"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Säljs Intuition innerskor (Liners) i Sverige? | Freeride

Säljs Intuition innerskor (Liners) i Sverige?

pete22

Medlem
Är på jakt efter ett par Intuition Liners till mina Dalbello Krypton Cross men kan inte hitta någon återförsäljare i Sverige. Tacksam för hjälp om någon vet nåt om detta.

Senast ändrad:
Letar också efter intuition innerskor.. På telemark pyrenees, köpte du såna angivna att de ska va till scarpa eller köpte du några andra? (länken funkar inte längre)

Sen undrar jag lite.. Måste ju finnas åf av scarpa-pjäxor i Sverige? Så vitt jag vet så har alla scarpa-pjuck intuition innersko numera så då borde det ju inte vara omöjligt å köpa i butik i Sverige..?

Butiker som har märken som fulltilt, dalbello osv (t.ex. skistore) kanske har möjlighet att ta hem innerskor?

Skistore kan ta hem innerskon till de modeller som de själva säljer förstod jag det som när jag snackade med dem.

Nått som hänt sedan sist? Går det att köpa Intuition i Sverige (eller Europa)? Man kan beställa direkt från deras hemsida, men frakten är dyr och man lär ju åka på tull så det blir lite kostsamt.. :|
Scarpa finns ju tillgängligt på denna sida havet men nu ville jag ha en viss intuition orginalmodell.

sjo_orret sa:
Nått som hänt sedan sist? Går det att köpa Intuition i Sverige (eller Europa)? Man kan beställa direkt från deras hemsida, men frakten är dyr och man lär ju åka på tull så det blir lite kostsamt.. :|
Scarpa finns ju tillgängligt på denna sida havet men nu ville jag ha en viss intuition orginalmodell.
Okej. Men släng ett mail till intuition och fråga om den innerskon du vill ha säljs som orginal innersko i ngn pjäxa? Kanske Full-tilt har den innerskon du söker?

Fortfarande verkar det knepigt att få tag på Intuitions i Sverige. Scarpa, Dalbello och Full Tilt kör väl allihop på Intuition men jag är ute efter en Dreamliner, och jag vet inte om det är någon av dom som kör Dreamliners i nån av deras modeller? Scarpa har Pro Tour, Dalbello/FT kör Powerwraps osv. Någon som har koll? :)

Behöver ett par tjockare innerskor till mina Cochise pro light, tänkte använda originalskorna när jag turar och powerwraps eller dreamliner när jag kör liftburet. Kan dock inte hitta dessa i Sverige, kollat med Alpint men dom föreslog conformable/sidas skor istället. Någon som vet om dom är bra? Man läser ju mycket om att Intuition är fantastiska. Skistore säljer Dalbello Il Moro och Dalbello ID Pro liners vilket väl är Intuitionliners? Är det helt enkelt powerwraps? Andra förslag? Zip-fit? Palau?

Svar ja, Det är nytt för iår, Sportwizz.com har börjat med dem iår. Tror även att Skistore.se gör det. Men att Sportwizz är distrubitör är jag övertygad om.

Aha där ser man. Enligt deras hemsida skall Alpingaraget vara återförsäljare, då borde ju dom kunna ta in dom.

Men vet någon nått om conformables skor?

Senast ändrad:
Hej Pete22 och DR Dj.

Jag skriver i egenskap av representant för Sportwizz. Vi har som som tidigare nämnts blivit distributör för Intuition Liners från Vancouver.

Då avtalet blev klart ganska sent i år har vi haft begränsad möjlighet att visa upp produkterna för återförsäljare.

Butiker som tillhandahåller pjäxor från bla Dalbello, Scarpa, K2 mlf har möjlighet att köpa extra skor till befintliga skor. Man ska dock ha klart för sig att det inte är skorna som visas upp på Intutions hemsida. Det skiljer sig en del mellan innerskor vilka är direkt gjorda för sk "aftermarket" och de innerskor som redan sitter i kompletta pjäxor och som vissa butiker kan beställa idag. Jag har haft den här pucken med Intution och väntar på svar beträffande vad exakt det är som skiljer sig. Tills dess avvaktar jag.

Intuition kommer att finnas i minst en butik kommande säsong. Vi har förnärvarande innerskor ute för test hos utvalda skidåkare. Skor det rör sig om är Dreamliner och Powerwrap, vilka är de produkter vi förväntar oss ha störst efterfrågan.

