Saker som hänt i backarna!

Black_baver

Ny medlem
Har ni sett nått coolt hända i backarna eller har ni själva gjort något!!

själv va jag i sälen och så vräkte jag iväg min bräda upp i luften,, då kommer det så klart en dansk och nästan kör in i den blir arg på mig och börjar spotta och fräsa! NU KAN MAN INTE ENS KASTA SIN BRÄDA HUR MAN VILL UTAN ATT DANSKARNA SKA VA IVÄGEN!

Plus att vi såg en dansk komma i full fart och kör rakt in i hela skidskolan små barnen flög som bowling keglor....

/DANSK HATARN

Alla kan göra sina misstag, skyll inte allt på danskarna. Det finns nog svenskar som gnäller med, och jag känner en del folk som åkt in i skidskolor så stavar och skidor blev ett godis regn. Men visst snackar dom konstigt? =)

joo men det är ju alltid något med danskarna där uppe. Alltid någon dansk in blandad i allt, iallafall i sälen och ändå så är väll bara var tionde människa där uppe dansk, endå så lyckas de att ställa till med hemska ting!!!

/fortfarande dansk hatarn

Jag såg en som tappade sin bräda längs uppe vid liften. J*vlar vilken fart den hade ner för backen. det var inte ja:P...
Har även kör in i det oranga nätet i gästrappet precis där liften kommer ut genom skogen. Kom i hög fart och tappa fästet(skidor nu), nätet hade gjort sitt sen om man säger så..
Skulle kunna skriva ett helt projektarbete om saker jag gjort, bästa av allt är att det flesta sakerna finns med på film:)

Int för att dt var speciellt roligt men dt var en liten kille i romme som halka ur sittliften och hängde kvar flera minuter i fotstödet samtidigt som mamman skrek. De började backa liften sen tappa ungen taget och de ca 10 killar som skulle ta emot honom blev mosade när han föll ner. Men då ´var dt int lika högt längre men ändå.... rätt läbbig syn

annars har man ju sätt en som gjorde en enligt mig "flying budha" med snowblades. (´han satte sig typ skräddare i luften) i svarta hoppet i tandådalen.... han vart hämtad me skoter när han "landade"

Men du Black_baver! Inte fan ska man vell kasta upp sin bräda i luften? det KAN ju komma folk/danskar och köra på brädan då! så om du tänker efter var det nog DITT fel!

Jag gjorde ett ca 2m högt hopp och landade på huvudet, det var jävligt snyggt sa alla runtomkring.

Såg en klockren "TYNGDEN PÅ DALSKIDAN, ÄLSKLING!" i Hassela, som inte kunde åka själv men ändå envisades med att lära hela familjen (tror det var tre barn och fru).

Nu glömde jag en skön syn.. Var på väg upp i stora sittliften i Romme. Vetefan vad som hade hänt, men första branten (uppifrån) var proppfull med barn, skidor och stavar. Antagligen så hade väll någon lågstadielärare kollat fel på pistkartan, för vad jag mins så är den backen svart?. Hursomhelst så var det ett snyggt hav av lågstadieelever.

Haha, den backen är inte ens brant, och inte lång heller. Fattar inte varför alla ska göra proppar så fort det kommer ett litet "hang"?

En kille som skulle hasa sig ner för backen med blades i handen, han tappade blades och dem for som projektiler ner för backen varav den ena träffade en skidåkare på pjäxan och den andra brakade in i stugan på botten... Detta hände i Bjursås...

En annan gång så kapade jag en kille som hade satt sig bakom ett av bigjumpen, smart kille för övrigt... Har fortfarande ont i armbågen och det här hände för 2månader sen....

finnns mkt mer men orka skriva...

sett i parken i Levi:
en engelsman på blades i full fart från toppen av parken rätt in i det största hoppet med den isigaste landningen i hela parken. både blades och engelsman flög högt och spreds ut i en enda röra...

joo, danskar är väl inget att ha, fast det är väl inte deras fel att de inte har nåt berg. men varför kastade du upp brädan i luften???

