Rocker/omvänt spann

Wippeh

Ny medlem
Rocker/omvänt spann
Okej. Kanske inte bästa rubriken. Sitter på jobbet. förbannat tokigt lite att göra och mina trötta ögon är påväg att falla ihop och måste hålla mig sysselsatt så jag letar efter ett par breda skidor med rocker/omvänt spann till nästa vinter. Men vet inte vad jag ska sätta fingret på.

Är iallafall lätt som en plätta med 60kg men dock än 180cm lång så ett par långa skidor är ingen fara, bara dom är lätta. Nya jp vs julien verkar spännande med hyffsad bredd och ska tydligen vara lätt. letar en skida som är 175-183 lång och 105mm midja eller uppåt

Kör på Gun labb-modellen på 188cm med 101 midja som känns tung och bångstyrd i skogsterräng men funkar bra på de stora öppna ytorna i mina ögon.

Annars om ni nu öht testat rockerskidor äre väl bara slänga in vad ni tyckte om dom ni testat.

Tack och snart godnatt. fyfan för den här dagen. ta slut!

Rocker/omvänt spann
Line EP Pro: Mjuk mjuk skida men sjukt skoj. 127 mm i midjan. Riktigt skoj i puder. Är 186 cm långa. Funkar att åka puder med och de är lätta.

K2 Hellbent: 122 mm i midjan. Styvare än EP Pro. Lika där sjukt roliga i puder. Funkar bättre i pisten än EP då de är lite styvare. Lite tyngre än EP Pro. Finns i 179 och 189 cm

Armada JP vs. Julien: Inte ens nära så kul som Hellbent eller EP vad jag tycker. Styvare, känns mer orolig. Kom inte alls överens med den. Sen är den för smal som puder skida ;) 115 mm....

Völkl Chopstick: Sjukt "poppig" skida för jibbing. Hade skoj med den även när det var halv kasst förhållanden. 127 mm i midjan.

Völkl Kuro: Test vinnaren av de skidor jag har testat av nästa års modeller. Riktigt skoj i puder, funkar hyfsat i pisten. Men man har inte en sådan skida för pisten. 133 mm i midjan

//H

Rocker/omvänt spann
Hasse. om du är 108 år antar jag att du samlat på dig lite tjyvfett om magen med alla dessa öl som finns nere i alperna. Vet vad ep pron väger? tänkte jämföra med mina skidor. hade egentligen siktat på en kortare skida än 186 men jag antar att allt funkar i framtiden :)

Rocker/omvänt spann
Nja jag väger 77 kg så så mycket öl har det inte blivit. Men du borde kanske dricka upp dig lite ;)

EP är bara 185 cm för den delen ;) och väger ca 2200 gr per skida...

//H

Rocker/omvänt spann
Wippeh sa:
Hasse. om du är 108 år antar jag att du samlat på dig lite tjyvfett om magen med alla dessa öl som finns nere i alperna.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha! Du anar inte hur rätt du har Wippeh :) Oj, måste hämta mig från skrattkramperna innan jag kommer med ett vettigt inlägg :)

Rocker/omvänt spann
Völkl Kuro är 2008 års slutgiltiga svar, så slipper du fundera mera.

Håller med Hasse på övriga lagg men kan tillägga att K2 Poonton är ett bra val om man bara åker puder. I pist eller uppåkt lite kockig snö och hög fart är Kuron stabilare.

Men Kuro är ganska mycket skida, kräver en del fart (dock inte orimligt, för en stor kille med lite kräm i benen kan även Kuro vara veka). Om du tycker Salomon Gun Lab är bångstyrig (jag upplever de som sjukt lättåkta, veka jämfört vad jag helst åker på) kanske du ska välja en vekare skida. Då kan Poonton vara ett alternativ.

Salomon Rocker är en skön skida, men bara tip rocker gör att de känns som en vanlig skida. Man missar surfkänslan.

