Salomon Guardian 16 eller Marker Duke EPF till en all mountain skida som ligger åt big mountain.

Salomon Guardian 16 eller Marker Duke EPF till en all mountain skida som ligger åt big mountain.
Jag kör med Dalbello Virus Tour, som har för hög tå för Guardian enligt Marshal på Blister så jag tog och provade. Helt rätt var den för hög.
Några dagar senare slipade jag helt enkelt ner den delen av gummisulan som är vid AFDn på Guardian. Lade sen ett lager epoxy över för att det skulle glida fint på AFDn.

Detta är bilder på resultatet och efter första skiddagen här i Revelstoke är jag mycket nöjd =)

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Jag kör med Dalbello Virus Tour, som har för hög tå för Guardian enligt Marshal på Blister så jag tog och provade. Helt rätt var den för hög.
Några dagar senare slipade jag helt enkelt ner den delen av gummisulan som är vid AFDn på Guardian. Lade sen ett lager epoxy över för att det skulle glida fint på AFDn.

Detta är bilder på resultatet och efter första skiddagen här i Revelstoke är jag mycket nöjd =)

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/f7f7fdc3456ae6c226187772568c875a.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/181beb1d6d40d3d968826257a6ce3f54.jpg[/url]
Coolt!
När kommer första editen från rev då? :)

Om du har lagt epoxy där för minskad friktion mot pjäxan innebär det då inte att du även får minskad friktion när du behöver hika över sten och liknande underlag?

Ser för övrigt personligen verkligen inte grejen med guardian, men så kör jag antingen dynafit, f12 eller alpint. Frågade i tgr tråden om det men tydligen finns det en sjukt stor marknad för detta segment så jag antar att det var $ att tjäna här. Är kanske också ett smart sätt för dessa bolag att etablera en kundbas och r&d för denna typ av utrustning tills greg har fått sagt sitt hos salomon och de tar fram något som verkligen utmanar rsten av segmentet.

Vad gäller låst tå på dynafits så är jag enig med er om att det nog främst kan härledas till brukarfel men det är nog en del som mig själv som fått uppleva oväntat släpp när man minst vill ha det och därefter inte vågat riskera samma situation igen. Att få på sig ett par dynafits vid -20, blåst och på ett brant parti efter klättring kan vara något av de mest frustrerande momenten någonsin. Då finns det ibland så inte mycket val än att låsa och hoppas på det bästa.

Hade det funnits ett bättre alternativ hade jag tagit det närsom och betalat dyrt för det ;) som det är nu är halva källaren fylld med diverse bindningar och skidor som skall matcha dagsförhållanden för att inte tala om beslutsångesten vid resor. Men jag tror personligen att de kommer ske rätt stora förändringar snart inom även denna del av skidindustrin. Att fler bolag ger sig in i kampen bör förhoppningsvis bidra till det. Jag menar vi kan skicka människor till månen men inte ta fram en bindning som klarar turande och piståkning? Hur svårt kan det vara? ;)

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Jag blir alltid nyfiken när jag pratar med folk som kör "hårt och aggressivt" på deras techbindningar. Sen när jag frågar hur de kör tådelen så blir ofta svaret....
-låst.
Detta kanske är en dum fråga, men vad händer med techbindningen om tådelen är låst, och man vrider ur häldelen vid en rejäl vurpa? Känns lite som att allting (skidor, bindningar och knän) rätt lätt kan slitas sönder... eller?

Tobbe101 sa:
PNyberg sa:
Jag blir alltid nyfiken när jag pratar med folk som kör "hårt och aggressivt" på deras techbindningar. Sen när jag frågar hur de kör tådelen så blir ofta svaret....
-låst.
Detta kanske är en dum fråga, men vad händer med techbindningen om tådelen är låst, och man vrider ur häldelen vid en rejäl vurpa? Känns lite som att allting (skidor, bindningar och knän) rätt lätt kan slitas sönder... eller?
Tå och häldel verkar tillsammans i en "techbindning" på ett sådant sätt att du inte kan vrida ur hälen så länge tån sitter fast. Däremot kan häldelen lösa vertikalt. Då sitter du kvar i tån som på en telemarksskida och risken att slita loss bindning är sannolikt ganska liten, men det är klart, det blir annorlunda jämfört med en vanlig alpinbindning.

Vet inte hur det är på andra techbindningar men på mina Dyna FT12 är inte tådelen absolut låst i låsläge ... men det krävs stor kraft för att få den att släppa. Så låst är egentligen inte riktigt låst ... utan bara hårt!

Testade att göra en lätt bestigning med mina Atomic Tracker 16 på Rossignol Super 7 och Atomic Tracker 130 på fötterna. Bra träning (mycket mycket tyngre än techet)! ;-) Fungerade helt OK men måste konstatera att bara klicka i från lös häl till alpint funkar inte om man gått i fuktig lössnö. Snö fastnar under tådelen och under hälen så det blir att traditionellt ta av och peta bort snön. Men betydligt smidigare än Duke & Tour som kan vara riktigt jobbigt om det fryst snö under bindningen.

