Rocker för telemark?

telemarkus

Aktiv medlem
Rocker för telemark?
Det är väl knappast någon som undgått att rockertrenden är minst sagt het just nu. Jag efterlyser därför åsikter och erfarenheter angående om rocker är något att ha för oss telemarkåkare. Vad är fördelarna/nackdelarna med olika rockertyper som full rocker, tip/tail rocker o.s.v.? Vad bör man tänka på om man köper skidor med någon typ av rocker?

Rocker för telemark?
Har du prövat och söka?

Vet att det vart uppe på diskussion många gånger.
Kör själv på rocker skidor och gjort det senaste 3 åren. Dock inga banan skidor, utan vart på völkl katana samt Hendryx purple haze.

För min del ser jag ingen anledning till att gå tillbaka till ett par "vanliga" skidor då dagens rocker skidor funkar så pass bra även i pisten.

Rocker för telemark?
nu åker jag inte telemark men måste ju säga att rocker bör kännas ändå mer relevant för denna åkstil, så man kan känna ordentligt att man kan lite på att skidan inte dyker när man står på tå på den...

Rocker för telemark?
Feta rockade skidor är som gjorda för telemark. Funkar fetare med lös än fasthäl! 115+ i midjan och rocker sen behöver du inget mer.

Det du ska tänka på när du väljer skidor med rocker är att det inte ska vara onödigt spann och minirocker. Kör på på en gång så blir det bra!

Senast ändrad:
Rocker för telemark?
Jag kan ju helt klart se fördelen med early rise när det gäller puderåkning men finns det någon fördel med rocker i pisten?

Rocker för telemark?
Oj. Här finns hur mycket som helst att skriva. Ja, rocker är askalas för telisåkning. Dock beror det på vad du har för stil och hur mycket du prioriterar pistegenskaper huruvida tiprocker eller fullrocker är bäst. Om man gillar att hänga i stövelskaftet och tynga på bakskidan i pist eller puder får man antingen välja en fullrocker med styv tail eller en skida med bara tiprocker. En fullrockerskida med mjuk baktopp som man hänger sig bak på viker sig för mycket. Det är dock lätt att vänja sig. Lite mer kompakt stans, lite mer jämn tyngdfördelning, så är saken biff. Kör man som en del f.d. alpinnissar mycket tryck på framfoten och mest släpar bakfoten efter sig finns det ingen anledning att bekyra sig om fullrocker. Bara att tuta och köra.
Jag kör ju alla möjliga sorters skidor (9 par just nu) men mina mest körda är SkiLogik Depth Hoar följt av Howitzer. Svängradien är nästan densamma på papperet men pga det lite mjukare flexet och den mer uttalade rockern svänger DHn tajtare när man pressar den, även i pist. Tiprockern på bägge skidorna gör att man kan pressa hårt med djupa knäböj utan att skidan dyker i puder. Skidan går också mycket lättare in i sväng i pist och den största vinsten är kanske i rutten snö, uppkört puder och skarsnö. Där gör rocker/early rise att man inte kör fast. För att blåsa på i hög fart utför stora öppna ytor och varierande förhållanden på telisar finns det en annan skdia som jag verkligen gillar och det är Black Diamond Megawatt. Lång tiprocker, lagom styv, fartstabil.

Hursomhelst. Jag är nästan odelat positiv. Framförallt till tiprocker. Fullrocker är inte för alla men jag gillar det.

Rocker för telemark?
Kan bara halla med Dr Telemark,, superkul med rocker,, Har testa rätt manga par faktiskt,, lever man för offpistakning sa är ett par riktigt feta rocker helt suveränt nu när man är lite äldre,, även om tradskaparen är rena grabben i jämförelse,,

Rocker för telemark?
markush sa:
Jag kan ju helt klart se fördelen med early rise när det gäller puderåkning men finns det någon fördel med rocker i pisten?
Rocker hör hemma på hela berget, även i pisten. Finns ju hundratals olika definitioner av rocker, men oerhört olika egenskaper. Många feta rockerskidor idag levererar pistegenskaper som får "pistskidorna" att ställa sig i skamvrån på många punkter. (Dessutom är de feta rockerskidorna inte helt oväntat bra offpist också)

Jag skulle vilja säga att allt annat än rocker är stenålder. Men som sagt, egenskaperna är olika beroende på rockertyp och övrig konstruktion. En riktig fullrocker är oftast ingen höjdare i pist. (Även om det motsatta faktiskt existerar), en ganska rak modell med lång tiprocker fungerar rätt bra allround, och 5-punktsskidor är ju en fantastiskt lyckad kombination mellan carva isig novemberpist och ruggigt bra puderegenskaper.

