Ryggsäck med AIRBAG?

AdamClaeson

Medlem
Ryggsäck med AIRBAG?
Halloj!

Funderar lite på att införskaffa mig en ryggsäck med airbag. ABS-säckarna är ju vansinnigt dyra.
Men så sprang jag på denna ryggsäcken: http://www.udenssport.se/sv/product/3104/BCA-Float-18

Är det någon som har några erfarenheter av den? Tydligen så fylls den på med luft istället för gas. Fördelar(nackdelar med det? Hur fyller man upp den igen? Hur sitter den på ryggen (smidig/klumpig)?

/Adam

Ryggsäck med AIRBAG?
Ryggsäck med AIRBAG?
Hej,
Jag köpte den för ca 10 dagar sedan på addnature (4995 kampanjpris just nu) och den verkar bra. Har ju tack och lov inte behövt den i skarpt läge ännu, men har provdragit den och den tycks hålla vad de lovar vad gäller tid för uppfyllning.

Har du mer specifika frågor kan du maila mig så ska jag göra vad jag kan för att svara. Jag har även filmat när jag utlöser den om du önskar se hur det ser ut.

När jag köpte den så undrade jag över hur de kan vara så mycket billigare än ABS och Snowpulse och svaret jag fick är att de i praktiken inte har någon egen forskning och utvecklingskostnad för ryggsäcken då man valt att kopiera mycket av idéerna från Snowpulse (utlösningsmekanismen mm). Själva kudden däremot liknar jag mer de som ABS använder i den bemärkelsen att kudden hamnar bakom huvudet och ned bakom armarna istället för runt nacke och huvud som på Snowpulse.

MVH
Kalle

Ryggsäck med AIRBAG?
Tackar för svaren! :)

Jag har en till fråga. Hur fyller man upp den igen? Lämnar man in den, eller gör man det själv? Patroner?

/Adam

Ryggsäck med AIRBAG?
Glömde ju svara på några av dina frågor.

Jag tycker den sitter skönt på mig som är ca 177 cm lång, men gissar att den passar bra även om man är lite kortare eller längre. Det är en tajt modell och jag tycker inte denvar det minst klumpig. Den är dessutom mycket lättare än jag räknat med. Ryggpanelen upplevde jag som lite hård när jag provade den i butiken, men med ryggskydd och jacka på var det inget som störde.

Man kan fylla på den på vilken dykbutik som helst. Jag gissar även att återförsäljarna kan fylla på den eller har en partner som hjälper till med det. På addnature har de ännu inte löst detta, men räknar med att en påfyllning kostar ca 70 kronor när de kan göra det. Eftersom de inte kunde hjälpa mig med påfyllning, så fick jag lämna in min tomma behållare och fick en ny istället för 150 kr. Helt OK tycker jag!

Tillbaka
Topp