Saga Outerwear 11/12

austriker

Medlem
Saga Outerwear 11/12
Tjena!

Hade tänkt bege mig ner till alperna ett halvår nu, och jag har lite frågor kring märket Sagas kläder!

Har kikat lite på deras kläder och har bestämt mig för en hel dress, men jag har ingen aning om hur storlekarna är. Jag är cirkus 180cm lång och jag undrar hur de sitter på en, ska man välja M eller XL? Jag vill inte ha överdrivet baggy, även om det nu ska vara lite grann.

Är det någon som har någon koll? :)

Saga Outerwear 11/12
Tror du ska köra på L. Det ska jag göra och jag är lika lång som du. Går du in på deras hemsida så finns det en storleksguide som står vilka storlekar som passar och hur dom sitter.

Saga Outerwear 11/12
dom har lagt upp bilder på kläderna där det står hur långa dom som provar dom är och vilka storlekar

Saga Outerwear 11/12
Stort tack för alla svar! Nu jädrar blir det att beställa hem ett sätt skidkläder! Var skeppas det ifrån? Hur lång tid tar det vanligtvis?

Tack än en gång freeride.

Saga Outerwear 11/12
Har inte beställt ifrån sga men tänker göra det snart. Men av det jag har läst på freeride så kommer kläderna i november eller december eller något sånt. Precis som Abstractmall när dem får in jiberish. Man kan beställa långt innan men dem fraktar inte ut förns senare.

Hoppas det gav lite hjälp, men tror säkert att någon annan kan ge mer exakt svar!

Saga Outerwear 11/12
Saga Outerwear 11/12
Astockinger sa:
Jag har tänkt köpa:
http://shop.sagaouterwear.com/collections/frontpage/products/saga-outerwear-shutout-coat-varsity

Är cirka 190cm lång. Tror jag ska köra på xl då min forna jacka var alldeles för kort (84cm)
Det jag undrar är om jackan fungerar en kallare dag med lite blåst?
Läste att den bara har ett lager och därmed verkar den vara väldig tunn. Borde jag köra på den och ha någonting under eller borde jag satsa på den rejälare Anomie jackan?
Anomie jackan är inte alls tjock utan det är en skaljacka , därav både 3Layer och shell fabric... "-Saga 3Layer Rip-Blok 20k+ shell fabric."

Men jag kan ju säga att skaljacka + fleece underställ och underställ fungerar i -35c ... Vid den temperaturen är det bara fötterna som fryser :P

Saga Outerwear 11/12
linder sa:
Astockinger sa:
Jag har tänkt köpa:
http://shop.sagaouterwear.com/collections/frontpage/products/saga-outerwear-shutout-coat-varsity

Är cirka 190cm lång. Tror jag ska köra på xl då min forna jacka var alldeles för kort (84cm)
Läste att den bara har ett lager och därmed verkar den vara väldig tunn. Borde jag köra på den och ha någonting under eller borde jag satsa på den rejälare Anomie jackan?
Anomie jackan är inte alls tjock utan det är en skaljacka , därav både 3Layer och shell fabric... "-Saga 3Layer Rip-Blok 20k+ shell fabric."

Men jag kan ju säga att skaljacka + fleece underställ och underställ fungerar i -35c ... Vid den temperaturen är det bara fötterna som fryser :P
Är du helt hundra på att det är en skaljacka? För då blev jag grymt besviken :( tyckte det såg ut som en rejal snygg jacka. Fan.

Saga Outerwear 11/12
sebastianolivecrona sa:
linder sa:
Astockinger sa:
Jag har tänkt köpa:

Är du helt hundra på att det är en skaljacka? För då blev jag grymt besviken :( tyckte det såg ut som en rejal snygg jacka. Fan.
Anomie jackorna är skaljackor. Sen har de några nya modeller för i år som inte verkar vara skal direkt utan lite mer värme. Men Anomie jackan med en varm tröja under är riktigt grym! Kan inte mer än rekommendera den.

Saga Outerwear 11/12
TTovle sa:
sebastianolivecrona sa:
linder sa:

Anomie jackorna är skaljackor. Sen har de några nya modeller för i år som inte verkar vara skal direkt utan lite mer värme. Men Anomie jackan med en varm tröja under är riktigt grym! Kan inte mer än rekommendera den.
Gott! Funderar starkt på en svart sådan! Hur har du upplevt den när du åker puder? Håller den borta vatten eller bör man inpregnera den?

