Salomon AK Rocket Pilot

HenkeBenk

Ny medlem
Salomon AK Rocket Pilot
Nån som har nåt att säga om den här skidan? Såg att nån i Free Radicals 4 körde på denna skida. Annars har man inte sett eller hört mycket om den. Den ser ju riktigt skaplig ut. På salomons hemsida kammar man noll iafall.

Trevligt om nån hade nåt vettigt att komma med. Typ dimensioner o längder.

Salomon AK Rocket Pilot
AK Rocket Pilot är en liten specialare som normalt inte går att köpa. Dock tror jag att det har funnits ett par på Alpingaraget i Stockholm till försäljning. Tror till och med att de köptes av en åkare som numera är sponsrad av Salomon.

Skidan är precis som en vanlig AK Rocket fast man har under bindningen gjort en liten "förhöjning" på skidan som dessutom inte är lika bred som skidans mått utan har ungefär bredden av en vanlig pilotbindning, allt för att kunna använda pilot systemet. Så det är alltså en vanlig AK Rocket som har modifierats lite för att kunna passa pilot systemet.

Den ser ganska tuff ut!

Salomon AK Rocket Pilot
Hej henke!
det är en ny ak rocket på gång. jag var i fra över jul och nyår och pratade med lite folk från salomon, den nya skidan är ganska fet och den är fortfarande relativt lång. skidan har fått spaceframen som pr har och den ser ganska trevlig ut, färgen är guld gul svart. då det inte var några större mängder snö fick jag aldrig någon möjlighet att åka den.
jag hoppas att den har fått en uppstyvning, av speciellt bakdelen, och att den har bättre kvalitet än gammla ak och pr.
mvh kalle

Salomon AK Rocket Pilot
Det låter ju bra att Salomon kommer med en ny riktig fet full längds skida. Tycker PR var mer som en leksakskida då längderna va lite väl korta. Höll ju inte speciellt bra i högre hastigheter. Ja man får väl vänta o se. Tills vidare håller jag till godo med mina 10EX.

Salomon AK Rocket Pilot
Tjena!
Precis som tidigare skribenter har sagt så är det en ny AK Rocket Pilot på väg nästa år. Salomon har gjort den helt rak de första respektive sista 20cm, och sedan kommer skärningen i mitten.
Anledningen skall vara att skidan skall bäras upp mycket bättre utanför snön. Samtidigt som du har pistskärning på den..
Ställer mig dock lite tyekande till pistegenskaperna...
Måtten kommer vara ungefär de samma samm Pocket Rocket fast lite mer skärning på mitten. Den kommer att komma i en svart/guldig färg med ungefär samma textsnitt som X-scream.
Men det tuffaste av allt är att den kommer ha en "fishtail" bak som absolut kommer att dra ögon till sig.
Har inte åkt den nya än men brukar dema en del salomon fram på vårkanten så en recention får komma då.

Stämmer också att de har haft en på Alpingaraget, men den ska tydligen vara såld nu... Stackars jävel som fått betala ca. 15000:- för en två år gammal skida..

Ha det!
// Danne

Salomon AK Rocket Pilot
Tycker att bildbeviset visar ett par 1080 av nästa års modell. Det kan vara mina emaljögon som ser fel... Såg ett par 1080 "spaceframe" i hålan St. As och de var på pricken lika de som är på bilden.

Överlåter till de ännu mer garvade och insatta prylfetischisterna att reda ut dessa monstruösa bekymmer som diskuteras! Ta för er!

Salomon AK Rocket Pilot
Tack för det! Ögonen behöver ej putsas för att se det!

Länka försiktigt i framtiden "Ninjan" - risken finns att du verkligen får sota för de här sortens felsteg!

Den här gången får det passera - nästa gång? Well, kanske/ kanske inte.

Salomon AK Rocket Pilot
Hej jag har chansen att köpa ett par nya ak rocket pilot för 5.700.
och är jävligt sugen på att köpa elaka offpist skidor men är rädd för att det kommer bli en del pist åkning vad tycker ni som kan lite mer.

+ jag e 200cm och väger 100 kg naken så jag måste ha stora och styva skidor

Salomon AK Rocket Pilot
Jag tror inte att man kan jämföra den nya AK Rocketen med den gamla handgjorda AK Rocket Pilot. Den gamla skidan är handgjord i kolfiber av Salomons raceteam som bygger prototyper och wc-skidor. Enligt uppgift ska tillverkningskostnaden för ett par sådana vara runt 1000 Eur. Skidan som kommer i butik i höst har samma grundtanke med indragen skärning och pilotbindning, men konstruktionen lär inte ens vara i närheten när det gäller spänst och vridstyvhet. Å andra sidan är den ändå säkert bättre att åka på för de allra flesta. Jag har iofs inte åkt på den gamla Ak pilot, men det räcker att lyfta och böja lite på den för att känna att det är tunga,styva (och bökiga, antagligen) grejor det rör sig om för den som inte kör för fullt hela dagarna.

Här finns en bild på den gamla AK Rocket Pilot: http://www.guidejkpg.com/henrik/ted/sponsorer/AKrocket.htm

Tillbaka
Topp