markush sa:
Jag kan ju helt klart se fördelen med early rise när det gäller puderåkning men finns det någon fördel med rocker i pisten?
Rocker hör hemma på hela berget, även i pisten. Finns ju hundratals olika definitioner av rocker, men oerhört olika egenskaper. Många feta rockerskidor idag levererar pistegenskaper som får \"pistskidorna\" att ställa sig i skamvrån på många punkter. (Dessutom är de feta rockerskidorna inte helt oväntat bra offpist också)
Jag skulle vilja säga att allt annat än rocker är stenålder. Men som sagt, egenskaperna är olika beroende på rockertyp och övrig konstruktion. En riktig fullrocker är oftast ingen höjdare i pist. (Även om det motsatta faktiskt existerar), en ganska rak modell med lång tiprocker fungerar rätt bra allround, och 5-punktsskidor är ju en fantastiskt lyckad kombination mellan carva isig novemberpist och ruggigt bra puderegenskaper.
Jag kan inte se en enda anledning till att inte ha rocker på ett par telemarklagg. Vad skulle fördelen vara? (Sämre flyt, svårare att svänga, mindre mångsidig, svåråkt i skare... vem vill köpa den skidan?)