Saga Outerwear 11/12
Funderar på nytt ställ, den röd/gråa varsity jackan med gråa byxor till. Men hur är kvaliteten, speciellt på just den Shutout jackan? I och med att den är såpass mycket billigare, vad är det för material? Klarar det kyla/väta bra?

Och den viktigaste frågan, jag åker både skidor och snowbaord, kan man åka med saga även som snowboarder? :D

Just det: Om det är så att det blir säsong i alperna för min del, finns det risk att jag inte hinner få det innan jag åker om jag åker slutet på nov/början på dec?

Saga Outerwear 11/12
cayjo sa:
Funderar på nytt ställ, den röd/gråa varsity jackan med gråa byxor till. Men hur är kvaliteten, speciellt på just den Shutout jackan? I och med att den är såpass mycket billigare, vad är det för material? Klarar det kyla/väta bra?

Och den viktigaste frågan, jag åker både skidor och snowbaord, kan man åka med saga även som snowboarder? :D

Just det: Om det är så att det blir säsong i alperna för min del, finns det risk att jag inte hinner få det innan jag åker om jag åker slutet på nov/början på dec?
De billigare jackorna har inte samma egenskaper som anomie jackorna, andas inte lika bra och har inte lika många layers.
Du hinner troligtvis få jackan/stället men du kan aldrig vara helt säker!

EDIT: Självklart kan du köra Saga om du åker bräda, dum fråga! ;)

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
larssaa sa:
cayjo sa:

De billigare jackorna har inte samma egenskaper som anomie jackorna, andas inte lika bra och har inte lika många layers.
Du hinner troligtvis få jackan/stället men du kan aldrig vara helt säker!

EDIT: Självklart kan du köra Saga om du åker bräda, dum fråga! ;)
Vad innebär layers då? Just när det handlar om väta, kyla? Kyla är inget problem iofs, jag gillar att ha tunna jackor för jag är väldigt varm av mig. Men som någon skrev här över, att de blir blöta i puder?

Har just nu Sessions Zig Zag jacka ( http://www.sessions.com/detail.php?sid=2&gtype=M&psid=189&pid=967&start=8 ), kommer jag känna att jag byter ned mig? Borde jag isåfall välja någon anomie jacka istället?

Saga Outerwear 11/12
När man pratar om skalkläder så är ju tex layer 1 underställ, layer 2 microfleece och layer 3 skaljacka :)

Pratar man om talltees så är antalet layers hur många talltees man har på sig så att man längst ner ser olika lager

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
linder sa:
När man pratar om skalkläder så är ju tex layer 1 underställ, layer 2 microfleece och layer 3 skaljacka :)

Pratar man om talltees så är antalet layers hur många talltees man har på sig så att man längst ner ser olika lager
Jojo, så långt är jag med :) Men att en jacka inte har lika många layers är alltså att själva jackan bara har ett/få lager (skal) och man själv får klä sig med det undre lagret och mellanlagret?

För isåfall är det ju en sådan jacka jag är ute efter.

Men det jag verkligen undrar är väl om jag i praktiken kommer känna skillnad? Förutom att jag måste tänka på att klä mig för rätt väder. För även om det är skillnad i teorin behöver det ju inte vara riktigt lika stor skillnad i praktik.

Alltså, kommer det b.la. kännas som att gå i regn med en stor hood-tröja (alltså dyblöt osv.), eller kommer det kännas som en vanlig snowboardjacka?
Det är ju inte direkt så att jag känner lagren i jackan på min nuvarande och tänker speciellt mycket på vad den har för specifikationer.

edit: samt vad är det för material på just den varsity jackan?

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
hmmm, bra fråga alltså... Missade att dom hade skrivit 2L på on the deck jackan, vad det betyder har jag tyvärr ingen aning om MEN har beställt en sådan så om du inte vill chansa är det bara vänta så kan du få en recension på anomie jacka+pants, slim pants, on the deck, shut out och västen :D

Det är ju första året dom säljer flera modeller än bara Anomien så hur resultatet är vet väl bara dom som provat prototyperna men kvaliten ser ju mysig ut som vanligt! :)

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
Okej, aa får se hur jag gör, kändes ganska schysst att kunna komma undan lite billigare med både byxa + jacka, men kanske tar o beställer en anomie jacka och sen kör på mina gamla svarta byxor ;)

Det visar sig!