Haha, det var för några år sedan i åre när ett par åkte i backen, hon åkte före på skidor och ramlade då skulle hennes skittuffa pojkvän på bräda spruta upp snö på henne genom att bromsa framför henne. Kan säga att den dagen var det oroligt mycket is i den backen, och han tappar greppet och far rakt in me bräd kanten i hennes rygg.. Ont, ont!

haha^^

Själv har jag åkt in i ett lifthus. fråga mej inte hur det gick till emn fortgick det iaf.
har åkt in i ett sånt orange nät.

sen var det någon göteborgare (unge) som åkte runt med hockey hjälm och skrek höll på gjorde brum brum ljud o åkte rätt ner hade typ ingen teknik alls. jaja sen ser man hans mamma komma efter och ropa på han typ bromsa petter bromsa! petter åkte 200 meter till och stannade hastigt..... då han hade åkt in i ett träd. sen kom skotern med kälke och körde ner ungen.
eller fort kanske han inte åkte men fortare änn vad han klarade av.

Ojoj, den listan kan bli jäkligt lång.

En kompis hade nya skidor och hade precis hoppat, sen fick han inte stopp på skidorna utan körde i full fart ut på sidan av nästa bigjump och på nåt sätt gjorde en flatspin och landade på skidorna och åkte iväg...

de var en i idre som åkte helt naken sen vurpa han framför sevringen mitt i backen.hehe

kommer ihåg skid resan med skolan till romme för två år sen hände massa skoj.
1. en tjej i klassen fastnar i ankarliften och släpas upp för rampen eller va man ska säga där alla andra åker under aja. Där kom hon loss i alla fall, men skidorna satt inte längre på fötterna. hon förökte plocka upp skidorna men då kom nästa lift och small in i henne, och så höll det på i en kvard ;D.

2. sen va det ju hon som åkte med full fart in i "lågfartsområde" skylten. men det måste vart strechtyg för den fjädrade tillbaka och hon for en bit tillbaka opp, tills hon small in i matte läraren.

Sen va jag i Idre och åkte genom prut trollet som domhar i sitt barnland. vad jag inte viste var att jag hade skydsnät som fastnat på stavarna och detta lades fint i prutt trollet. sen kom massa små barn vars skidor trasslade in sig i nätet och det sa tvär stopp för 10 ungar och en förälder.

Jag åkte med mina nya lagg förra året, 2 dar gamla, och vad händer, när man ligger och kantar i överljudsfart, kommer de inte en kille lite fortare än jag och åker ÖVER mina skidor, och inte nog med det, jag gör en frivolt eftersom bägge skidorna löser ut, men det är inte slut där.
Tillråga på allt så knäcks trä kärnan i höger skidan och paret är bara att kasta. lite surt med 2 dar gamla lagg...
Sedan var det alltid den gången då jag skulle göra daffy, satte ena spetsen i snön och landade på huvudet, vaknade upp en halvtimme senare i ambulansen..

Gammal tråd, men jag svarar endå =)

Två roliga händelser som jag delar med mig av:

1, Det var för två år sedan när jag och min familj var i Schladming i Österrike. Vi står vid ett ställe där backen går i en stor böj och om man kör rakt fram istället så är det puckelpist. När vi står där och gör något, vet faktiskt inte varför vi stod där, väntad säkert på morsan.. =) kommer det en gubbe i 80-talets allra tuffaste skidkläder i full kareta i tron om att backen fortsätter rakt fram. Men han blir lite förvånad när han märker att han kör störtlopp rakt ner i en puckelpist och innan han vet vad som händer så flyger han ut av bara helvette, skriker tappar båda skidorna coh sedan landar han på en annan åkare. hans skidor gick sönder och jag skulle tro att han fick rejält ont =) kul som fan var det iaf att kolla på..

2, 360 i hammarbybackens "big jump". kommer in mot kicken allt går helt perfekt, gör min 360, men när det är dags att landa ser jag att jag har hoppat så snett att jag kommer landa brevid hoppet i det fina oranga skyddsnätet som sitter precis där.. jag landar med nätet mellan bena och det blir en jävla röra av mig och hela nätet.. måste sett jävligt kul ut =)

skulle aldrig skada med lite mer film!!!

en rolig sak:

jag kom åkandes ned för en svart backe med ny vallande skidor (första åket på året)

kommer i ganska så hög hastighet bakom ett krön och vad sitter inte där!! jo en sådan där

snowboard åkare med mp3n på hög volym.

klipper hans bräda med ena skid spättsen.

men klarar och åka vidare. vänder mig om och får se snowboard åkarn ställa sig upp med mord i

blicken. jag körde ner till närmsta café och gömde mig. sen tog jag det lungt för resten av dagen

