S7BC/Mthrshp -tung åkare? (Köpt skida nu)

Totemann

Medlem
Tja!
Ska (som nämnt i andra trådar) spendera Februari - Mars i Whistler och letar för fullt efter passande skidor..
Funderar på hur Rossignol S7 BC fungerar för mig som väger 95kg och har lite att trycka emot med, åker inte så jätte agressivt men jag trycker ju per naturen hårt i och med vikten.. Samt hur fungerar den i pisten? Har läst mig till att den funkar kanon i puder, men inte hittat något om pistegenskaper.
Ett annat alternativ som jag klurat på är Line Mothership, ett mer renodlat puder-åk, även där funderar jag på hur den funkar i pisten.
Åkningen blir mestadels utanför pisten.. Skog/öppet, puder/uppkört, en del hoppande både i och utanför parken. Men självklart blir det även endel piståkning..

Jag kommer bara köpa ett par skidor!!! Klurar dock på att plocka med mina Scratch FS som har några år på nacken..

Så, kommentarer om nämnda / tips på andra skidor, samt länkar dit dessa har diskuterats (sökt men inte hittat) tas tacksamt emot ;)

Senast ändrad:
S7 ska vara riktigt bra i pisten med tanke på sin generösa skärning. 17m radie tror jag att dom har.

"Riktigt bra i pist" är kanske ett overstatement. Det är rocker på den fram och bak precis som på JJ så den "aktiva" delen i pisten är rätt kort. Den är nog säkert hyggligt i mjuk pist men borde kännas väldigt kort. Testkör den innan köp om möjligt. Jag kör själv Armada JJ med liknande konstruktion och offpist/mjukt är de supertrevliga men på andra underlag finns det så grymt många andra skidor man har roligare med.

Du har verkligen valt två helt olika skidor. S7 är rejält mjuk fram och bak och med den väl tilltagna rockrade spetsen så fladdrar det på en del i pisten. Moderskeppen däremot är enligt mina källor mycket hårda storbergslagg i paritet med t ex Dynastar Legend XXL.

Måste bara passa på att fråga.. Är line mothership döpt efter led zeppelins samlings album mothership?

Stepup sa:
Måste bara passa på att fråga.. Är line mothership döpt efter led zeppelins samlings album mothership?
Ibland är det att tänka innanför lådan som gäller.

Mothershipen introducerades 2000 som prototyp med midja på 97mm.
Twintip... 97mm... För nio år sedan.

Moderskepp.

Line har alltid velat leda industrin med pionjära produkter.

Det är min tanke på namnet, hej

kleverboi sa:
"Riktigt bra i pist" är kanske ett overstatement.
Nu är det väl så att de är riktigt bra i pisten med tanke på vilket segment skidan ligger i?!
Klart att en pisträcer är sjukt mkt mer lämpad för pisten. Men S7an är nog betydligt roligare i pisten än vissa andra fetingar....såattsägahhhhhh

Tackar för svaren så här långt!

Någon som har koll på HUR mjuk S7 är? Som sagt så är ju mina 95kg rätt mycket..

Totemann sa:
Tackar för svaren så här långt!

Någon som har koll på HUR mjuk S7 är? Som sagt så är ju mina 95kg rätt mycket..
Den är styvare än vad man tror när man ser den på bild. Sen vad man kan jämför den med har jag inte så bra koll på.

Jag provböjde S7an lite idag, kändes ganska mjuk. Inte EHP mjuk (går dom ens att åka på?) men ändå mjuk.

Jag väger ungefär som dig Totemann, lite lättare (90kg) och köpte Dynastar XXL 194 till denna säsong. Är så sjukt nöjd, lätt bästa skidan jag någonsin åkt på. Det går verkligen att åka hur fort som helst på alla underlag, med bibehållen stabilitet. Man bör dock ha skött sin försäsongsträning då den är ganska tung och styv. Inte det bästa valet till tajt skog och bc-jibb, men så kickass till allt annat. När det gäller piståkningen så svänger den inte så mkt (41m radie) men jag tycker det går finfint, backarna tar slut väldigt fort :)

Jag har tidigare haft Völkl Gotama 190 som varjedagskida när jag säsongat, och den har varit grym. Sjukt lättåkt och pålitlig. Den kan jag varmt rekommendera.

Du som är lite tyngre bör ju leta efter i en skida i storleken runt 190cm och 110+ midja. Whistler lär ju vara ganska välsorterat med just den typen av skida, att prova sig fram kan ju vara en ide.

Lycka till!

