Rock 'N' Roll och Hårdrock

Perkal sa:
Är det Jeffa, Noljas och Perkal som jammar ihop om 3 år eller?:D Haha;)
Jeffa, ska du på Beck i solnahallen den 6 november kanske? Är lite inne på att köpa tickets till det:)
Jag ska inte dit men det blir säkert en grym spelning. Om du aldrig sett JB tidigare rekomenderar jag verkligen att du går och kollar. Han är helt klart en av de bästa någonsin...

Jeffa: Jo mickbytet lär väl inte göra underverk.
Tror jag provar nån gitarreffekt tills vidare.

Men rörförstärkare låter väl inte bra förrän man drar på rätt rejält? eller?
Min studentlägenhet har ganska tunna väggar... :P
Och så måste man väl underhålla dem lite mer?

Frågan är hur köttiga grejjer man ska gå på om man vill ha ett ljud som sparkar rumpa? Är inte behov av så mkt effekt egentligen, mest ett stört grymt ljud. Men det vore sjukt kul om man kunde blåsa ut fönsterrutorna med den eller nått. :cool:

(Förstärkaren gick för övrigt sönder för 10 sekunder sedan - ingen bas, låter som laptop-högtalare. SKIT!)

Nojlas:

Jag har en massor av multieffekter. Du kan låna av mig om du vill testa.

Lite vårt att tipsa om vad som kan tänkas hjälpa dig med stärkaren eftersom jag inte har en aning om hur den låter men tyvärr så är det väldigt svårt att få riktigt bra ljud i transistorstärkare. Dessutom så är den väl "bara" på 30 watt vilket gör det lite problematiskt om man vill ha köttigt ljud.

jeffa sa:
Perkal sa:
Är det Jeffa, Noljas och Perkal som jammar ihop om 3 år eller?:D Haha;)
Jeffa, ska du på Beck i solnahallen den 6 november kanske? Är lite inne på att köpa tickets till det:)
Jag ska inte dit men det blir säkert en grym spelning. Om du aldrig sett JB tidigare rekomenderar jag verkligen att du går och kollar. Han är helt klart en av de bästa någonsin...
Aa, vore en sjukt bra spark i arslet också så att man verkligen får insperation från något:)

Imorgon släpar jag iväg mig för gitarr köpet! Fan, är så jävla taggad, kommer inte få en blund i natt, och om jag får det så drömmer jag nog om någon världsturne som aldrig kommer bli av, haha:).

lycka till!

hoppas man får höra ett litet smakprov på dina nyvunna färdigheter om några veckor...

Då var det köpt och klart! Vart en Epiphone Les Paul 100 Sunburst med en Fender Magnum 1 förstärkare!
Smoke on the water låter riktigt bra!... Haha:) Har ni några bra tips på nybörjar guider och program? Har Guitar Pro 5 och 6 men känns lite för avancerat fortfarande! Så tips är väldigt välkommna!

Googla på guitar tabs så kommer du hitta en massa sidor med massa lektioner, låtar, övningar mm. Finns massa saker på youtube också.

Tips på tabs? Noljas jag testade sweet home alabama , men var lite för svårt, gärna något på 3 strängar och i lite lägre tempo!:) Klarar ivartfall Come as you are flawless nu så känner att det är dags för 3 strängar!;)

Eddie Vedder, vilken man och vilken känsla han förmedlar i låten!

Någon som har ett tips på något band som är liknande Megadeth? Gärna lite mjukare, typ A Tout Le Monde aktigt!

Hej
Varje gång jag läser ett inlägg i den här tråden tänker jag att jag måste rekommendera Slash albumet som kom för ett par år sen.
Otroligt bra. Han har samlat många gamla rockartister på en och samma platta. Skivan tillhör, för mig ialla fall, den typen som växer med tiden.

Att Black Sabbath har något av en bizarr förkärlek till fladdermöss är väl ganska uppenbart efter denna låt- och albumtitel. Hur som är den jävligt bra och jag ville bara dela med mig, old school metal när den är som bäst:

Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath från plattan Sabbath Bloody Sabbath.

Expression sa:
Märkligt att ingen nämnt Freddie som bästa sångare. Helt sjukt jävla bra.
Visst var Freddie helt sjuk och hans röst är fortfarande helt sjukt. Jag vet inte riktigt i vilken genre man ska placera honom, men just när det gäller queens sorts rock så är hans röst helt jävla magisk!

@Max_Faktor Nothing to say med A7X är riktigt bra!
@Stoof007 Föredrar helt klar James Dio, men fan vilka låtar det finns med ozzy, han är en levande legend!

Dio tycker jag hade större låtar som soloartist än han hade med Sabbath. Iof lyssnar jag hellre på Ozzys solomaterial än hans Sabbath-material. OCh trots allt detta så tycker jag att PAranoid är världshistoriens bästa låt alla kategorier. Få ihop den logiken den som kan ;)

Pillard sa:
Dio tycker jag hade större låtar som soloartist än han hade med Sabbath. Iof lyssnar jag hellre på Ozzys solomaterial än hans Sabbath-material. OCh trots allt detta så tycker jag att PAranoid är världshistoriens bästa låt alla kategorier. Få ihop den logiken den som kan ;)
Undantaget som bekräftar regeln?