Min kompis var i backen, han hade just börjat åka snowboard, å skulle upp i stora liften då, han åkte upp, sen efter halva liften sp ramlade han å for ut i buskarna, för att komma ut ur buskarna så var han tvungen att ta av sig sin snowboard, han gick glatt ut i backen för att ta på sig snowboarden igen, och vad händeR? jo, han TAPPAR snowboarden, så den kommer farande nedför hela backen. En snäll liftvakt ser såklart detta och kommer upp med skotern undrandes: har du ingen fångrem? å de hade han inte, så han åkte skoter ner och fick ett snöre som fångrem av den snälla liftgubben, å sen gick han till barnliften igen för den stora liften var för svår, de var då en sån här lift med bara en lina och som små pinnar på, han ¨börjar glatt åka upp i barnliften med sin nya fångrem, efter ungefär halva liften å ramlar han även här, och DÅ, så hakas hans nya fångrem i liftkroken, så han får sig inte därifrån, han börjar skriva på hjälp, för han var livrädd, eftersom han inte visste att det fanns en sån här spärrlina vid slutet av liften som stannar den ifall man brakar ner den, så han skrev hjälp hjälp hjälp rädda miG osv, alla småbarn som var i barnbacken står å skrattar åt honom, så gör även jag och mina kompisar :D

Jag var och hängde lite i hovfjället med en tjejkompis och hennes pappa i lördags... pappan då som under resten av texten går under betäckningen göteborgaren hade ett par "top of the line" fischer 198 cm från 1979. göteborgare åkte framförmig och han körde jävligt fort för att vara 59 år... på höger sida i en av branterna satt ett klassiskt orangt nät. jag åker bakom och ser plötsligt hur han fastnar med ena skidan i nätet.. Sliter med sig hela nätet ända ner till flacken där han stannar... han har väldigt ont men reser sig upp och försöker böja sig efter sina stavar då helt plötsligt bindningarna löser ut sig... hmm har markerbindningarna från 79 någon form av fördröjningsmekanism? det verkade iallafall som det. :D som tur var var detta under lunch tiden så det var bara jag och min tjejkompis som såg vurpan men roligt såg det ut iallafall :)

när jag var i ungarnas paradis lindvallen med skolan så var det på lölrdagen dags för kvällsåk. jag får till ett perfekt åk fram till halva backen och jag har bra hastighet uppe så det går ganska fort. sedan kommer familjen svensson (det var exempel) som åker till höger om mej och jag åker vid kanten av pisten och dte är en bit ner till dom sen rätt som det är svänger lille minstingen ut framför mej och åker längs med backen och jag hinner inte bromsa utan gör en snabb sväng åt höger. problemet då är att jag inte hinner tillbaka till linjen igen utan jag hoppar ut över den ca halvmeter höga pistkanten utan förvarning och jag har aldrig flugit så. som tur var var dte orörd snö bredvid pisten så jag slår mej inte så mycket. men ordentligt kallt var det. när jag gör klartecken åt killens farsa att jag är okay börjar ungen nästan lipa och säger det var inte mitt fel upprepar han. jag klappar killen på axeln och säger attd tevar okay. i liftresan upp var det isplockning från ögonbrynen på högsta nivå. men altid kul med roliga minnen. för övrigt körde min före detta flickvän in i ett trdmed full fart då hon inte visste hur man bromsar och kör störtlopp rakt ner

Denna händelse utspelade sig i Tolvmannabacken Kisa där de av ngn outgrundlig anledning har gjort så att när man går av en släålift så måste man korsa en annan för att komma till backen. Detta var sent på kvällen så jag såg väl inte så bra men när jag släppte min ankarbygel så stog det en tjej framför mig. Bygeln lyckades komma som en snara runt hennes ben och hon for iväg upp på rampen med ett ryck. Hennes polare skriker till mig "tryck på nödstopp" för full hals men jag var lite paralyserad så jag bara stog där. Va lite pinsamt men nu är det bara jävligt kul.

När jag var i väsjöbacken och hoppade lite så var det en kille som satte sig på toppen och sjutsade ner sin bräda på en kille som satt ner han började gråta och blev hämtad av snöskotern killen på toppen fick sitt säsongs kort avklippt det var roligt och se men inte lika roligt för dom 2

Jag hade lite meningsskiljaktligheter med ett stort träd i BG förra året. Med aggresiva ambulansförare och två dagars sjukhusvistelse som följd. mr läkare sa att jag enligt alla logikens regler borde brutit nacken, armen och alla revben. Bröt inget utom min snusdosa...