Jag kan inte se en enda anledning till att inte ha rocker på ett par telemarklagg. Vad skulle fördelen vara? (Sämre flyt, svårare att svänga, mindre mångsidig, svåråkt i skare... vem vill köpa den skidan?)

Rocker för telemark?
dr-telemark sa:
Oj. Här finns hur mycket som helst att skriva. Ja, rocker är askalas för telisåkning. Dock beror det på vad du har för stil och hur mycket du prioriterar pistegenskaper huruvida tiprocker eller fullrocker är bäst. Om man gillar att hänga i stövelskaftet och tynga på bakskidan i pist eller puder får man antingen välja en fullrocker med styv tail eller en skida med bara tiprocker. En fullrockerskida med mjuk baktopp som man hänger sig bak på viker sig för mycket. Det är dock lätt att vänja sig. Lite mer kompakt stans, lite mer jämn tyngdfördelning, så är saken biff. Kör man som en del f.d. alpinnissar mycket tryck på framfoten och mest släpar bakfoten efter sig finns det ingen anledning att bekyra sig om fullrocker. Bara att tuta och köra.
Jag kör ju alla möjliga sorters skidor (9 par just nu) men mina mest körda är SkiLogik Depth Hoar följt av Howitzer. Svängradien är nästan densamma på papperet men pga det lite mjukare flexet och den mer uttalade rockern svänger DHn tajtare när man pressar den, även i pist. Tiprockern på bägge skidorna gör att man kan pressa hårt med djupa knäböj utan att skidan dyker i puder. Skidan går också mycket lättare in i sväng i pist och den största vinsten är kanske i rutten snö, uppkört puder och skarsnö. Där gör rocker/early rise att man inte kör fast. För att blåsa på i hög fart utför stora öppna ytor och varierande förhållanden på telisar finns det en annan skdia som jag verkligen gillar och det är Black Diamond Megawatt. Lång tiprocker, lagom styv, fartstabil.

Hursomhelst. Jag är nästan odelat positiv. Framförallt till tiprocker. Fullrocker är inte för alla men jag gillar det.
Tack doktorn för det uttömmande svaret! Det känns som att rocker är the shit med i stort sett enbart fördelar...

Rocker för telemark?
Nojlas sa:
markush sa:
Rocker hör hemma på hela berget, även i pisten. Finns ju hundratals olika definitioner av rocker, men oerhört olika egenskaper. Många feta rockerskidor idag levererar pistegenskaper som får \"pistskidorna\" att ställa sig i skamvrån på många punkter. (Dessutom är de feta rockerskidorna inte helt oväntat bra offpist också)

Jag skulle vilja säga att allt annat än rocker är stenålder. Men som sagt, egenskaperna är olika beroende på rockertyp och övrig konstruktion. En riktig fullrocker är oftast ingen höjdare i pist. (Även om det motsatta faktiskt existerar), en ganska rak modell med lång tiprocker fungerar rätt bra allround, och 5-punktsskidor är ju en fantastiskt lyckad kombination mellan carva isig novemberpist och ruggigt bra puderegenskaper.

Jag kan inte se en enda anledning till att inte ha rocker på ett par telemarklagg. Vad skulle fördelen vara? (Sämre flyt, svårare att svänga, mindre mångsidig, svåråkt i skare... vem vill köpa den skidan?)
Haha, uttrycker man det så låter det inte som någon vidare reklam för traditionella camber-skidor. Det känns som att alla är slående överens om att det är rocker man ska satsa på och då framförallt tip rocker om man vill ha en skida som fixar lite av varje.

Rocker för telemark?
Väldig intressant tråd,

Vill passa på att fråga,,, Någon som vet om scott punisher (2010) har rocker?

Liten eller stor iså fall, i de sammanhang som diskuterats här?

scott skriver att skidan har "pro tip" ,är det deras namn på rocker"

eller är det någon föregångare till rocker?

Senast ändrad:
Rocker för telemark?
Tja.

Jag är en hängiven toppturare och vill inte släpa onödigt mycket vikt uppför berget. Har ni tips på en lätt skida med tiprocker och kanske inte mer än 90mm midja?

Rocker för telemark?
Det låter som att Völkl Inuk skulle kunna passa dina önskemål. Den har tip rocker, en midja på 83 mm och väger in på sköna 1375 g för 177 cm-varianten. Levereras enligt uppgift med färdigskurna stighudar.

Rocker för telemark?
Jag körde SkiLogik Piton i vintras. 92-midja, en fet rocker fram och lätt! Snärtig i pisten också, men såklart inte den billigaste. Men snyggaste! I år blir det Yeti, samma skida med 105-midja :-)

Tillbaka
Topp