Så var det det här med skidläng...

Robbob

Medlem
Nu är det dags att byta ut mina gamla utnötta Elanskidor.
Jag är 178 cm lång och väger strax över 75 kg. Anser mig själv som en moderat medelåkare.

När jag skaffade mina förra skidor så fanns det inte mycket till Rocker osv. Brukligt då var att gå ner ca 1 dm från kroppslängden. Mina nuvarande skidor är 168 cm långa. De är lite fladdriga i höga farter.

Jag har spanat in ett par Fischer progressor 800. Rekommendationen från den butik jag tänkte köpa ifrån är att jag ska ha 175 cm. Till saken hör att modellen finns i 170 cm, men just "min" butik hade slut i den längden. De kan alltså ha varit lite jäviga för att jag ska köpa skidorna.

Vilken skidlängd rekommenderar ni egentligen av sagda modell. 170 cm eller 175 cm. Jag kommer mest åka med barnen (en två åring som ska lära sig och en 7 åring som börjar klara sig själv, åtminstonde i blåa backar). En långhelg eller två brukar jag åka själv utan familj, då vill man ju bränna på lite mer...

//Robert

Jag hade valt 175cm och jag är av samma storlek som dig. Det är en behaglig pistlängd som ger lite mer stöd i längsled än kortare alternativ men det är fortfarande med en mycket kompakt känsla. Rappt och kort, men inte överdrivet kort. Det blir perfekt.

Tillbaka
Topp