Røldal

AdamClaeson

Medlem
Røldal
Tjena!

Planerad tripp till Røldal i slutet av januari. Och har två frågor.

1. Är det någon som har koll på hur vägarna är upp? Och vad den faktiskt körtiden är från Göteborg?
2. Tips på goa offpiståk?

Tack på förhand!

/Adam

Røldal
Körde upp dit med min bror för ett gäng år sedan vid påsk, jag körde från Lund och plockade upp honom i Göteborg. Det tar någonstans runt 5 till (enligt google) 7h 36min, det är generellt riktigt bra vägar ut men som det alltid är i Norge så tar det lång tid att köra eftersom vi snirklar oss fram i ganska behagliga hastigheter. Rekommenderar den här rutten då du slipper trassla dig runt Oslo:
hdjEV__01gxQIvU7etC7bMN_ar_aeOjlUAxut0fBCd4o7p_ebL5MVfZGQ7n2DXJ4-UWTJYNieu88MXftDeU_6_y3_rtOn5GMYZ9XRh9kPJH2wioArvqurXgyVWWegL1xY7x_tSYDstRkfszyyimFMQpEGNwnyG7w7dnetA54InignH8lJrOdYw7pqFN8q9RS8R_2uzpZpDwsyBuMncfkbEnnIblelfWC1W39Ir-DbpqBb3mJZd7WnVFqTy7DZNQjwznASZZr3AAmnfm1OuFAgjVw0WwBISMDpw-588kwL1oU-YcRPSJR5q2hfDHcsJG6By_U5KcDc6HUyreO5XlNkf2YNPC8FYuj4AkCnrmr10zIgRvJzAJFsh6cOzNMdtaD3ILWFvHWoy6IFOhk-pVfRx57ztLrcjOmQAbTXyMxoDFAZB9BefgYyDzaGib4YzpD2FzIaJiLhGilOtf-IjjaBchunFNerpnS7awdo4QT85NSNJrR7RsXK876RF2R-Kuo9Qi0RA4P9PGRixTTmhJVbXD_6xdJC8Z4Gel15vT_YWmC-C1eZZupMx3AedPXdXLA2MjyjOex44iZhAUrmYlqWr84IpH0ZmF18uYWEQM=w538-h313-no

Angående offpiståk så finns det i princip helt outtömliga "resurser" i liftområdets omedelbara närhet, har du inte en bindning du kan gå med och ett par hudar skulle det stå absolut överst på min inköpslista. Du kan kika runt på pistkartan från Röldal för att få en rätt bra bild på hur åkningen kan vara och ytorna vi pratar om:
c81da545-9c87-4bc1-aa44-1c1ab681969c.jpg

Sen gäller ju precis som vid all åkning utanför skidområden att hålla koll på lavinprognoser och aktuell lavinfara och i vilka väderstreck den gäller. Skidområdet själva har en rätt bra sida att läsa igenom och sen så skulle jag kanske skaffa den här boken som finns att köpa hos Friflyt!

Røldal
Har varit där en del de sista åren. För att få ut något så skall man vara bered på att gå, staka, skate lifta lite. I själva området så finns det inte så mycket upphetsande offpist dessvärre.

Røldal
Kan också tipsa om fina toppturer i "passet" du kör igenom söderifrån. Uppe på fjället finns flera bra parkeringsplatser, precis nedanför perfekta toppturer :-)
Dock väderkänsligt.

Røldal
Tack, tack!

Hörde att det skulle ta 10 timmar att köra upp från Göteborg. Lät lite väl matitgt...

Vi är absolut beredda på att gå. Ny turutrustning är införskaffad för ändamålet... ? Har dock några ”nybörjare” i offpistvärldeb med oss med så Röldal känns som ett ställe där alla kan få ut något.

Hur långa turer (från liftsystemet) bör man räkna med för att få riktigt bra åkning?

Tillbaka
Topp