Senast ändrad:
Christoffer_Schack sa:
Jag provböjde S7an lite idag, kändes ganska mjuk. Inte EP Pro mjuk (går dom ens att åka på?) men ändå mjuk.
Sådär..fixade det åt dig ;) Marshal style. EHP är Eric Hjorleifssons Pro model...den är INTE mjuk. Den är en XXL med grymma puder egenskaper.

PNyberg sa:
Christoffer_Schack sa:
Jag provböjde S7an lite idag, kändes ganska mjuk. Inte EP Pro mjuk (går dom ens att åka på?) men ändå mjuk.
Sådär..fixade det åt dig ;) Marshal style. EHP är Eric Hjorleifssons Pro model...den är INTE mjuk. Den är en XXL med grymma puder egenskaper.
Ja precis, EP Pro menar jag så klart. Måste vara mjukaste skidan på marknaden?

Christoffer_Schack sa:
PNyberg sa:
Christoffer_Schack sa:
Ja precis, EP Pro menar jag så klart. Måste vara mjukaste skidan på marknaden?
Onekligen den mjukaste! Ägde ett par förra året, mjuka så att dom böjs av sin egen vikt om man lutar dom mot väggen och tack vare detta är dom sjukt roliga :D

Christoffer_Schack sa:
Jag provböjde S7an lite idag, kändes ganska mjuk. Inte EHP mjuk (går dom ens att åka på?) men ändå mjuk.
Hur "ganska" mjuk? För mjuk för 95kg ? (Okej, kanske helt omöjligt att säga genom att känna lite på den men ändå ;) )

Christoffer_Schack sa:
Jag väger ungefär som dig Totemann, lite lättare (90kg) och köpte Dynastar XXL 194 till denna säsong. Är så sjukt nöjd, lätt bästa skidan jag någonsin åkt på. Det går verkligen att åka hur fort som helst på alla underlag, med bibehållen stabilitet. Man bör dock ha skött sin försäsongsträning då den är ganska tung och styv. Inte det bästa valet till tajt skog och bc-jibb, men så kickass till allt annat. När det gäller piståkningen så svänger den inte så mkt (41m radie) men jag tycker det går finfint, backarna tar slut väldigt fort :)
Tackar för tipset.. Har tittat lite på den, men avskräckts av att den ska vara så fruktanssvärt styv.. Ärligt talat har jag väl fuskat lite med träningen ;)
Men jag kanske ska överväga den igen trots det..

Totemann sa:
Christoffer_Schack sa:
Hur "ganska" mjuk? För mjuk för 95kg ? (Okej, kanske helt omöjligt att säga genom att känna lite på den men ändå ;) )

Christoffer_Schack sa:
Tackar för tipset.. Har tittat lite på den, men avskräckts av att den ska vara så fruktanssvärt styv.. Ärligt talat har jag väl fuskat lite med träningen ;)
Men jag kanske ska överväga den igen trots det..
Hmm, så styv är inte XXL :) Det finns en 187 modell som tydligen ska vara lite snällare i flexet och mer allround.

S7an är inte tokmjuk, men det är ingenting jag skulle vilja åka någonting annat än puder i skogen med. Eller köra BCjibb

Och förresten så är XXL en HELT ANNAN skida än S7an, så valet borde inte stå mellan dessa två :)

XXL är rak, styv, tung och med traditionellt spann och sidecut, och är gjord för att åka fort oavsett underlag. Inte speciellt lekfull. Men jävligt kul.

S7an är mjuk, har mycket rocker fram och bak, pintail (och pinfront? :)) och 18m svängradie. Jäkligt lekfull antagligen men säkert också orolig när det blir lite uppkört och stökigt.

Du borde fundera på hur du åker/vill åka (inte bara var) och sen börja fundera på vad för typ av skida du vill ha. Mycket/lite sväng? Hård/mjuk? Rocker/vanligt spann? Traditionell sidecut/tjockast på mitten? Kötta/leka?

Senast ändrad:
ta me dina scratch o slipa dom för pisten istället, osså köper du en skida för att åka puder me, inte nåt emellan

jag tyckte S7 va grymmare än JJ när jag provade dom o det var pist o lite 15cm puder i tajt skog.
dock väger jag 75 och gillar att leka så hade ändå valt JJ.
Hade jag inte velat leka lika mkt o vägt mer hade S7 varit ett grymt val tror jag, båda funkar ju förvånansvärt bra i pist om man jämför med andra i storleken som THUG, hellbent och andra mjukare skidor.

håller med folk ovan att man inte ska jämföra en hård och en mjuk skida på det sättet, välj vad för sorts skida du vill ha först istället

Ärligt talat så vet jag inte 100% vad jag vill ha, var lite därför jag frågat ;)

Men men, nu fick jag tag på ett par andra skidor till ett sådant pris att jag inte kunde säga nej, men tack ändå!

