ryggskydd tjej

isabeell

Ny medlem
ryggskydd tjej
Behöver tips på bra ryggskydd för tjejer/unisex. I sundsvall finns inte så jättestort utbud av renodlade skidbutiker. Vågar man beställa på nätet, känns som om de borde provas ut?!
Kan man använda cross/MC-ryggskydd eller är de utformade på annat sätt?

Hjälp uppskattas verkligen:)

ryggskydd tjej
är det ens nån skillnad på ryggskydd för tjejer?
de lär ju inte vara några direkta skid-egenskaper där, typ smalare, lättare eller nåt sånt...?

Ja, du borde prova det först... det ska inte vara för litet och inte för stort (logiskt), så det borde testas, men kanske inte 100% nödvändigt

Senast ändrad:
ryggskydd tjej
Senast ändrad:
ryggskydd tjej
ja, om det är en väst är det säkert skillnad mellan herr och dam pga hur tjejer är uppbyggda...
annars lär det ju inte vara nån större skillnad...
men du borde hur som helst prova innan, om det inte är gratis frakt och retur förstås... :)

ryggskydd tjej
Komperdell har ett bra tjejskydd. Anatomiskt är inte tjejer och killar lika.Bröst och midja samt höfte skiljer.
Remmen runt midjan sitter högre så det inte glider upp på höfterna

ryggskydd tjej
Jag köpte POC Dam Spine VPD Väst och körde med en helg i Kittelfjäll. Jag är ca 162 cm lång och väger just under/runt 60 kg, körde på S. Det var suveränt, kändes nästan inte att jag hade det på mig. Jag tror absolut att när det kommer till väst finns det en poäng att köpa dam istället, som flera ovan har påpekat men att skillnaden blir mindre för ett vanligt skydd med bara axelband.
Jag kan varmt rekommendera POC Dam Spine VPD Väst!

ryggskydd tjej
Du har säkert redan köpt ryggskydd nu, men om inte: kolla så att höftbältet/midjebältet verkligen sitter i midjan! Mitt unisexryggskydd kändes klockrent i butiken, men när jag åker med det åker det upp på en gång, bältet sitter för långt ner och glider upp i midjan så fort jag rör mig. Hemskt. Sådär en decimeter glider det upp.
Ska köpa ett nytt, tjejanpassat till nästa vinter.
Tänker även satsa på ett väldigt luftigt ryggskydd om det går, man blir tokvarm och svettig under skyddet annars, varken praktiskt eller fräscht.
Hoppas att du är nöjd med ditt!

ryggskydd tjej
Har själv en ryggskyddsväst av dammodell som heter Komperdell Airshock. Västen har en kraftig dragkedja fram och ett brett bälte med kardborre som håller det i ett fast grepp runt midjan. Grymt skönt ryggskydd som jag aldrig kommer att byta ut tror jag. Det är inte billigast på marknaden, men komforten är fantastisk. Värt varje krona. Ryggskyddet sitter där det ska i alla situationer. Rekommenderas varmt.

För övrigt tror jag att det är som du säger: ryggskydd måste provas, men jag ser inte vad som skulle hindra att du beställer över nätet och sen returnerar ifall det inte passar. Bifogar länk till ett ställe som säljer denna väst. Bläddra neråt i den vänstra spalten så ser du det.

http://www.360norr.se/Alpint/handskar skydd.htm

ryggskydd tjej
Hej,
Jag har ett ryggskydd från POC VDP Spine. Den har jag vart riktigt nöjd med, har gjort en säsong i Val Thorens nyss och har använt den flitigt. Man känner av den dem 5 första minutrarna men sen formar den sig efter ryggen och man känner den kannpt längre. Riktigt behaglig. Kan rekommendera att hålla utkik efter den på rean nu.

Tillbaka
Topp