Saga Outerwear 11/12
sebastianolivecrona sa:
TTovle sa:
sebastianolivecrona sa:
Gott! Funderar starkt på en svart sådan! Hur har du upplevt den när du åker puder? Håller den borta vatten eller bör man inpregnera den?
Har inte provat jackan i någon sjuk pudermängd direkt, men upplevde inte att den blev genomblöt eller liknande vid puderåkning. Har för mig att de första modellerna (för några år sedan) fick mycket kritik för just detta, jackorna har utvecklas sen dess vill jag tro. Har inga problem med min och är sjukt nöjd med den!

Saga Outerwear 11/12
cayjo sa:
linder sa:

Jojo, så långt är jag med :) Men att en jacka inte har lika många layers är alltså att själva jackan bara har ett/få lager (skal) och man själv får klä sig med det undre lagret och mellanlagret?

För isåfall är det ju en sådan jacka jag är ute efter.

Men det jag verkligen undrar är väl om jag i praktiken kommer känna skillnad? Förutom att jag måste tänka på att klä mig för rätt väder. För även om det är skillnad i teorin behöver det ju inte vara riktigt lika stor skillnad i praktik.

Alltså, kommer det b.la. kännas som att gå i regn med en stor hood-tröja (alltså dyblöt osv.), eller kommer det kännas som en vanlig snowboardjacka?
Det är ju inte direkt så att jag känner lagren i jackan på min nuvarande och tänker speciellt mycket på vad den har för specifikationer.

edit: samt vad är det för material på just den varsity jackan?
Att Jackan har flera lager har ingenting med hur tjock den är, det har att göra med tekniken på materialet den är gjord i.
De flesta bra vinterjackor har antingen en tvålagers- eller en trelagersfunktion där trelagers är lite mer avancerad vilket brukar resultera i lite dyrare jacka och bättre vattenavstötning och andningsförmåga. Detta är dock inte ett måste då det finns gott om tvålagersjackor som är bättre än trelagersjackor. Kolla ist på de uppmätta siffrorna för vattentäthet och andningsförmåga, jag tror att Saga har 20k i vattentäthet vilket är riktigt bra, du måste köpa funktionskläder från Hagelöfs eller liknande för att få ett bättre material.

Om du undrar hur tjocka jackorna är så brukar det oftast stå i specen om de är skaljackor, fodrade eller lätt fodrade jackor.

Saga Outerwear 11/12
Om de börjar skicka jackor från 30 november, när kan jag ungefär räkna med att ha den? :cool:
Om någon har erfaranhet av att ha beställt från Saga förut vore det ju kalas!

Saga Outerwear 11/12
HeadMojo70 sa:
Om de börjar skicka jackor från 30 november, när kan jag ungefär räkna med att ha den? :cool:
Om någon har erfaranhet av att ha beställt från Saga förut vore det ju kalas!
Ränka med ca 1 vecka innan du har grejerna i hand, circus. Har beställt därifrån flera gånger och jag har aldrig haft problem med de, grymt företag helt enkelt ;)

Saga Outerwear 11/12
jag är 159 cm lång och ska nog köpa en shutout coat som är i M (81) cm lång, men jag vet it om armarna kommer bli sjukt långa elr om det kommer funka, tacksam för svar !

Saga Outerwear 11/12
Funderar också på att beställa härifrån, men vad ligger frakten på? Har hört från vissa att den har varit dyr, men även att det har varit billig frakt...

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
Chiva53 sa:
Funderar också på att beställa härifrån, men vad ligger frakten på? Har hört från vissa att den har varit dyr, men även att det har varit billig frakt...
Du får ju alltid veta vad frakten är innan du ska betala, bara släng ihop det du vill ha och sen gå vidare, skriv in ditt namn och address sen i nästa steg får du reda på frakten och nästa är betala så det är bara avbryta där...

Men jag beställde för 10000kr / $1400 och då kom man upp i maxfrakt på $60 .

