s912Ti inställningar

Nenne

Ny medlem
s912Ti inställningar
Köpte hem ett par Scream 10 Pilot med bindningar. Bindningarna som inte var monterade är ju rätt lätt monterade på pilotplattorna då allt är förborrat. När jag skulle skruva fast dem så gick det trögt som fan o skruvarna gick inte ändå i botten tyckte jag. De va inte snegängade utan det tog typ stop. Någon som vet om man behöver mer än handkraft för att skruva fast dem? För bindningen måste väll vara i kontakt med pilotplattan? Det ska väll inte vara ett glapp?
Förresten, stopparna eller bromsanna eller va det heter, ska man fästa dem på nått speciellt sätt?
Tack som fan

s912Ti inställningar
Jag tror jag förstår ditt problem och hur du ska lösa det! Om det är som jag tror att det är så är anledningen till att det blir så trögt att skruvarna gått i botten på bindningen, men inte på plattan. Skruvarna har nämligen en förmga att gänga inte bara i plattan utan även i bindningen, det är där det kärvar huh?

Dra ur skruvarna helt, lägg sen bindningen på plats och se till att det ligger tight mot plattan. Nu börjar du om med skruvandet och pass på så att inte bindningen börjar lyfta igen...

Det ska vara ganska lätt att skruva, du känner när du kommit till "botten", DÅ blir det trögt.

Lycka till!

s912Ti inställningar
Det låter i mina öron som att du använder en för klen skruvmejsel. Kolla så att det verkligen är en Pozidriv i stor storlek du har så att du inte står och rundar skruvarna med en Philips. Det gör underverk för kraften med ett stort handtag på mejseln. Det ska inte behövas mer än handkraft för att dra ner skruvarna, även om det går lite trögt de första varven innan skruven har gängat upp aluminiumen. Ett annat tips är att lägga en klick smörja, tex vaselin, på skruven innan du skruvar. Då ska det gå väldigt lätt att få ner den.

OM du skruvar på bindningen när pilotplattan redan sitter på skidan kan det ju teoretiskt vara så att skruvarna är för långa också. I princip alla Salomons bindningar kommer med nån typ av förhöjning på bakdelen. Glömmer man den plastplattan och börjar skruva i en pilotplatta är man snart nere och gör hål i skidan. Det är ingen bra grej, för pilotskidor är ju inte tänkta att borras i under bindningen.

s912Ti inställningar
Hehe jag får nog käka lite mer gröt. Med en skruvmejsel gick det trögt satan, men sen tog jag en en polygriptång o skruvade mejseln med hjälp av den, då jävlar gick det bättre hehe =)
Tack ändå =)

s912Ti inställningar
Förresten! E det någon som har ett bra knep för hur man ska ställa in "sidoskruven" på framdelen av bindningen? Ska man bara skruva tills "armarna" nuddar pjäxorna eller hur hårt ska man skruva?

s912Ti inställningar
Ja, du ska bara skruva tills att armarna ligger an mot pjäxan. Det ser man rätt enkelt om man vidgar bindningen rejält först och sen sakta drar den inåt tills att det blir tight. Notera avståndet i framkant mellan pjäxan och bindningen (vid tåpartiet på pjäxan alltså). Ta ur pjäxan och tryck i den igen. Nu får det nämnda avståndet inte vara längre än tidigare. Om det är det har du dragit ihop skänklarna för mycket och skon kommer att vila på justeringsmekanismen istället för på den teflonplatta som finns på bindningen. Då går sidojusteringsfunktionen snart sönder. Många som har problem med att Salomons bindningar pajar i den justeringen gör just det felet. Sen kan man testa att röra skon lite fram och tillbaka för att försäkra sig om att det inte glappar i sidled. Men var som sagt aktsam så att du inte har för tätt inställt.