Rocker/omvänt spann
Skare: har mer eller mindre strykit Kuron på grund av att den verkade krävande, lång och stor. Jag är som sagt inte särskilt tung eller stark i benen och de är de som gör att labsen känns bångstyrig i knepigare terräng då jag inte orkar häva runt skidan för egen maskin. däremot kan jag ju bara gissa i att ett par med rocker/omvänt spann skulle göra livet enklare även där då de blir mer kvick och lättsvängt.

Förövrigt satt jag och tänkte på dp lotus och dess skidor. som är otroligt lätta och även dom har väl någon sorts rocker om jag inte missminner mig.

Tro mig fel men jag trivs på labsen bara jag inte har en massa träd framför ögonen.

vill helt enkelt ha en lättskuttande finflytande skida som är grymt kul i den djupa snön. åka fort gillar jag men inte nödvändigtvis. utmanande terräng i form av sten, träd, mindre klippor och stubbar är väl de jag fattat mest tycke för.

Rocker/omvänt spann
Då tror jag på K2 Pontoon. Finns i korta länder och är extremt lättåkt, utan att vara tråkig om man är duktig eller drar på så länge det är puder. Dessutom är det en väl beprövad konstruktion som har varit med ett tag. Helt enkelt erkänt bra lagg. dp har jag inte provat, det får Glisseur svara för.

Rocker/omvänt spann
Testa ett par 2009:års, 4FRNT EHP 186cm eller 179cm. Lätta och sjukt lättåkta när det är tight...

Jag var dj. skeptisk till "funn shaped skis" innan jag provade men fick krypa till korset redan efter ½ dags åkning och nu är jag helt såld! De skidor jag testat så här långt är ovan nämda skida samt 2008:års EHP i längden 193 cm (som är tung, snabb och brutal, mao valde jag den haha).

Har även testa Salomon Czar (2009) under en dag och måste säga att det var en mycket trevlig överaskning, tror den har rocker fram? iaf. flöt det på finfint i OP:n men till min förvåning så funkade den i pisten (det var ganska mjukt och allt är relativt).

Min fru är lite kortare än dig och några kg lättare och kommer antagligen att köra på EHP 179cm nästa år.

Rocker/omvänt spann
LoBoMan sa:
Testa ett par 2009:års, 4FRNT EHP 186cm eller 179cm. Lätta och sjukt lättåkta när det är tight...

Jag var dj. skeptisk till "funn shaped skis" innan jag provade men fick krypa till korset redan efter ½ dags åkning och nu är jag helt såld! De skidor jag testat så här långt är ovan nämda skida samt 2008:års EHP i längden 193 cm (som är tung, snabb och brutal, mao valde jag den haha).

Har även testa Salomon Czar (2009) under en dag och måste säga att det var en mycket trevlig överaskning, tror den har rocker fram? iaf. flöt det på finfint i OP:n men till min förvåning så funkade den i pisten (det var ganska mjukt och allt är relativt).

Min fru är lite kortare än dig och några kg lättare och kommer antagligen att köra på EHP 179cm nästa år.
Har du testat 186 an alltså. vad tyckte du om dom då?
Pratade med the man himself om just den..och den var bra för skogsåkning..glömde fråga om den var ungefär lika stabil som 193an...som jag sj kör på.

Senast ändrad:
Rocker/omvänt spann
Lite offtopic såhär på fredageftermiddagen kan jag meddela dig hasse att tro mig då jag säger att jag försökt dricka upp mig. men de går inte. inte ett ynka gram fett på kroppen. fan å inte skiter jag ofta heller. vettefan vars allt tar vägen.

Rocker/omvänt spann
Rent åkteknikskt är Lotus-skidorna ljuvliga, jag har den lite mindre spacade 120:an i 190-längd, och jag älskar den! Jag kan tänka mig att alla rapporter om att 138 är sjukt bra i riktigt djup snö stämmer... 120 finns i en 178cm's modell om du är sugen. Själv är jag enbart 174 och kör på 190, men Amfibiekåren har bidragit till god fysik...

