Rossignol RADICAL GS WC MASTER R18

hassel99

Aktiv medlem
Provade dessa idag (årets modell) och vilka skidor...
Nog de bästa pistskidorna jag någonsin provat. Märktes ingen skillnad oavsett om det var is eller snö map på greppet

Sitter o letar var man kan köpa dessa men verkar vara svårt att hitta. Ngn som vet var de kan finnas?

Tips på skidor som är lika bra eller kanske rentav bättre?

2014 heter dom GS masters R20. Tror 2013-års hette R18. Med "masters" menas att dom uppfyller FIS-reglementet för den åkarkategorin, d v s äldre tävlingsåkare. Dom är uppbyggda som "riktiga" FIS-tävlingslagg men kommer i kortare längder, typ max L=185 cm, och har betydligt mindre sidoskärningsradie, typ R=23-27 m (mot L=195 cm/ R=35 m för herrarnas GS nu). Bl a Fischer, Head och Elan (2015) har liknande i sina program. Dom borde, precis som du säger gå riktigt bra i hård pist! Sök på modellnamnet plus "rennski". Har sett dom på Tyska webbsidor... I a f R20.
T ex...
http://www.3s-ski.de/rossignol-gs-rennski-fis-racecarver-radical-worldcup-gs-master-r20-wc/
http://www.schultes.at/ski-alpine/s...signol-gs-wc-masters-r20-wc-150-mfx-1314.html

/Ace DG

Senast ändrad:
Tack för info. Hittar lite fler nu när jag söker på R20 :)

Kan vara så att de heter R20. Det är iallafall de som finns i din första länk som jag körde fast 175cm. Stod M18 på dem.

Testade dem igår i Trysil och det var inte direkt hård pist utan så som det kan bli såhär års vid 2-tiden, dvs började bli uppkört.

Här i Trysil kostar de 12.000NOK vilket är lite mkt :) De i din länk har ett klart bättre pris.

Märker man stor skillnad på ett par som är 175cm och 18m radie vers. 180cm och 21m radie?

http://www.rossignol.com/BY/BY/radical-wc-gs-master-r20-wc_RACDB01_product_racing-selection.html

Senast ändrad:
Rossignols Master finns i tre längder:
M18 175cm (18m radie)
M21 180cm (21m)
M23 185cm (23m)
Skillnaderna mellan modellerna är klart märkbar.
Vad du ska välja beror på din vikt, styrka, teknik och ditt tänkta användningsområde.
Skidorna är helt underbara till det dom är tänkta. Har själv 185cm och älskar dom.
Priset du skriver är ett rekommenderat pris för handeln i Norge och används sällan i butik!
De har kostat 8995:- Nkr hos Juls Sportshop (Trysil) sedan säsongsstart i november.

Finns på vemdalsskalet. De driver skistarshop.com därifrån så det är bara och ringa och handla. Ligger på 8500.

JP360 sa:
Rossignols Master finns i tre längder:
M18 175cm (18m radie)
M21 180cm (21m)
M23 185cm (23m)
Skillnaderna mellan modellerna är klart märkbar.
Vad du ska välja beror på din vikt, styrka, teknik och ditt tänkta användningsområde.
Skidorna är helt underbara till det dom är tänkta. Har själv 185cm och älskar dom.
Priset du skriver är ett rekommenderat pris för handeln i Norge och används sällan i butik!
De har kostat 8995:- Nkr hos Juls Sportshop (Trysil) sedan säsongsstart i november.
Det är just Juls i Trysil som tar 11.999NOK för dem :)

Om skillnaden är märkbar, är det endast svängradien jag märker skillnad på eller annat också?

194cm, 85kg, tekninken är väl kanske 8 på en 10-gradig skala.

Jag jämför de 175 som jag körde med mina Extrem PT och de var mer lättsvängda samt bättre isgrepp. Var som att köra på räls.

hassel99 sa:
Om skillnaden är märkbar, är det endast svängradien jag märker skillnad på eller annat också?
194cm, 85kg, tekniken är väl kanske 8 på en 10-gradig skala.
Jag jämför de 175 som jag körde med mina Extrem PT och de var mer lättsvängda samt bättre isgrepp. Var som att köra på räls.
Ross Radicalserie i FIS -versionerna är utlagda för racing i första hand. Dom är alltså byggda att gå på mkt hård snö alternativt balkat = vattenimpregnerad omfrusen snö, i princip is. Jämför du med PT 92 är den definitivt snabbare på att byta kanter, den håller carvet obrottsligt så länge du har tryck på kanten och har högst sannolikt betydligt mera kraft/ återstuds vid svängväxlingen. Extremen är en mkt allsidig lagg men fjärran från prestandan hos en FIS-skida. Förutsatt att du tekniken att köra den. Vad är 8 i ditt fall? :-)

Med dina mått går allt utom 185 cm bort, men det är min personliga åsikt förstås...

