ryggskydd - stoppad ryggsäck?

• Trådstartare Trådstartare D80
  • Start datum Start datum

D80

Ny medlem
Hej!

Jag var med om ett ganska otäckt fall där jag landade på platten efter ett bigjump, med ryggen före.. Blev nån spricka i ryggen och jag hade ganska ont ett bra tag efteråt. Nu har jag ett vanligt ryggskydd som skyddar mot hårda stenar & annat, men det dämpar ju inte fall som det jag skrev ovan,

Så min tanke var att man kanske kan stoppa en lite större ryggsäck med bitar av liggunderlag, skumgummi eller annat som kan dämpa när man faller med ryggen före från lite högre höjd..

Vad tror ni, kan det fungera?, eller iaf hjälpa till, skiter om det blir klumpigt, bara jag slipper paja ryggen igen.

Och vad kan vara bästa material och stoppa i ryggan.

Nån som kanske redan provat detta?

/Danne

öm nej.... För att sskydda dig mot fall som d du beskrev så krävs d grymt mycke skydd. asså SJUKT MYCE. å om du ska åka med detta på dig när du ska hoppa/raila så kommer du att tappa stil, rörelsefrihet å glädje. d ända skydd du har e att bli bättre om ja ska va ärlig. skador kommer ju även fast me e sjukt bra me asså, våga vinna typ

om du landar på rygg med en proppad ryggsäck på en platå lär du ju få nackskador om inte till och med bryta nacken. flr dt blir en jävla rekyl.

Frågan är om det gör någon skillnad med liggunderlag och dylikt. Vad du vill göra är ju att miska retardationen, dvs öka tiden från flygande till stilla. Snön i sig lär ju göra detta en del när den komprimeraas av din kropp. Skummgummi är nog för mjukt för att göra någon skillnad, men liggunderlag kanske skulle dämpa lite, men som nämnts övan så skulle det krävas gasnka mycket material, men ett par centimeter gör ju mer nytta än skada. Sen vill man ju också sprida ut kraften på en stor yta, så ytterst borde det vara något hårt material.
Jag är ingen expert inom området, detta var bara mina funderingar.

Jag tror att ditt ryggskydd klarar uppgiften ganska bra, det sprider ut kraften fint. Troligen så landade du inte platt på ryggen, utan fick någon vik/bänd/ryck-skada (alltså inte kompressionsskada om man kan säga så)?

Köper du ett ryggskydd som är bra (dom över 1000 lappen) så bör de ju fixa sig..
men köper man ett billigt som man egentligen inte ska för att man ska tänka på sig själv så kan de ju gå ganska illa :/
föresten vad har du för ryggskydd.? så man vet i framtiden vad man ska passa sig för :D

Tillbaka
Topp