Ryggsäck med löstagbart ryggskydd

chrillelille

Aktiv medlem
Sitter och kollar på vilka ryggsäckar som har inbyggda ryggskydd och har i dagsläget bara hittat ortovox och poc. Det finns säkert fler men har inte hittat dit. Jag söker framförallt efter ryggsäckar med löstagbart ryggskydd för de dagar man åker utan ryggsäck.

Är anledningen till att jag inte hittar så många att inbyggt ryggskydd är dåligt, att man aldrig skulle åka utan ryggsäck ändå, eller att det kanske räcker med bara ryggsäck? Eller bara att jag letar dåligt?

Jag söker nu förslag på säckar som ortovox 26 free ride med löstagbar ryggplatta. Jag tycker ortovox är ganska fula och verkar lite klumpiga så skulle vilja ha alternativ.

Tack!

Evocs ryggskydd är löstagbara men går inte att använda utan ryggsäcken. POC har också ryggor med löstagbara ryggskydd i vpd material, samma som är i deras vanliga ryggskydd. Som du säger så är Ortovoxskydden rätt kassa utan ryggan och så är nog tyvärr fallet med det mesta, vill man ha ett att använda utan rygga så är det bara att köpa sig ett separat skydd som ju faktiskt alltid är det bästa ändå. Materialen i ryggskyddssäckarna är förvisso godkända men de kommer aldrig sitta på samma sätt som ett dedikerat ryggskydd och därmed inte skydda på samma sätt.

Hur funkar det att köra ryggskydd och väska då? Hört att vissa säger att ett, t.ex. ryggskydd från POC, kommer sitta obekvämt tillsammans med t.ex. en ryggsäck från black diamond.

Det var därför jag tänkte att det var bättre att köpa en ryggsäck med integrerat för att det är mer bekvämt.

Hej, frågan är hur mycket kommer du använda ryggsäcken?
Jag har Ortovox freerider 26, den används när jag åker till alperna en vecka om året för att ha med sig rätt utrustning vid offpist åkning. Ska ärligt säga att jag inte gillar att åka med nån ryggsäck pga rörlighet men spade sond första förband kniv torra handskar och vatten är nödvändigt att ha.
När jag åker med ryggan så sitter den bra (se till att spänna den bra). Mobilficka i bältet runt magen är kanon då man ofta snabbt vill fota. Skall tilläggas att jag har ett poc skydd när jag åker utan rygga hemma i Sverige /Norge med familjen. Poc skyddet är klart smidigare men om man vill fika med barnen så händer det att jag använder den även hemma.
Det är inga problem att åka sittlift utan att flytta den.
Jag är 185 cm lång ca 95kg ryggan passar mig väldigt bra även om jag hellre åker utan.
Utseendet tycker jag personligen är riktigt bra, men det är min åsikt.
Det märks att den är framtagen för främst skidåkning, smarta bra förvarings möjligheter och står emot väta riktigt bra går att sätta i vattensystem dock så är facket för spade ganska litet.
Har du möjlighet att besöka en butik så ska du göra det, prova lite olika ryggor med utan platta. Tag med skidjacka och ditt ryggskydd så du får rätta känslan med din utrustning, du ska välja den kombinationen som sitter och är snyggast enligt dig själv.

Nitrogendykare sa:
Hej, frågan är hur mycket kommer du använda ryggsäcken?
Jag har Ortovox freerider 26, den används när jag åker till alperna en vecka om året för att ha med sig rätt utrustning vid offpist åkning. Ska ärligt säga att jag inte gillar att åka med nån ryggsäck pga rörlighet men spade sond första förband kniv torra handskar och vatten är nödvändigt att ha.
När jag åker med ryggan så sitter den bra (se till att spänna den bra). Mobilficka i bältet runt magen är kanon då man ofta snabbt vill fota. Skall tilläggas att jag har ett poc skydd när jag åker utan rygga hemma i Sverige /Norge med familjen. Poc skyddet är klart smidigare men om man vill fika med barnen så händer det att jag använder den även hemma.
Det är inga problem att åka sittlift utan att flytta den.
Jag är 185 cm lång ca 95kg ryggan passar mig väldigt bra även om jag hellre åker utan.
Utseendet tycker jag personligen är riktigt bra, men det är min åsikt.
Det märks att den är framtagen för främst skidåkning, smarta bra förvarings möjligheter och står emot väta riktigt bra går att sätta i vattensystem dock så är facket för spade ganska litet.
Har du möjlighet att besöka en butik så ska du göra det, prova lite olika ryggor med utan platta. Tag med skidjacka och ditt ryggskydd så du får rätta känslan med din utrustning, du ska välja den kombinationen som sitter och är snyggast enligt dig själv.
Tack! Sjukt bra input! Får hitta en återfösäljare i Stockholm och gå och prova helt enkelt!

Jag tycker att utbudet på Alpingaraget är lite tunt, finns det andra förslag på bra butiker? Skistore har ju ortovox, men det är ju i Gbg..

Som sagts tidigare, bra att testa ryggsäcken med skidjacka och ryggfodral på.

Testa, testa, testa! Ju fler modeller du testar desto större chans att hitta en som sitter bra. Om du bor i Stockholm kan du kolla på:

Naturkompaniet
Addnature
Playground
SÄCK
Alewalds

El_Gringo sa:
Som sagts tidigare, bra att testa ryggsäcken med skidjacka och ryggfodral på.

Testa, testa, testa! Ju fler modeller du testar desto större chans att hitta en som sitter bra. Om du bor i Stockholm kan du kolla på:

Naturkompaniet
Addnature
Playground
SÄCK
Alewalds
Snyggt, då har jag nåt att göra nästa helg :)

verkar som att köpa både ryggplatta och ryggsäck är det bästa alternativet

Nu har jag landat på tre ryggsäckar, alla md inbyggt ryggskydd (har inte råd att köpa både ryggsäck och ryggskydd):

Ortovox Freerider 26l: http://www.blue-tomato.com/de-DE/product/Ortovox-Free+Rider+26-205763/

Evoc Freeride Pro 20l: http://www.blue-tomato.com/en-GB/product/Evoc-Freeride+Pro+Backpack-301220982-green/

Pieps Free rider 24l: http://www.pieps.com/en/product/pieps-freerider

Jag har räknat bort POC's ryggsäck för den satt obekvämt. Någon som har erfarenhet av någon av ovan?

Thanks!

Jag kör Ortovox Freerider 26 och är grymt nöjd med den! Perfekt size och känns en som kvalitetsväska rakt igenom.

Jorå de har jag faktiskt gjort! Fungera helt ok men är helt klart mest bekvämt o ha de i ryggan enbart.. Ska faktiskt sälja av min väska nu och köpa en likadan fast med ABS. Så om du vill spara en peng så kan du ju ge ett rimligt bud på den. Använd två veckor. Är den svarta varianten med blå spännen.

Snödjup

Tillbaka
Topp