G'kväll från,
Ace DG

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
Eftersom Ross har en så finns det en Dynastarvariant oxå:
http://www.dynastar.com/SE/SE/speed-course-wc-master-r20_DACDB01_product_dynastar-skis-men-race.html
Sen har jag önskat att Hendryx borde bygga en liknande, helst 185-193cm och radie 21-25, alltså liknande de gamla FIS skidorna (alltså typ 2003 år modeller)
Då är vi minst två Anders! Har t o m surrat med Mr Luthman om det. Han lät antyda ett och annat om en kommande studie på "FIS-lagg". Har tyckt Kobran vara lite kort och rentav lite för bred (nåja, 79 mm). Har visserligen bara testat den lite ytligt, typ 3-4 åk i Lindvallen 2012. Gillade dock känslan i dom.
/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Anders_Nilson sa:
http://www.dynastar.com/SE/SE/speed-course-wc-master-r20_DACDB01_product_dynastar-skis-men-race.html
Sen har jag önskat att Hendryx borde bygga en liknande, helst 185-193cm och radie 21-25, alltså liknande de gamla FIS skidorna (alltså typ 2003 år modeller)
Då är vi minst två Anders! Har t o m surrat med Mr Luthman om det. Han lät antyda ett och annat om en kommande studie på "FIS-lagg". Har tyckt Kobran vara lite kort och rentav lite för bred (nåja, 79 mm). Har visserligen bara testat den lite ytligt, typ 3-4 åk i Lindvallen 2012. Gillade dock känslan i dom.
/Ace DG
Kommande studie av gjord av vem och om vad? Med en smalare midja än 79 tappar man väl möjligheten till duckstance vilket ju väl är något av ett signum för Hendryx skidor? Ska inte dom extra millimeterna och duckstancen ge bättre fördelar i form av att krafterna kan vara högre gentemot fördelarna med en smalare skidas egenskaper? Även i hård pistpiskning?

Skidsuge-Erik sa:
...Kommande studie av gjord av vem och om vad? Med en smalare midja än 79 tappar man väl möjligheten till duckstance vilket ju väl är något av ett signum för Hendryx skidor? Ska inte dom extra millimeterna och duckstancen ge bättre fördelar i form av att krafterna kan vara högre gentemot fördelarna med en smalare skidas egenskaper? Även i hård pistpiskning?
Bäste Erik!
Om du träffat Henrik Luthman så vet ju även du att han fullkomligt älskar att diskutera lagg, mått på lagg, teknik, materialutveckling, duck-stance(!), framtidsvyer, nuvarande FIS-lagg kontra hendryx nuvarande, etc, etc, etc.
Fråga honom själv! Skicka ett email, mitt bästa tips!
Duck-stance på Kobra (79 mm)? Nja... skulle ju montera centrerat med feta raceplattor i stället! jag märker ju för tusan inte ens av ducken särskilt på mina Funkallistic så jättemycket.
Sen klarar sig ju raceåkarna "rätt bra" med sina centralt monterade 66 mm (typ) lagg vid "hård piståking", så nog finns det plats för fler kockar i soppan, helt klart! Rätt - Fel? Tja... vem vet?
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
hassel99 sa:
Tips på skidor som är lika bra eller kanske rentav bättre?
En anledning till att världscupsåkarna testar så mycket skidor är den att; det huvudsakliga problemet inte är att hitta en högpresterande skida utan att hitta den högpresterande skida som passar åkaren.

Mao, om du hittat en högpresterande skida som du tycker om...

fwiw
/r

rabbit sa:
En anledning till att världscupsåkarna testar så mycket skidor är den att; det huvudsakliga problemet inte är att hitta en högpresterande skida utan att hitta den högpresterande skida som passar åkaren.

Mao, om du hittat en högpresterande skida som du tycker om...

fwiw
/r
Underlättar om man vet vad man skall kolla efter och har lite olika modeller som på i teorin skulle kunna passa ;)

En snabb genomläsning ger vid handen att alla lagg i testen ovan utom Rossen är s k "butiksracers". De tillverkas i betydligt fler längder än masterskidor, har generellt mindre sidoskärningsradie och ibland klenare bindingar (typ DIN 12-14). Masterskidorna tillverkas i mindre serier och är betydligt närmare besläktade med fullånga GS FIS-laggar m a p konstruktion och utförande.