Med tanke på det vi sett rekomenderar jag för övrigt att man byter ut innersulan mot en mer kvalitativ formgjuten sula för absolut bästa komfort.

Har ni frågor eller vill veta mer är ni välkomna att skicka PM/e-mail till mig så ska jag försöka besvara så gott det går.

Ha en bra dag

Gustaf A

Tack! Kan man handla direkt från er? Vilken butik är det som ni vet kommer ha intuition?

Hej DrJ.

Med tanke på gällande forumregler får du gärna skicka ett mail eller Pm till oss beträffande köp av Intuition.
På så vis tror jag vi kan komma fram till en lösning.
Hoppas det är ok för dig.

Mhv

Gustaf / SPORTWIZZ

LawndartGustav sa:
Jo såg dom Dalbello skorna, skickade ett mejl till skistore för att höra vad det är för skillnad jmf med powerwraps men inget svar ännu. Funderat på pro-tour men min tanke är att behålla originallinern när jag turar och köra med en tjockare liner tex powerwrap mär jag kör liftburet. Har funderat på dreamlinern också och den skall ju även vara ok att tura i. Mitt problem med originallinern är att den känns lite tunn, främst vid skenbenet där pjäxans överkant trycker in. Skulle kanske gå att lösa med något sorts skydd för smalbenet men jag tror jag skall testa med en rejälare liner.

DrJ sa:
LawndartGustav sa:
Jo såg dom Dalbello skorna, skickade ett mejl till skistore för att höra vad det är för skillnad jmf med powerwraps men inget svar ännu. Funderat på pro-tour men min tanke är att behålla originallinern när jag turar och köra med en tjockare liner tex powerwrap mär jag kör liftburet. Har funderat på dreamlinern också och den skall ju även vara ok att tura i. Mitt problem med originallinern är att den känns lite tunn, främst vid skenbenet där pjäxans överkant trycker in. Skulle kanske gå att lösa med något sorts skydd för smalbenet men jag tror jag skall testa med en rejälare liner.
Dessa funkar helt ok. Annars så skulle jag tipsa om att baka om dem och att inte spänna åt så hårt vid just vid dina problemområden (skenben) och på så sätt inte komprimera innerskon så mycket. Det bör fungera en stund iaf :)

Ok tack för tipset! Finns väl någon form av skenbensskydd också men jag kommer inte ihåg namnet. Men jag tror jag kör på nya liners i första hand, dyrare men mer solid lösning så man slipper fippla med extraskydd. Och kanske bättre komfort för hela foten även om inte det är nått större problem.

Har precis pratat med Johan Stjerna på Sportmanskip som är distributör utav Dabello i sverige. Inget problem att höra av sig till honom om man är ute efter en Intuition Liner. Finns även att få tack på Alla skidbutiker i stockholm (eftersom du säljer dalbello/Völkl/Marker). :)

Hej igen.

Jag representerar Sportwizz. Vi är sverige distributör Intuiition liners. Vi håller på att jobba med återförsäljare inom lamdet. Som det ser ut kommer det åtminstone finnas två butiker i landet vilka ska tillhandahålla innerskor från Intuition den här säsongen.

Vill ni veta mer skicka gärna mail till: info@sportwizz.com

Mvh

Gustaf A

Ps. De innerskor fr Intuition som erbjuds av butiker som saluför exempelvis Dalbello, Fulltilt, Scarpa är inte desamma vi erbjuder. Innerskor vi tilhandahåller är till för sk aftermarket och ska enligt intuition skilja sig en del och då till det bättre. Jag återkommer när jag fått mer information av Intuition.

Jag köpte powerwrap linern förra året. Det gjorde jag på Åre Skidsport. Alpingaraget kunde ta in dem också men när jag pratade med två anställda på Alpingaraget verkade de inte ha någon koll över huvud taget vad de pratade om. Enligt min mening är det viktigt att ha koll på hur man formar skorna samt att det kan vara lite lurigt med storlekarna. Dessutom har du tre olika tjocklekar av Powerwrapen. Gå till ett ställe som brukar sälja och forma dessa skor. Det finns en del som kan strula men när det funkar är de underbara. Kan inte annat än rekommendera Intuition men kör på ett pålitligt ställe.
Gå in på blisstergearrewiev.com de har skrivit tester som är bra

Hej igen.

