Salomon 747 Demo, inställning?

Martin198

Ny medlem
Hej,

Jag har kommit över en monoskida som jag tänkte uppleva ungdomen på, igen...

Jag blir dock lite osäker på hur pass pjäxan skall sitta i spänn i bindningen. Jag hittar bara juseringar för fram/bak på bindningarna men den bakre delen fjädrar ju tillbaka när man trycker i pjäxan. Hur långt skall den bakre delen skjutas bakåt när pjäxan sitter i jämfört med när det inte sitter en pjäxa i?

Jag har försökt läsa mig till detta i guider ochi salomons material men bindningen verkar för gammal för att jag skall kunna hitta något användbart.

Tack på förhand!

/Martin

vilken av dessa två bilder påminner mest om bakdelen sedd bakifrån:
IMG_8292.jpg

index.php

Den övre verkar vara en snarlik konstruktion, men jag har en bygel man lyfter upp för att kunna justera frammåt och bakåt. Frågan ör alltså hur mycket den skall spännas upp när man trycker fast pjäxan.

/Martin

Nu är det länge sedan jag såg en "bygel-hyr", visst kan du bara flytta på häldelen?, men jag har för mig att det skall finnas en liknande markering som det finns på de vanliga modellerna som sitter på "skjut-skena" dvs skenan är skuvad i skidorna och i den sitter häldelen och en del av häldelen är rörlig, dvs bygeln i ditt fall, och skall, när förspänningen är korrekt, flexa tillbaka så att den bakersta delen av bygeln sett från sidan är i linje med markeringarna på den orörliga delen av häldelen.

Det finns en möjlighet att jag är ute och cyklar. Det var för länge sedan jag såg en sån där i verkligheten men jag tror att jag kommer ihåg rätt och delar därför med mig av det här.
Ledsen att jag inte har bättre minne.

På de modernare finns det ju ett litet fönster på skiers-left av häldelen som man kan se en liten indikator i när det är rätt om man inte bara nöjer sig med att ställa in dom efter bsl-angivelserna men på så gamla som 747orna så kanske du får nöja dig med den gamla klassikern; "lyft bygeln och knuffa häldelen framåt tills pjäxhälen möter bindningen (i uppfällt läge) lås häldelen där, trampa i"

Senast ändrad:
Menar du att den skall flexa tillaka så den står på samma inställningar med pjäxa både i och ur?

Jag skall se om jag kanske kan ta ett par bilder, fast nu ligger grejjerna omonterade så det är svårt att visa med pjäxa i.

/martin

747.jpg

Frågan är alltså, skall den stå på 20 i detta fallet både med pjäxa i och ur? Den flexar ju ganska ordentligt bakåt om man vill när man trycker i pjäxan. Den kan ju lätt va på 20 med pjäxa ur och sedan spännas upp mot 21-22 när man trycker i pjäxan.

För att justera framåt och bakåt lyften man på den silvriga bygeln ovanför skruven i bakkant.

/Martin

Senast ändrad:
I det lilla hålet/fönstret som är vid 27 på den bilden skall det finnas en indikator när du trampat i pjäxan. Indikatorn bör vara i "mitten" eller "bakom mitten" när förspänningen är korrekt.

I helgen var det premiäråk, tyvärr var ingen mer än jag själv lika fascinerad av mitt inköp så jag hade ingen kameraman. Nedanstående blev tyvärr det enda bildbeviset.. :)

monolift.jpg

Det gick rätt bra dock, men jag skulle behöva aningen längre stavar. Minst +10cm kändes det som.

/Martin

Tillbaka
Topp