvitta

Det trista med Langley och andra förutom STS är att de vill ha lite äldre reseledare, runt 23-25 vilket sållar bort många intresserade. Det är inte så att jag inte förstår dem, men ändå. Hade jag haft "åldern inne" hade jag sökt till Langley, men icke.

Hej igen!
När jag gick kursen var det med folk som var från 18-19 år och upp till 27. Visst var det kanske något fler av de äldre som fick jobb men det var faktiskt en hel del youngsters som fick det också så ge inte upp även om de går ut med en viss ålder i ansökningsinfon. Om de tycker att du verkar bra kan du få chansen ändå! Lycka till!

Sök Lion Alpin!!

Superföretag med en grym utbildning...
Gick kursen förra året med 28 andra glada själar, alla blev erbjudna jobb efter kursen. Man är inte garanterad jobb, men de räknar med att alla som går kursen ska få det...De gör den mesta av utsållningen på intervjuerna. Jag fick en stationerad tjänst i Canazei, Italien. Ganska lungt ställe men ett världens största liftsystem!!

Roligaste tiden i mitt liv under kursen även om det är ganska jobbigt!

Men i år blir de bummande i Anton så länge jag bara orkar (nov-apr)

Ses där?!

Kort kommentar, har själv varit på STS kurs vilket var en av de roligaste resorna jag gjort, men chansen att få jobb är ganska liten, och sen till det väsentliga, vissa år har de inte ens möjlighet att åka skidor då snötillgången är för dålig....men skidåkning kanske inte är allt....eller?

Inlägg från en kompis till mig:

Jag var på STS kurs i Badgastein 2002. Det var en mycket stressig, händelserik och kalasrolig vecka. Det duger helt klart som nöjesresa. När det gäller jobb fungerar det så att kursledarna väljer ut alla som de anser passar som reseledare, dessa blir "rekommenderade" och kan därmed ansöka om jobb. Rent teoretiskt kan alla eller ingen bli rekommenderade, hur många som får jobb är en senare fråga. Förra året sökte 1400 personer utbildningen, 200 blev antagna och ca 60 blev rekommenderade. Hur många som fick jobb vet jag inte men gissar på 15-20.
Själv blev jag inte rekommenderad, vilket jag innerst inne visste från början, jag skulle inte passa som reseledare. Man ska vara väldigt social och go och glad i alla situationer, tycka om att prata med alla människor helt enkelt. Stämmer detta dåligt in på dig kommer du aldrig att bli rekommenderad oavsett hur bra du åker skidor. Men kursen är så rolig att du borde åka i vilket fall!

Hm jag har fått erbjudande att åka på kursen nu i maj
nog inte så mkt skidåkning kanske men jag funderar på hur andra resebolag ser på den här utbildningen är det en bra merit. klart allting e relativt men i och med att så få får jobb på sts kanske men kan få jobb på annat håll!!!

Smart att skriva i en tråd som varit sovande i snart fyra år, men vem vet..

Jag ska ner till Bad Gastein med STS nu i april (24 närmare bestämt), på försök. Tar det med en klackspark och hoppas på att få ett jobb som ger en mer röda blodkroppar (höghöjdsträning, here I come) och bra fart i benen inför vintersäsongen.

Är det någon här som har färskare upplevelser och åsikter om STS reseledarutbildning?? Någon som ska gå kursen till och med? Tacksam för all in-put in i ämnet innan jag betalar kursavgiften :P
/Mathilda

Tillbaka
Topp