Fick tag på ett par Line Sir Francis Bacon som var demo åkta 3 dagar för 5500.. (listpris 7500) var den skidan jag hade tänkt mig från början men den är slutsåld överallt i Kanada.. (Hade tänkt köpa där för prisets skull..

Hmm... 5500:- för åkta skidor. Att nämna listpriset för att förklara hur billigt det egentligen är brukar inte vara ett bra omen så att säga. Det är som att kolla i Alpingaragets katalog... "Völkl Mantra med Baron, vanligtvis 10500:-, nu bara 8500:-!!!"

Jag antar att du fick med någon trevlig metallbindning för 5500?!

Haha så otippat.. Jag drog mig för att tala om vilka skidor och till vilket pris för att jag visste att det skulle bli dissat! Så fruktansvärt otippat :P

Ett par nya Moment Ruby (mycket biffigare skida för dina 95 kg, men mjuka jibblagg funkar nog toppen!) kan du ju få för under 5000:- från Backcountry.com, och då letade jag inte ens runt efter bästa priset... Backcountry hade även SFB för lite under 6000:-, nya såklart.

Men du fick din drömskida, hoppas du inte blir allt för besviken! ;-)

Som sagt otippat på detta forumet..

SFB på backcountry.com: Temporarily Out of Stock.. (Som jag nämnde är dom slutsålda och går inte att få tag i!)
Backcountry sålde dom dessutom utan bindning, vilket är kanon! Då kan jag ju ta dom bindningarna jag fick av tandfen i lördags, alternativt betala 2000 spänn för ex en Marker Griffon!

Alltså totalt 8000! SHEEEAT Då är dom åkta på 3 dagar mindre och kostar bara 2500kr mer! Detta förutsatt att jag själv lägger nån timme på att montera dom! Snacka om att det kommer spela roll när jag åkt två månader på dom!!

(Mitt inlägg innehåller ett visst mått ironi..)

Men du sa faktiskt inte om du fick med bindning... Men jag kollade helt klart slarvigt, så jag får väl ge mig!

Men kommer verkligen SFB funka som allroundskida, blir de inte för mjuka?

Hehe! Det har du rätt i att jag inte sa ;)
Gött att det trots allt finns dom som är lite ödmjuka på detta forumet! (Något jag själv inte direkt varit hittills i denna tråden :P)

Är egentligen också lite orolig över hur den kommer funka, men har läst runt så mycket jag nånsinn kunnat och kommit fram till att det är den skidan som bäst passar in i det jag vill ha..

Åker själv runt på ett par 08:or av SFB och är mycket nöjd.
Jag väger 87 kg och håller till mestadels i offpisten, men gillar även att ta några skär i pisten.

SFB fungerar som sig bör mycket bra i lössnö, men gör absolut inte bort sig i pisten.
Sjukt lättåkt skida som påminner mycket om gotaman.
Den upplevs mycket kort och hade gärna fått komma i en längre variant runt 195cm.

Fungerar i min mening mycket bra om man vill ha enbart en skida för hela berget.

//Jörgen

Nä Carled så klart den skidan inte funkar. Den är ju mjuk och så har den ju svängradie!!!!

//H

Precis Hasse! Det glädjer mig att du äntligen börjat förstå...

Bränt barn skyr elden som man brukar säga. Jag har väl åkt lite för mycket på uppbreddade twintips och har själv ledsnat lite på det allroundmjuka. Pow only, visst då kan det vara mjukt, men om det skall vara lite skiftande förhållande, offpiståkning i stort, då har jag själv svårt för "mjukare" skidor.

AndersCederholm69 sa:
Hej Totemann

Jag kan rekomendera Stöckli DP+.
Åker på Stöckli sedan ett par år tillbaka och har aldrig blivit besviken.
DP+ modelen ligger det lite mer matrial i för att styva upp de ytterliggare.
Inför 09/10 kommer ytterligare en model i Stormrider familjen med måtten 144-112-138.

http://en.stoeckli.ch/main/skis/collection/stormrider/stormrider_dp_pro_plus
Mvh.Anders
Du borde läsa igenom tråden innan du postar, han har redan köpt ett par skidor. Dessutom är inte ett par DP speciellt roliga i parken.

OK
Förlåt för inlägget.
Inga vänliga toner här inte.

Det var inget elakt menat, poängterade bara att det kanske inte ska ges rekommendationer utan att läsa igenom vad trådskaparen söker samt kanske kolla hur tråden har artat sig hittills.

Tillbaka
Topp