Jag uppfann hoppet "AirWalk with BOOOFFF"..

Dubbeldaffyn gick "lite fel", jag hade "något för hög fart" och fick framvikt i hoppet..
BOOOFFF = så låter det när en idiot faller rätt ner på den isiga platten..
- spräckt ögonbryn och bruten tumme som följd..

För många herrans år sedan i Hundfjället så skulle jag åka puckelpist. I god fart skulle den unge experten bemästra pucklarna. Dessvärre hae jag inte räknat med att det varma vädret hade luckrat upp pucklarna så de var mjuka som sorbet... På typ andra puckeln så försvinner båda skidorna in i puckeln och fastnar. Bindningar löser naturligt vis ut och jag flyger över puckeln landar flera meter bort i en rejäl face plant.

Bakom mig hör jag några skratta högt och säga ngt i stil med " Kolla backhopparn!" Fler skratt hörs. Jag tittar upp och märker att hela Europa 4:an (som den hette då) går rakt över pisten och jag har haft ganska många åskådare. Pinsamt då, jävligt roligt nu.

Detta hände förra säsongen i åre:

En polare till mig som hade hyrt snowboard för första gången i hela sitt liv.. hade heller inte åkt någonting innan. han ramlade efter 5 meter och blev vansinnig och blir skitless och ska inte åka mer säger han. vi andra åker hela dagen.. han går ner för berget med brädan i handen. när vi kommer hem så är han inte hemma på eftermiddagen. han ringer efter ett tag o säger att han tappat bort den hyrda brädan. han har letet hela dagen säger han... duktig

Var på charter i St Anton förra året, och i sann charteranda åkte jag på pistvisning. I pistvisningsgruppen var jag nog den enda under 40.
Vid avstigningen till en 2-stolslift var "avstigningsbacken" väldigt brant och kort, så gick man inte av vid rätt tillfälle blev det genast väldigt högt. En dam i sällskapet missade såklart avstigningen och droppade från liftstolen. Det blev väl en drop på ca 2-2,5 meter rakt ner på platt packad snö. Damen reser sig upp, plockar ihop sina prylar, borstar av sej, och fäller den skönaste kommentaren jag någonsin hört; "Det e bra med hjälm".

Ok, så här var det :)
Vi var i Courmayer (?) över dagen då vi spenderade våran vecka i Chamonix. Min kompis ser att det är lågfartsområde och säger kaxigt "det händer ändå aldrig någonting". Så han riktar skidorna rakt ner och kör på som aldrig förr. I slutet av backen kommer en kulle man flyger rätt bra på om man har fart och han satsar självklart rakt på den. Förskräckt ser han när han väl är i luften att det kommer en gående rakt nedanför kullen, å vad händer? Jo han brakar in i honom i världens fart med sina skidor i hans midja och då kan ni förstå att det uppstår ett pinsamt "moment" :D

Idre 2005 i parken:

Jag ser dom otroligt snygga brudarna stå framför hoppet, dom kollar på mig där jag står längst upp i parken. Big jumpet finns längst ner i parken och landningen är anpassad för inrunets fart.

För att impa lite extra åker jag då istället sturtlopp genom hela parken sneddar in i inrunet med högre fart än du har i chocken! Min tanke var en 360 men jag lyckas få ett felskär på det gigantiska tävlingshoppet och det slutar med en kattastråfal krash på ansikte och vänster axel, 2-3 meter förbi landningen på platt mark. Jag slår min axel ur led och känner den delen längst ut på axeln tryckas upp i ansiktet då ansiktet är riktat rakt fram, som ni förstår är detta omöjligt om kroppen skulle varit hel. Glad att jag klarade mig med enbart en skadad axel.

Reser mig snabbt för att försöka rädda den lilla stolthet som finns kvar. Jag kollar upp mot hoppet och ser till min glädje att tjejerna missade min landning och att dom bara såg själva hoppet, dom ser förvånade ut och måste tro att jag var skaparen till något nytt och alldeles speciellt trick.

Min axel hoppar av sig själv på platts igen och fungerar sedan som den ska utan smärta efter 2 månader :D

Härligt men smärtsamt minne!

//hellberg

Tillbaka
Topp