Nu har jag fått lite mer kött på benen från Intution. Jag ska nu försöka besvara frågor i tur och ordning så gott det går. Har ni ytterligare frågor är ni välkomna att höra av er.

1: Länkad innersko: http://www.skistore.se/sv/dalbello/1003 … 20825.html
är Intuitions sk "Plug liner". Den är till för att användas i pjäxor som upplevs för mjuka. Skon är av sk wrap modell och är den tunnaste i powerwrap serien.

2, Märkesleverantörer kan som sagt köpa ett begränsat sortiment av innerskor från Intution redan idag. De här skorna ska dock inte förväxlas med de skor vi kommer att erbjuda våra kunder. Den stora skillnaden på de innerskor som sitter i pjäxor vid köp och de innerskor vi kommer att distribuera är följande:

A, Original Intuitin, dvs ej märkesrelatarade innerskor, är betydligt styvare än de innerskor som sitter i befintliga pjäxor. Det beror på att man medvetet inte har lika mycket foam i innerskor anpassde för märkespjäxor.

B, Original Intuition är betydligt styvare i tyget under foten jämfört med de märkesrelaterade innerskorna. Det beror på att vissa av de märkesrelaterade innerskona är tillverkade av ett billigare material, "open cells" jämfört med "closed cells".

C, Original Intution har hårdare plös, gäller Dreamliner. Pratar vi Powerwrap är det skillnad i material och framförallt mängden foam i ytterdelen av wraparounden.

På håll kan det vara svårt att se skillnad då man egentligen bara ser en färg, det har jag själv fått erfara. Intuiton menar att det är först när man åker de uppenbara skillanderna ger sig till känna.

Kortfattat om Intutions unika foam: Materialet Intuiton använder sig av är ett speciellt framtagen EVA skum, vilken består av stängda celler. Det unika med skummet Intuition använder sig av är att varje enskild cell är sluten. Det innebär i praktiken att skummet inte tillåter de uppkomna gaserna att transplantera sig vidare till nästa cell. I och med det bibehåller varje cell sin egenskap utan att närliggande celler påverkas.

Till sista vill jag även poängtera att märkesleverantörerna har en kravbild över hur en pjäxa ska sitta, i synnerhet i butik. Det är en bidragande orsakt till att de olika innerskorna är uppbyggda av olika material.

Hoppas ni fått lite mer klarhet över vad skillnaderna är. Det finns ytterligare information jag kan delge. Vill ni ha mer information hör av er till mig via mail eller PM.

Gustaf / Sportwizz

Hej Gustav.

Finns efterfrågan på Protour kommer vi garanterat erbjuda butiker att ta in den skon nästa år.
Om inte kan vi säkerligen ordna att du får ett par Pro Tour ändå. Gå till din lokala handlare och prova ut en storlek som passar så löser vi det redan i år.

För närvarande är det minst två butiker som anmält intresse för Intution redan i år, trots att deadline varit för länge sen. Vi kommer naturligtvis att serva de här butikerna på bästa tänkbara sätt med tanke på deras respons.

Skicka gärna ett mail till oss.

Mvh

Gustaf / Sportwizz

Vad får man pynta för ett par liners på svensk mark? Går det att få tag på ett par Pro Tours?

Köpt ett par Plug (tunnaste varianten av Power Wrap) har inte hunnit värma dem än men som Sportwizz skriver så är skillnaden mellan dessa original Intuition och Full Tilts Intiuition stor. Full Tilts är vadderad med någon mjukare skum närmast foten som inte alls finns i originalet, det är "hårt" rakt igenom.

Utan att ha läst något om det Sportwizz skrev om att märkesvarianterna i första hand är konstruerade för att kännas bekväm i butiken så drog jag samma slutsats.

Sen tror jag att Sportwizz upprepar en vanlig missuppfattning angående Plug-modellen, det som skiljer den från Power Wrap är i första hand tjockleken på materialet, det är möjligt att den även blir styvare som en effekt av det. Edit: Efter att ha läst om Sportwizz meddelande så insåg jag att han nog menade att det var hela Power Wrap serien som skulle göra pjäxan styvare.

Senast ändrad:
"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp