Romme - Frågor kring backarnas svårighetsgrad

sjokeckset

Ny medlem
Tänkte eventuellt ta en tripp till Romme på söndag, trots att det är runt 3h resa från Linköping. När jag insåg att det finns små filmer som beskriver varje backe började jag undra över deras egentliga svårighetsgrad. Är det bara för att jag ser det på film som backen ser mycket flackare ut eller är de verkligen så flacka? Som jag ser det verkar deras svarta och röda backar närmast kunna liknas med Åres blåa backar om ens det i vissa fall.

Hur är det egentligen?

Mvh
sjokeckset

De är flackare! När jag var där med några kompisar hände det ofta att någon av oss sa något i stil med "Jaa men jag åkte den där blåa backen och *blabla*" och det till slut visade sig att den var märkt med en högre svårighetsgrad.

Åre har jag inte besökt men så "extremt" stor skillnad tror jag inte det är, diffar säkert 1 svårighetsgrad här och där men ej mer.

Pisternas svårighetsgrad är baserad på det brantaste partiet vilket innebär att partier i Rommes pister är betydligt flackare än färgmärkningen ... men i stort är pisterna riktigt bra och omväxlande och det är inga problem att hålla farten uppe! Att en svart eller röd pist i Romme skulle motsvara en blå i Åre stämmer inte!

/MM

Tillbaka
Topp