blom sa:
Bra där ! Som en konsumentpsykologinörd jag är kommer jag att tänka på att du tar udden av det psykologiska fenomenet "endowment effect" som innebär att vi övervärderar det vi äger, jämfört med hur andra skulle värdera samma produkt.
Men, det finns fortfarande en utmaning: jag som äger exempelvis ett par skidor, kommer troligtvis att bedöma att de är mindre slitna än de faktiskt är. Har du några tankar på hur man ska kunna få till en mer objektiv bedömning av hur välanvända prylarna är? Kanske göra det möjligt att ladda upp en bild och låta någon annan bedöma hur sliten prylen är?
Eller, när du gjort en seed-runda och dragit in några miljoner från VC-kapitalister och affärsänglar för att utveckla din MVP kanske du kan satsa på fotoigenkänning? Om användaren tar en bild på sin produkt, kan en smart algoritm automatiskt bedöma hur välanvänd den är.
Tack
Ja det med att bedöma skick är ju svårt, 4 alternativ som det är idag är lagom, har man fler blir kan det bli svårt att välja :P Men risken finns ju så klart att man väljer ett bättre skick än vad någon annan skulle bedöma att det är just för att man vill få så mycket betalt som möjligt.
Att ladda upp foto är inte dumt, men risken finns att det tar förlång tid att få en bedömning. Kanske lägga upp foton och en liten beskrivning istället på varje skick och anpassa dem efter vilken grupp man valt,
t.ex för skidor:
"Nyskick"- "Inget till minimalt med slitage så som repor på belag och topsheet"
"Helt OK"- "Repor på belag och topsheet förekommer men inget som påverkar funktionen, kantslip kanske behövs"
"Välanvänt"- "Större/fler repor i belag, kanske behöver lagas eller har lagats, topsheet har mycket repor, rostiga stålkanter etc."
"Håller ihop iaf…"- "Stora repor eller hål i belag, topsheet kanske har släppt på vissa ställen, stålkanter med skador"
Automatiskt fotoigenkänning vore ju det bästa, så är du villig att investera så är det helt klart ett alternativ