Expression sa:
Pillard sa:
Undantaget som bekräftar regeln?
Hm, men det känns också väldigt fel att säga att Sabbath skulle vara dåliga i normalfallet. För om vi kallar Paranoid världens bästa låt genom tiderna och sen kallar den för ett undantag som bekräftar en regel så skulle det ju betyda att resten är dåligt. Oj, nu har jag snöat in i nån form av filosofiskt resonemang. Däremot kan vi iaf konstatera att PAranoid är en grymt bra låt, så är också både Dio och Ozzy som soloartister. Kanske just leave it with that ;)

Resonemanget angående Ozzy och Dio var helt klart intressant även om jag tycker att Paranoid inte är en av Sabbaths bättre låtar. Dio\\\'s primetime i Sabbath tycker jag personligen är plattan Dehumanizer från \'92. Jag tycker många ska kolla på Black Sabbaths äldre material då det, enligt mig, blivit bortglömt av många. Mainstreamrockarna känner oftast bara till Iron Man, Paranoid och möjligtvis Changes.

Hur som, ett till tips: Kolla in plattan Black Sabbath med, just det, Black Sabbath! Bästa låten på skivan? Gissa......... just det, Black Sabbath (innovativa grabbar.....) Låten var förövrigt förmodligen den första låt som \\\"definerade\\\" hur en metallåt ska låta. Den har ett läskigt intro.

Over and out!

Mycket rolig tråd förövrigt, många godbitar!

Nu ska väl tilläggas att jag föredrar 80-talet framför 70-talet i de flesta fall. Det är något med melodierna som ofta tilltalar mig mer. Jag vet att många puritaner tycker tvärtom men smaken är ju som baken. Några senare favoriter med Sabbath, om vi nu börjar ta fram skivor från 92, är TYR med förstås Odins court följd av sin naturliga följeslagare Valhalla som guldkorn. Sen är det ju klart att det finns övriga höjdpunkter under Sabbaths tid med Dio. Introt till Heaven and Hell brukar jag använda när jag vill förevisa hur grym röst Ronnie faktiskt hade.

Ett band som vi helt glömt bort här kom jag på nu är W.A.S.P. Förutom de gamla vanliga dängorna så är det ju svårt att inte uppskatta Blackies väldigt säregna röst. Även i hans (ja det är väl egentligen bara Blackie som är WASP idag) senare alster så finns det mycket bra att upptäcka. Unholy terror och Dying for the world är mycket bra. Framför allt har de en grym intensitet och Blackies röst kommer till sin rätt. Sen måste jag säga att WASP har gjort ett antal bra covers, Easy Living, Somebody to love och Paint it Black. I övrigt finns det några favoritalbum i Inside the electric cirkus (som jag iof vill minnas att Blackie tyckte var kasst), The Last Command och inte att förglömma Still not black enough.

Trevlig lyssning!

Ska kolla in WASP, har inte lyssnat på dem förut. Tack för tipset.

För att ge ett "mottips" så att säga (inte 80-tal men men): Jimi Hendrix - Burning of the midnight lamp. Introt är magiskt.

Pillard sa:
Nu ska väl tilläggas att jag föredrar 80-talet framför 70-talet i de flesta fall. Det är något med melodierna som ofta tilltalar mig mer. Jag vet att många puritaner tycker tvärtom men smaken är ju som baken. Några senare favoriter med Sabbath, om vi nu börjar ta fram skivor från 92, är TYR med förstås Odins court följd av sin naturliga följeslagare Valhalla som guldkorn. Sen är det ju klart att det finns övriga höjdpunkter under Sabbaths tid med Dio. Introt till Heaven and Hell brukar jag använda när jag vill förevisa hur grym röst Ronnie faktiskt hade.

Ett band som vi helt glömt bort här kom jag på nu är W.A.S.P. Förutom de gamla vanliga dängorna så är det ju svårt att inte uppskatta Blackies väldigt säregna röst. Även i hans (ja det är väl egentligen bara Blackie som är WASP idag) senare alster så finns det mycket bra att upptäcka. Unholy terror och Dying for the world är mycket bra. Framför allt har de en grym intensitet och Blackies röst kommer till sin rätt. Sen måste jag säga att WASP har gjort ett antal bra covers, Easy Living, Somebody to love och Paint it Black. I övrigt finns det några favoritalbum i Inside the electric cirkus (som jag iof vill minnas att Blackie tyckte var kasst), The Last Command och inte att förglömma Still not black enough.

Trevlig lyssning!
This is your life på Angry Machines, där visar han hur man ska sjunga!
Edit:

Senast ändrad:
Bra grejer det där. Nu när vi pratar om Dio så mycket så bara måste alla hårdrockare höra denna minst en gång i livet. En välgörenhetslåt som innehåller precis alla som var något på 80-talet. Magiskt bra.

Kl 07:35 är jag troligtvis på startbanan på väg till London, på tisdag smäller det! Mr.Clapton i Royal Albert Hall.
Tagg. Återkommer om hur jävla bra det var.

Tillbaka
Topp