Ryggskydd, erfarenheter?

frapp

Ny medlem
Ryggskydd, erfarenheter?
Hej på er!
Står i begrepp att handla ett ryggskydd. Det finns ju två "principiella" varianter. Skalmanskydden (typ Dainese, Ufo mfl) med många "fjäll" som skydd och med hängslen och njurbälte för fastsättning. Västmodellerna (Komperdell, Dainese har väl något sådant också) som väl brukar har en eller två plattor på ryggen, dessa(åtminstone Komperdell) känns något mindre styva men sitter nog bättre. Verkar som att båda typerna skyddar lika bra mot direkta slag men det känns som om skalman skulle skydda bättre mot "knäckar". Jag åker alltid med rygga. Någon som har en åsikt om vad som är bra resp dåligt?

/Fredrik

Ryggskydd, erfarenheter?
det finns bara bra saker med ryggskydd! Kanske lite ivägen när man ska nöta bakåtvolter... Annars så känns det lite konstigt o klumpigt första åken men sen så känns det ungefär som man alltid har det där och tycker att det "fattas" nått när man inte åker med det

Ryggskydd, erfarenheter?
Jag rekommenderar starkt ett ryggskydd av sorten "skalman". Känns som sagt lite konstigt i början men det känns som om att det är en billig livförsäkring!!

//signelinho den store

Ryggskydd, erfarenheter?
jag åker med rygga och tycker att mitt ryggskydd är ivägen då, men när jag åker utan ryggan, t ex när jag hoppar så har jag ryggskydd. jag tror inte att något ryggskydd hjälper vad det gäller knäckar, typ när man böjer bak huvudet mot ryggen.
men det kanske dom gör.
jag överböjde ryggen för ett år sedan och har fortfarande ont trots mitt ryggskydd. min ryggsäck tror jag däremot hjälper mer, det är en dakine blade med alu skenor i som gör den stabil.
en dainese väst tror jag är det bästa.

Ryggskydd, erfarenheter?
jag använder ett dainese väst-ryggskydd av modell skalman. det man bör tänka på vad gäller ryggskydd är att slagen dämpas bäst mitt på skyddet vare sig det är skalman eller annat.
(vid ett hårdare slag i sista kotan på ryggskyddet t.ex så dämpas inte smällen lika mycket iochmed att det inte sprids ut över lika stor area som om det skulle träffa mitt på ryggen och då spridas i hela skyddet..) så tro inte att du är odödlig bara för att du kör med ryggskydd.
själv fick jag en blödning i en ryggmuskel av just denna anledning. fick ett isklot i nederkanten på sista kotan. en blödning som dock skulle blivit bra mycket värre utan ryggskyddet. så det finns ingen anledning att inte använda ryggskydd egentligen. (bortsett osmidighet då)

Ryggskydd, erfarenheter?
JAg glider skalman, hel noj, ej ivagen. Dock obekvamt i borjan men
va fan de va min boots osso.
Rock on

Ryggskydd, erfarenheter?
AP ryggskyddet använder jag och jag tycker det är lätt och smidigt och det är inte altför dyrt som dainese

Snödjup

Tillbaka
Topp