Rocker/omvänt spann
PNyberg - Jag älskar 186an (2009) och kommer att köra på både 186an och 193an nästa år.

186an de dagar det är dålig sikt och/eller skogsskidåkning, trångt eller jag är dj. trött.
193an då jag vill stå på i öppen teräng.

193an är helt klart stabilare dock upplever jag inte direkt 186an som ostabil men mycket kvickare än 193an (mer surf än ståpåimach2). "the man himself" säger att 186an har fått/får en styvare bakdel 2009 och därför upplevs stabilare men vad vet jag då jag inte provat 2008an...

Rocker/omvänt spann
wippeh; gå till gymmet, kör "stora" övningar typ bänkpress squats vadpress pullups pushups dips
om du gör dem rätt och tungt, samt äter mer än du alltid har gjort, så kommer du gå upp i vikt. det går inte att undvika.

jag vägde 60k och var 182cm lång för 4 år sedan men nu väger jag 75kg pga idogt och hårt gymmande. jag försöker dock öka detta, och det handlar om maten man stoppar i sig och hur man gymmar. mentalitet!

Rocker/omvänt spann
LoBoMan sa:
PNyberg - Jag älskar 186an (2009) och kommer att köra på både 186an och 193an nästa år.

186an de dagar det är dålig sikt och/eller skogsskidåkning, trångt eller jag är dj. trött.
193an då jag vill stå på i öppen teräng.

193an är helt klart stabilare dock upplever jag inte direkt 186an som ostabil men mycket kvickare än 193an (mer surf än ståpåimach2). "the man himself" säger att 186an har fått/får en styvare bakdel 2009 och därför upplevs stabilare men vad vet jag då jag inte provat 2008an...
Okey sweet! Då blev det helt plötsligt ännu svårare att komma på vad vilken skida man ska ha som komplement till 193an nästa år. Jag som hade tänkt att ha en smalare ...runt 100 i midjan TT...men 186an låter riktigt spännande

Senast ändrad:
Rocker/omvänt spann
Intressant tråd. Är även jag inne på ett par rejäla puderlagg inför nästa vinter och har spanat lite på Lotusen (120mm), som verkar grymt intressant. Är ca 185 lång, och en lättviktare även jag med ca 63kg så jag är lite fundersam över om den kanske blir för styv? Mina Scratch BC WRS känns lite för mycket jib och lek för min del. Är ganska nöjd med styvheten i skidan, men jag skulle nog gott kunna köra på något lite styvare. Hur är Lotusen i jämförelse till Scratchen?

Antar det är 190cm med flex 2 som gäller om man skulle slå till på ett par, men får ta och fundera lite mer och kika lite på vad som kommer inför nästa år. Är ett tag kvar tills vintern drar igång igen (den har ju inte ens slutat) :-)

Rocker/omvänt spann
Hendryx Cash is King....helt rätt skida i flera avseenden.
"lagom" mycket rocker ,vilket ger lyft men inte "plog" som vissa andra skidor som ej har progressiv rocker får. Grymt bra i pist, känns som en raceskida...vet att det låter konstigt men det är ett faktum. Cashen är en sjukt bra skida.
Kommer till nästa säsong.

Rocker/omvänt spann
RocketChazer sa:
Hendryx Cash is King....helt rätt skida i flera avseenden.
"lagom" mycket rocker ,vilket ger lyft men inte "plog" som vissa andra skidor som ej har progressiv rocker får. Grymt bra i pist, känns som en raceskida...vet att det låter konstigt men det är ett faktum. Cashen är en sjukt bra skida.
Kommer till nästa säsong.
OJ den skidan skulla jag vilja prova!

Rocker/omvänt spann
Jag vill ha ett par EP Pro... finns dom att köpa någonstans i Sverige?.. I Stockholm hade varit praktiskt...

Tillbaka
Topp