Salomon 2012 hållbarhet (kanter etc.)

Westman91

Ny medlem
Tja där :)

Undrar lite över hur hållbarheten är på Salomon 2012 då jag går i lite köptankar men hade två polare som körde sönder sina gamla Suspects otroligt fort förra säsongen :(

Mvh Carl

Mina suspect sprack nosen på efter 4 timmar.. på ett pvc !,men jag vet inte hur de nya fungerar, det är ju en lite annorlunda form på 2012,..

Kommer du raila?
I så fall kommer dom gå sönder, detta gäller alla märken och alla modeller.

Johannes: Var de årets suspects?

Utter: Jo jag kommer raila rätt ordentligt o vet att de sliter självklart, men förra årets Suspects var ett skämt i hållbarhet.

Har inte hört ngt om att de skulle vara särskilt dåliga, men betänk att de ligger i all terrainsegmentet och inte jibbsegmentet, så som utter säger finns uppenbar risk att de (precis som så många andra skidor) går sönder om de railas med...

Sveda_och_verk sa:
Utter sa:
Kommer du raila?
Nein nein nein!
Har du någonsin ägt ett par armada?
ALLA skidor går sönder om du misshandlar dom. Vilket du gör om du railar. Kanterna kommer vara förstörda för alltid inom ett par dagar, sen kommer dom att spricka förr eller senare.

Säger inte att man inte ska raila, förklarar bara vad man ska förvänta sig om man gör det.

har gört på dessa skidor rossignol s4, k2 domain, armada ar6 (rätt gammla kanske 06/07), armada t-thall, line step up 10/11, slutsatts gällande kanterna:
ross är mycket bra skidor rent åkmässigt men blir snabbt välldigt nerslitna (efter typ 2-3 veckor) sen dröjer det ett rätt bra tag innan själva kanten släpper från skidan
k2. kanten spricker dom första dagarna jag har kört med dom, men kanten är tjock så den han inte bli helt nersliten/losna innan mina knäcktes efter 1.5 månad
armada ar6, har jag köpt beggade och var redan railade när jag köpte dom sen har jag kört med dom två försässonger och en del dagar i backen när jag enbart kört rails, men kanten har bara spruckit på några få ställen och är fortfarande långtifrån helt nersliten, vad jag har märkt så är deras stål i kanterna mjukare vilket gör att kanterna inte spricker lika lätt
line, körde bara på dom ca 4 veckor innan dom delade sig i tailen men då så var kant i välldigt bra skick

kanske lite off topic men hoppas jag hjälpte någon
har som ni ser inte kört på salomon men som många andra säger och vad jag har hört/sett rycktes vägen så är dom inte så bra,
att tillägga är väll att jag kör rätt aggressivt när jag railar med mycket 2 or och en del 4or på, samt mer 360 swups och olika swup kombinationer än vad genomsnitts åkaren gör vilket såklart förkortar livslängden på skidorna

så åker man en del rails och går några k-feds och någon fs 2 av på lite räcken så kommer säkert den salomon skidan det pratas om i tråden hålla bra

Utter sa:
Sveda_och_verk sa:
Utter sa:
Kommer du raila?
Nein nein nein!
ALLA skidor går sönder om du misshandlar dom. Vilket du gör om du railar. Kanterna kommer vara förstörda för alltid inom ett par dagar, sen kommer dom att spricka förr eller senare.

Säger inte att man inte ska raila, förklarar bara vad man ska förvänta sig om man gör det.
Förr eller senare, självklart.
Men jämför man kvalitén på skidor så är det ju ganska tydligt att vissa märken håller oerhört mycket bättre än andra.
Jag är inne på min fjärde säsong med ett par gamla fischerskidor och du veet att jag inte direkt är snäll mot mina lagg :)

Som svar på ursprungsfrågan så har väl Salomon aldrig direkt imponerat vad gäller kvalité av stålkanter. Mer regel än undantag att de lossnar efter ett par veckor är min uppfattning.

JohanKristofers sa:
Utter sa:
Sveda_och_verk sa:
Nein nein nein!

Förr eller senare, självklart.
Men jämför man kvalitén på skidor så är det ju ganska tydligt att vissa märken håller oerhört mycket bättre än andra.
Jag är inne på min fjärde säsong med ett par gamla fischerskidor och du veet att jag inte direkt är snäll mot mina lagg :)

Som svar på ursprungsfrågan så har väl Salomon aldrig direkt imponerat vad gäller kvalité av stålkanter. Mer regel än undantag att de lossnar efter ett par veckor är min uppfattning.
kan hålla med om att fischer håller förjävla bra! antar att du har fischer addict precis som jag? inga sprickor i i vare sig skidorna eller stålkanterna efter fyra säsonger. tror det är 07ans modell jag ha (den vit-gröna). kanterna är ju självklart nednötta, men som sagt, inga sprickor eller lossnande stålkanter.

Asch gick o köpte ett par Head Mojo One för 1000 spänn me bindning på outleten i Sälen :p ska typ bara raila på dom så.
Sen tar jag o köper ett par feta puderlagg senare istället, bättre så tror jag än o ha nått som man ska både köra puder och ligga o raila me.

Tillbaka
Topp