Glöm inte heller att justera in höjden på bindningens tådel. Speciellt med slitna pjäxor är det viktigt för att undvika glapp. Det gör du som du säkert vet med hjälp av ett papper, men det ska jag inte gå in på nu.

s912Ti inställningar
Änklast är ju faktist att lämna in dem då vet du att allt blir rätt och så kosar det faktist inte många kronor! När du väl har fått på bindningen så måste du även få förspäningen o stämma vilket många eller nästan alla som inte åkt mycket missar. Ställer du inte in den så stämmer inte dinskalan vilket gör att den antingen löser ut för lätt eller inte alls! om det blir ett glapp vid monteringen så kan det bero på att det är fel skruv du använder eller att det saknas någon liten plastplatta.

s912Ti inställningar
Jag hade ju idiotförklarat någon som lämnade in skidorna för en sån enkel grej, men det är ju jag det. Det är som att lämna in bilen för att byta torkarblad. Det är bättre att lära sig att mecka lite med sina skidor. När det gäller förspänningen är det bara att kolla på ett par butiksmonterade skidor med rätt pjäxa och sen memorera hur det ska se ut. På Salomons bindningar är det sannerligen logiskt hur mycket utrymme det ska finnas för pjucken och har man en gång känt på ett par korrekt inställda så är det inga problem.

Men det är ändå klart bättre att lämna in skidorna än att ställa in bindningarna fel iofs. Du får väl rätt ändå när jag tänker efter, Mankan. Det finns ju folk därute som är så otekniska så att man blir rädd.

När det gäller skidstopparna monterar du dom genom att först haka i dom två små stift som finns i framkanten i de avsedda fästena i bindningen. Sen är det bara att trycka ner bakänden och skruva fast. Min erfarenhet är att man måste dra åt ganska ordentligt här för att det ska sitta. Det brukar vara ganska fettigt där och det gör att fästskruven lossnar lätt om man snålar med åtdragningen.

s912Ti inställningar
Tack som fan!
Lyckades faktikst att montera allt helt själv =) Pilot har ju förborrade hål, så det va inget svårt och pappersbittrixet visste jag redan om o skidstopparna lyckades jag pilla dit me redan innan jag läste svaren =)
Men bra nu så jag vet hur mkt man ska spänna sidoskruven.
Kommer ju från skåne så man har ju inte full koll på alla termer =) men Förspänningen menar du att det e "se till att skurva fast bindningarna ordentligt i skidan" eller e det sidoskruven? Eller kanske nått annat jag missat? =)

s912Ti inställningar
Du får ta nedan med en nypa salt, för det här är inget som jag egentligen kan något om.

Förspänningen är hur mycket häldelen trycker pjäxan mot tådelen. Om skidan flexar åt fel håll och avståndet mellan tådel och häldel ökar, ska pjäxan fortfarande hållas kvar i bindningen.
Vet inte hur man ställer in det på din bindning (kan finnas en skruv någonstans på häldelen eller så flyttas hela häldelen famåt), men det ska finnas en markering på sidan av häldelen (som riktas in mot ett märke i plattan på bindningen) som ska visar om förspänningen är rätt. Förspänningen kontrolleras med pjäxan i bindningen.

Precis som mankan skriver är förspänningen en viktig inställning att få rätt för att bindningen ska fungera som det är tänkt.

http://www.vermontskisafety.com/ finns en del intressant information om hur man diagnostiserar tjuvutlösningar av bindningar, bl a symptom på felaktig förspänning (heter "forward pressure" på engelska).

s912Ti inställningar
Edit: Var visst inte snabb nog... Kiels hann före.

Förspänningen är helt enkelt avståndet mellan tå- och häldel, dvs hur mycket spänning det ska vara i bakdelens flexande fjäder när man har tryckt i pjäxan. Testa att sätta skidans bakände mot marken och tryck bindningens häldel bakåt (utan pjäxa). Det är den fjäderrörelsen som menas. Har du för lite förspänning kommer du att få tjuvsläpp och har du för mycket påverkas utlösningsmekanismen i motsatt riktning. Det finns som Kiels säger markeringar för att kontrollera att rörelselängden blir rätt, men enklast tycker jag är att alltid ställa in längden så att det blir en ytterst liten flexreaktion (räcker med 1mm) på häldelen om man trycker ner pjäxan i bindningens "uppfällda viloläge", eller vad man ska kalla det. Det får inte vara något utrymme för glapp i det läget, men inte heller vara för tight.

Tillbaka
Topp