Det behöver nu inte betyda att butiksracers i längsta längd är så jättemycket sämre att åka på än ett par masterslagg. Vi snackar om subjektiva intryck här. Om sen testarna dessutom inte är aktiva tävlingsåkare (...vilket jag nu inte vet) så ökar ju dessutom bedömningspannet betydligt. Ross modell i det här segmentet heter f ö Radical GS9 Cascade R20 Racing.

Misstänker att Racetiger är riktigt vassa faktiskt! R=19,5 m, 185 cm och DIN 16 bindning låter seriöst nog åt nästan vilket presumtiv pistbrännare som helst! Funkar säkerligen för GS-träning (tävling?) på klubbnivå dessutom!

G'kväll önskar
/Ace DG

Hej!

Rekommendation värd att fundera på är Heads mastersvar.

Ren nedskalad från FIS-normerna. 178cm/23M eller 183cm/25M.
Jag har nyinskaffade 25M som går väldigt fint. Upplever radien som mindre än vad den är.

Ace_DG sa:
Anders_Nilson sa:
/Ace DG
Jag hade det stora nöjet att köra igenom större delen av Hendryxsortimentet i helgen. Men det var inte ett par feta duckmonterade verktyg som väckte mitt största intresse. 174 cm, 18 m skärning och en raceslank midja med beteckningen Hendryx Racing GSS ... I den bitvis uppkörda vårsnön i Tandådalen misstänkte jag att de inte skulle vara speciellt underhållande. Men de var lättåkta, kvicka, följsamma och stabila! Snudd på magiska. Jag tror aldrig jag kört en skida som känts så harmoniskt avstämd i hårdhet, flex och dämpning. Drog även ett åk på nordsidan som var riktigt hård och skidorna fortsätter att briljera. Jag skulle gärna ha testat en något längre skida (180-185 cm) men det fanns tydligen bara ett ex av denna modell! Skidan är tämligen lik Völkl Racetiger GS Speedwall i mått och karktär men känns som ett snäpp bättre på allt ... kanske
@Hendryx vill berätta lite mer?

Förövrigt kom jag inte riktigt överens med 917 i 172 cm. Kändes stötiga och nervösa i den uppkörda snön. 917 Limited i 186 cm var däremot ett rent nöje att dra på med. Oväntat smidiga och kvicka även i lägre hastigheter, att de går att köra stort och fort på och sväljer allt i sin väg var ju förväntat. Kanonskida. :-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Ace_DG sa:
Anders_Nilson sa:
/Ace DG
Jag hade det stora nöjet att köra igenom större delen av Hendryxsortimentet i helgen. Men det var inte ett par feta duckmonterade verktyg som väckte mitt största intresse. 174 cm, 18 m skärning och en raceslank midja med beteckningen Hendryx Racing GSS ... I den bitvis uppkörda vårsnön i Tandådalen misstänkte jag att de inte skulle vara speciellt underhållande. Men de var lättåkta, kvicka, följsamma och stabila! Snudd på magiska. Jag tror aldrig jag kört en skida som känts så harmoniskt avstämd i hårdhet, flex och dämpning. Drog även ett åk på nordsidan som var riktigt hård och skidorna fortsätter att briljera. Jag skulle gärna ha testat en något längre skida (180-185 cm) men det fanns tydligen bara ett ex av denna modell! Skidan är tämligen lik Völkl Racetiger GS Speedwall i mått och karktär men känns som ett snäpp bättre på allt ... kanske
@Hendryx vill berätta lite mer?

Förövrigt kom jag inte riktigt överens med 917 i 172 cm. Kändes stötiga och nervösa i den uppkörda snön. 917 Limited i 186 cm var däremot ett rent nöje att dra på med. Oväntat smidiga och kvicka även i lägre hastigheter, att de går att köra stort och fort på och sväljer allt i sin väg var ju förväntat. Kanonskida. :-)

/MM
Ok!
Låter ju synnerligen intressant (ang. Hendryx GSS). Undrar vad priset blir på dessa?
Letar efter ett par nya skidor till nästa säsong att komplettera mina Extrem p100, 186cm. Väldigt nöjd med dessa i allt utom när det är riktigt hårt (isigt) i pisten. Surfar just nu runt och kikar på GS skidor såväl som SL skidor. Har "snöat" in på Völk Racetiger GS i 175-180 eller Völkl Racetiger SL i 170.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp