Ryggsäck för oss med långa ryggar

la_grave

Aktiv medlem
Fn har jag en DaKine HeliPro-ryggsäck 35l. Helt ok (bortsett från att den gått sönder/bytts ut två gånger - fast numera verkar de åtgärdat alla svaga punkter) - om jag hade varit 5-10 cm kortare. Den säljs i två längder och trots att jag har den längre modellen är den för kort för mig och mina 195 cm.

Nu ska den bytas ut och jag undrar om någon har förslag på ryggsäckar för långa? Vill ha en modell med de vanliga funktionerna (vattensystem, skid- samt snowboardfäste, dedicerade fack för spade och sond, fäste för yxa, visselpipa osv). Något som jag gillar särskilt med min nuvarande säck är dess öppning på ryggsidan (man kan alltså lägga den i snön, knäet etc och öppna den). Förslag?

Osprey Kode 30 har jag och den är sjukligt lång. Den är också ruggigt bra och har det du efterfrågar plus lite till

Lova nu att inte ha den på tunnelbanan :D

Senast ändrad:
Osprey, Black Diamond och Arctreyx är exempel på ryggsäckstillverkare som har längder som passar i stort sett alla. Spana in dem :)

Jag är 197 lång och hade samma problem som du med att hitta rätt ryggsäck. Lösningen för mig blev en Arcteryx Silo 28L. Den sitter som ett smäck med alla lösningar du kan tänka dig och behöva på en ryggsäck samt mycket packvolym. Har du lite i den går den att dra åt och slimma och känns inte den minsta sladdrig oavsett hur lite du har i den. Den är förstärkt på alla de kännsliga ställena varför jag inte ser denna ryggsäck gå sönder i någon snar framtid. Jag kör även Arcteryx på min stora rygga när jag är i fjällen och flugfiskar på sommaren. Är ute i 10 dagar då och är super nöjd med även den ryggsäcken.

Så summa sumarum, sluta leta och gå och köp en Arcteryx (eller fläska på och kör ABS :))

Tänkte reaktivera den här tråden med lite ny kunskap jag fick häromveckan när jag åt middag med en produktutvecklare på Haglöfs. Jag passade på att beskriva mitt problem för honom samt påpeka att jag faktiskt köpt en ryggsäck som var extra lång. Dennes (något lakoniska) svar var att det nog aldrig kommer produceras ryggsäckar som är anpassade för min längd (eller längre). Från hästens mun alltså.

Har Arc'teryx Silo ersatts med någon annan modell? Den verkar finnas på Arc'teryx www-sidor men inte i några svenska butiker? Det finns däremot ett antal varianter på Prisjakt men i samtliga fall utan priser.

Tillbaka
Topp