Saga Outerwear 11/12
linder sa:
Chiva53 sa:
Du får ju alltid veta vad frakten är innan du ska betala, bara släng ihop det du vill ha och sen gå vidare, skriv in ditt namn och address sen i nästa steg får du reda på frakten och nästa är betala så det är bara avbryta där...

Men jag beställde för 10000kr / $1400 och då kom man upp i maxfrakt på $60 .
Tillkommer inte både frakt- och tullavgifter ?

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
HeadMojo70 sa:
som jag skrev, frakten kostade $60, sen kan man ju åka på tull, moms och SVENSKA fraktavgifter men detta är ju bara om det fastnar i tullen.

1 av mina 6 paket från saga har fastnat där men det är ju omöjligt att avgöra i förväg då dom aldrig skriver fullt värde osv även om man inte säger något...

Tex markerade dom förra årets paket med jackor och pants med "t-shirts and beanies" och sen skrev något lågt värde :/

Jag klagar dock inte! :D

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
linder sa:
HeadMojo70 sa:
som jag skrev, frakten kostade $60, sen kan man ju åka på tull, moms och SVENSKA fraktavgifter men detta är ju bara om det fastnar i tullen.

1 av mina 6 paket från saga har fastnat där men det är ju omöjligt att avgöra i förväg då dom aldrig skriver fullt värde osv även om man inte säger något...

Tex markerade dom förra årets paket med jackor och pants med "t-shirts and beanies" och sen skrev något lågt värde :/

Men om det kommer bort får du bara ersättning för vad det stod på paketet :) Vilket kanske inte är så kul

Saga Outerwear 11/12
cayjo sa:
linder sa:
HeadMojo70 sa:

Men om det kommer bort får du bara ersättning för vad det stod på paketet :) Vilket kanske inte är så kul
FEL

Jag har beställt sakerna från saga och har inte bett saga om att dom ska skriva ner värdet osv.
Detta gör att det är dom som får ta den tvisten med fraktbolaget och sen skicka sakerna till mig så att det kommer fram.

Deras kundsupport är kanske inte den snabbaste när det är release tider men den är kalasbra så det är verkligen inget jag oroar mig för. Har bl.a. fått en hoodie för lite men det löste sig via några mail och sen fick jag hoodien skickad efteråt.

edit: Förövrigt är detta det som står på paketet som tullen/posten ser. Kommer paketet bort kan ju knappast jag vara ansvarig för vad dom har skrivit med tanke på att jag inte ens fått se paketet ;)
Du får gärna berätta om dina erfarenheter med saga eller annan USA shopping om du har något annat att tillägga :P

Senast ändrad:
Saga Outerwear 11/12
linder sa:
cayjo sa:
linder sa:

FEL

Jag har beställt sakerna från saga och har inte bett saga om att dom ska skriva ner värdet osv.
Detta gör att det är dom som får ta den tvisten med fraktbolaget och sen skicka sakerna till mig så att det kommer fram.

Deras kundsupport är kanske inte den snabbaste när det är release tider men den är kalasbra så det är verkligen inget jag oroar mig för. Har bl.a. fått en hoodie för lite men det löste sig via några mail och sen fick jag hoodien skickad efteråt.

edit: Förövrigt är detta det som står på paketet som tullen/posten ser. Kommer paketet bort kan ju knappast jag vara ansvarig för vad dom har skrivit med tanke på att jag inte ens fått se paketet ;)
Du får gärna berätta om dina erfarenheter med saga eller annan USA shopping om du har något annat att tillägga :P
Har inga personliga erfarenheter av Saga. Men det stämmer väl att om de gör det utan att kunden bett om det får de ta smällen. Du kanske kan driva igenom saken att du inte visste om någonting, men det är nog bara jävligt krånligt.

Ang om paketet kommer bort: Det är ju inte direkt så att de skriver på paketet bara, det registreras ju. Och det har ingenting med om du har sett paketet eller inte att göra, eller vem som är ansvarig. Om paketer kommer bort får du bara ut försäkringspengar på det värde som paketet var värderat till. Det kommer nog vara väldigt svårt att förklara för försäkringskassan varför du ska ha mer pengar annars.

edit: Och om du inte ber Saga skriva ner värdet så vet du inte om dom gör det (de kanske gör det, de kanske inte gör det), så om de inte gör det blir ju en ev. tullavgift ändå hög.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp