Resesätt till Engelberg

Signelinho

Ny medlem
Resesätt till Engelberg
God dagens

Kommer att befinna mig i Engelberg i tre goda vänners lag från den sjunde januari till den femtonde april. Den stora frågan är dock vilket sätt som är smidigast att ta sig ner. Dom olika alternativen är:

KÖP AV CHEVA VAN.

Fördelar: En upplevelse att köra genom alperna. Möjlighet att ta sig runt meellan olika orter. Lätt att ta med sig skidorna osv.

Nackdelar: Tre liter soppa milen. Stora chanser till breakdown. Stor utgift till en början.

FLYG TILL ZURICH SAMT TRANSFER MED TÅG

Fördelar: Snabbhet. Pris? Enkelhet.

Nackdelar: Möjlighet till skador av utrustning osv. Pris?. Ombokningsbara biljetter osv.

Undrar dessutom vad det kostar med frakt av utrustningen med t.ex. DHL el. liknande. Detta vore att föedra vid flyg ifall det inte kostar multum.

Jag är mycket intresserad av all info av värde gällande olika priser, för/nackdelar osv!

Snöiga hälsningar

Johan Signell

Resesätt till Engelberg
Har de lagat vägen upp till Engelberg som spolades i samband med sommarens skyfall? Om de inte har det är kanske bil inte det allra bästa transportsättet.

Resesätt till Engelberg
Hej,

överlägset är flyg till Zurich, sedan tåg via Luzern upp till Engelberg. Det enda som talar emot det är väl om
du har massor prylar att ta med...

/Micke

Resesätt till Engelberg
Vet inte vartifrån ni tänkt flyga men jag har flugit ett flertal ggr från Arlanda till Zurich och sedan vidare med tåg till Engelberg via Luzern. Det är jäkligt smidigt! har inte haft något problem med bagage då jag flugit med Swiss som bara använder plan där bagaget lastas i containrar vilket minskar risken för skadat bagage. Tåget går sedan i anslutning till ankomstterminalen till Luzern där ni byter till ett mindre tåg för sista biten upp till Engelberg. Detta kan bli ganska bökigt om ni har tokmycket bagage eftersom det kan bli en liten promenad mellan tågen, dock brukar det vara gott om tid. Tåget tar ca 2-2,5 timmar sen är man framme i paradiset!

Resesätt till Engelberg
ang. cheva van gick jag själv i samma tankar innan i höst, men kom ganska snabbt på att det inte var aktuellt.

Inköp av skaplig van: 20.000kr
Försäkring säkert runt 3000kr, och eventuellt nya vinterdäck och fälg 6000kr.

Resa ner,
Departure Stockholm
Destination Engelberg
Date 25/10/2005
Time: 19h10 including 17h01 on motorways
Distance: 1892 km including 1803 km on motorways.

Säg då att den dricker 3 liter milen, så är det runt 6000kr bara bensin. Lägg sen på avgifter för färja osv, minst en tusing till.

Detta blir runt 35000kr om man lägger ihop det, vilket är för jävla mkt pengar.
Och vad gör man om bilen brakar ihop mitt på autobahn?

Därför har jag valt att åka tåg, kostar runt 1500kr och man slipper alla bekymmer.

Resesätt till Engelberg
Att bila ner med en cheva är onödigt och dyrt som har sagts innan. Jag vet inte om de ens har byggt upp vägen som rasade vid översvämmingarna. Däremot flyg till Zurich och sedan tåg till engelberg funkar perfekt och är inte så väldigt dyrt. Jag har också hört att man kan åka med ryanair till milano och sedan ta sig till Engelberg på något sätt (har själv aldrig gjort detta). Fast problemet är väl att ta sig till Engelberg från Milano.

Resesätt till Engelberg
om någon som ska ner till engelberg runt den 15:e januari och åker bil får ni gärna höra av er om ni har en plats över! eller om nin vill ha sällskap på flyget....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp