Salomon czar, Armada jj, Völkl gotama

jjockee

Ny medlem
tjena!!

Har tänkt köpa puder skidor nu såhär efter jul när man fått pengar i julklapp.
Vill ha en skida som är bra i skogen och stora öppna ytor men skogen prioriteras mest. Är en helt ok åkare och kommer upp cirka 2-3 gånger till svenska fjällen per år. Är 182 lång o väger 85kg. Åker nå på ett par ross fs i 174

om det skulle bli salomon czar vilken längd ska ja välja då? 182 eller 190?

Senast ändrad:
Om du väljer Czar, vilket jag lägger min röst på, så tycker jag du ska välja 182 om du vill ha en lite kvickare och lekfullare skida. Dvs. mer för BC-kickar och skogsåkning. Om du däremot vill ha en mer Alp-skida för större åkning på öppna fält där det verkligen ska gå fort, då kan du kolla på den lite styvare och bitigare 190-modellen... Dock är det många som har förvånats över hur väl 182 funkar, trots att de är snäppet större än dig i kroppen. Mitt tips är att kolla på TGR för recensioner...

I fallet Czar vs. JJ vs. Gotama låter jag Gotama falla bort då den "fortfarande" är för allroundig i mina ögon. Hade tyvärr inte möjlighet att prova den på skidtestet, men trots totalt omvänt spann är det som en allroundskida som den får bäst betyg av folk...

Mellan Czar och JJ blir det mer personlig åsikt som avgör. Jag är ett stort fan av puderskidor med rak skärning tack var användarvänligheten... Man kan köra korta svängar i skog samtidigt som man kan köra rakt ner om man vill det. Du bestämmer själv svängarna. En skida som JJ med kort skärning tenderar att bli orolig i hög fart och du carvar runt träden istället för att styra runt som med en rak skida. Med raka skidor blir det som att åka vattenskidor!

Jag tror starkt på nya Gotama..

Dock har jag inte test åkt den, utan klämt och kollat.

om du skall åka i de svenska fjällen tycker jag att du skall köra på en mantra. har dem själv och är helt otroligt nöjd funkar hur bra som helst överallt i offpisten!//Aron

Om du nu ska köpa ett par renodlade puderlagg så borde du kolla på några andra modeller än bara dessa tre, och i så fall ett par som är värdelösa (i princip) i pisten och iallafall gå över 120 mm i midjan. Det blir en helt annan sak är man kommer upp i dem måtten.

Ska du däremot ha dem som en typ av allround skida så har du ju kommit rätt från första början.

Dessvärre har jag ingen erfarenhet av årest gotama men jag har av de tidigare årsmodellerna och jag är verkligen less på den. Visst är den helt omgjord men det kanske säger lite om hur den nya gotman kommer vara som skida.

När det kommer till Armada JJ så tror jag starkt på att det är en bra skida. Men den kan nog vara ganska vår att få tag i då den är slut i hela Sverige. Har dock hört lite olika om dess åkegenskaper men det är nog en individuell ska.

Czaren är nog precis som Carled beskriver den. att åka vattenskidor på snön! Det är nog den skidan du kan ha som roligast med i offpisten.

Jag köpte nyligen K2 Obsethed 09/10. Har dock bara provat den i en pist än så länge men det är en enormt rolig skida (ja i pisten). Så där har du också ett alternativ till en sjysst allround skida om du är som mig och inte orkar släpa runt på två skidor varje semester.

Men det jag tycker du ska göra är att kanske läsa ytterligare recentioner om skidorna. Du kan hitta superbra amerikanska recentioner om alla de skidorna eftersom alla tre är omtalade. Sen borde du också kanske fundera på vad det finns för andra alternativ ute i skidjungeln, t.ex Line för att nämna någon.

Lycka till

köp k2 pontoon om du ska ha ett par feta puderlagg! men då är de enbart för puder, funkar ungefär som ett järnrör i pist

En skida med 120mm i midjan kan fungera precis lika bra/dåligt som en med 105-110mm, så midjemått hit och dit... Det är utformning och konstruktion som är det viktiga i en puderskida!

okej tror ni atomic bentchetler skulle funka i sverige? det är ju verkligen en sjukt ball skida men skäns lite bred?

Jag tror att Bent Chetler kan funka i Sverige, i Åre (normaldag) och Sälen gör den sig kanske inte så jättebra, men ta den till ngt ställe med bra snö (Funäs, Kittel, Gränsen...) så har du nog riktigt kul även i pisten! Mellan den och JJ hade jag valt Atomicen varje dag...

Jag kör på Czar 182 just nu nere i Saas-Fee och de funkar kanon överallt. Är en stor fan av skogsskidåkning och den svänger när man vill att den ska svänga trots radien på 44 meter. Fält är den kanon på plus att den är säker att landa dropp med.

Nackdelen är att den är rätt tung att bära på men det är en rolig och stabil skida. I pisten klarar jag inte av att carva med den men det är min teknik som är för dålig för det. Jag är 176 cm lång och väger 65 kg och jag tycker den funkar kanon. Älskar den!

Jag kör JJ i princip som allt-i-allo skida för tillfället (har två par Alpha för park och pist men har inte använt dom på ett par veckor nu). För mig funkar den utmärkt till det mesta och rekommenderar den stark. Har aldrig upplevt att den blir orolig i höga farter. Extremt rolig att åka pist med och är helt enkelt en fantastisk skida när det har dumpat. För mig passar den korta skärningen utmärkt och jag tycker det gör den grymt lekfull. Men allt är ju en smaksak.

Och nej, jag är inte opartisk... :-)

glömde visst:
169cm/76kg

Senast ändrad:
Jag är nästan bara i hemavan, kittel och kanske borga nån gång så.

Men czarn skulle jag nog behöva köpa den längsta? om man kollar på folk som åkt den i 182 så är det ju mest personer i 170 o ca 65-70kg?

Mjo... Dina 85kg blir troligtvis lite för mycket för 182:orna... 190 är eg. bara ~187cm mätt från backen (182 är väl ~180), men den stora skillnaden är flexen. I ren handflexning är den en ganska bra skillnad på 182 och 190. Midjebredden ökar på lite på 190 också, tror den kryper upp till 114mm, inte för att det gör så mycket... Men med tanke på flexet ändras försvinner troligtvis lite av det där lekfulla.

Har du kollat recensionerna på TGR? Jänkarna har ju överlag lite större bälten än oss skandinaver.

@jjockee: Funderat något på 4FRNT CRJ 188 cm? Här hamnar du mellan Czars 182 och 190, stabilare än JJ 185 och du får en grymt välbyggd skida som är riktigt, riktigt trevlig att åka på. Stabil och lekfull, en skida som funkar perfekt till både kvick skogsåkning, BC-jibbing och stora berg.

Lånar tråden! jag har ett par jjs med griffon bindning dom bytte skidstopper till den bredaste dom hade tror det var 110mm och sen böjde dom ut undrar om det är den bredaste stoppern till griffona ?:)

Tillbaka
Topp