/MM

Senast ändrad:
Hmm kanske inte relevant,,, men hur de konstruktörer tänkte när man tagit fram Guardian med att inte ha en justerbar platta under kan man ju undra. En av de absulut största bekvämlighets bitarna inom skidåkningen var när gummisulan samt gå lägge kom på pjäxorna. Nu tar man fram en sk ny touring/hiking bindning som gör att endast man kan använda alpinpjäxor (och som också väger mer än de tidigare Dukisarna),,, och där enligt ovan man går in och slippar bort gummisulan för att de skall passa...
Nä.... Duke eller Dynafit som gäller,,,så enkelt är det. Eller att inför nästa år har tänkt om helt.
Ursäkta,,, men var bara tvungen att få ut det efter sett så mkt på nätet om dessa sk nya turbindningarna....

streimert sa:
Hmm kanske inte relevant,,, men hur de konstruktörer tänkte när man tagit fram Guardian med att inte ha en justerbar platta under kan man ju undra. En av de absulut största bekvämlighets bitarna inom skidåkningen var när gummisulan samt gå lägge kom på pjäxorna. Nu tar man fram en sk ny touring/hiking bindning som gör att endast man kan använda alpinpjäxor (och som också väger mer än de tidigare Dukisarna),,, och där enligt ovan man går in och slippar bort gummisulan för att de skall passa...
Nä.... Duke eller Dynafit som gäller,,,så enkelt är det. Eller att inför nästa år har tänkt om helt.
Ursäkta,,, men var bara tvungen att få ut det efter sett så mkt på nätet om dessa sk nya turbindningarna....
Nja ... det går ju att justera tådelen i höjdled. Mina Dynafit med touringsula funkar! Men då är problemet att tåplattan inte är rörlig i sidled vilket behövs med friktionssula.

Sen är det väl inte så att varken Salomon eller Atomic säger att de tagit fram en turbindning, utan en alpinbindning med turfunktion, inget annat.

Men som är sagt tidigare i tråden, vill man ha en turbindning väljer man Dynafit (eller annan techbindning), eller Marker Tour (Duke går in i samma kategori som Guardian/Tracker).

/MM

På Guardian justerar man tådelen i höjdled för att passa pjäxor med tjockare sula. På Duke justerar man höjden på tåplattan. Fördelen med Salomons lösning är att man får en lägre höjd på bindningen om man har alpinpjäxor. Nackdelen är att det inte funkar med pjäxor som har gummisula där sulan ligger emot bindningen. Sen gör Salomons lösning att pjäxan vinklas framåt om man har alpinpjäxa. Duken har två lägen på hälhöjaren och Salomons lägsta läge är inte platt utan hälen är höjd ungefär en cm. Duken fungerar med alla pjäxor som har gummisula. Den uppenbara nackdelen med Duke är att det inte går att växla mellan turläge och åkläge utan att ta av sig skidorna. Bägge bindningarna har sina för och nackdelar.

Har provåkt mina Duke EPF nu och jag upplevde inte nån uppenbar nackdel men den högre höjden, upplevs iaf inte konstigt att åka på. Men det är naturligtvis möjligt att det hade känts något bättre med ett par vanliga alpinbindningar. Men det är nog omöjligt att veta utan att ha tillgång till två par likadana skidor med olika bindningar samma dag.

Lite ökad vikt och ståhöjd känns som en ganska liten uppoffring för att ha turfunktion som iaf borde funka bra till kortare turer i närheten av liftsystemet.

Men ... det är faktiskt grymt smidigt att snabbt kunna växla mellan åk och gåläge (och tvärtom) när det är en bit flackåkning från eller till liften (utan hudar). Tog lite tid för mig att fatta hur jag skulle ställa hälhöjaren med staven, men när man väl fått till den rätta tekniken är det lätt.

/MM

Okej, jag kan väl chippa in här, eftersom jag åkt på bägge och Guardian fortfarande är så ny att många inte kan uttala sig om skillnaderna. Jag har kört på både gamla Duken och nya EPF, och alltså Salomon Guardian, och valde bort sistnämnda pga följande:

* Guardian glappar oundvikligen i häldelen, till följd av att den metallplatta som ligger mellan själva häldelen och skidan är för smal. Huruvida detta utgör en säkerhetsrisk kan jag inte uttala mig om, men bara vetskapen om det stör mig.
* Guardians hyllade gålägesfunktion är fullständigt överflödig och ett dåligt försäljningsargument utom i ett avseende: när du går på platten. Annars är det förstås precis som på Duke - du tar av skidorna, sätter på hudarna, trampar i bindningarna, osv.
* Guardian har skruvar i tådelen, vilka lossas med tiden vid användning och behöver dras åt med jämna mellanrum. Duke är solid på samma ställe.
* Duke har bredare hålbild, högre vridstyvhet och ett gåläge mer än Guardian.

Den höjd och vikt som ofta diskuterats tycker jag är irrelevant, åtminstone för mig. Duke är lättare, men inte tillräckligt för att utgöra ett försäljningsargument. Vidare stör jag mig inte alls på den högre höjden, även om det ska sägas att Guardian faktiskt är riktigt skön att gå med. Det lite plastiga ljudet när man trampar i Guardian stör mig dock desto mer. Överlag litar jag också mer på Duke, som jag använt ett par år, aldrig haft några problem med, och som Marker haft tid att jobba bort bebisfelen på.

Tror Salomon har en bra grej på gång med Guardian, men i år väljer jag Duke.
Hoppas jag gjorde någon nån form av tjänst nu... :)

Lee-nus sa:
* Guardian glappar oundvikligen i häldelen, till följd av att den metallplatta som ligger mellan själva häldelen och skidan är för smal. Huruvida detta utgör en säkerhetsrisk kan jag inte uttala mig om, men bara vetskapen om det stör mig.
Kände på Guardian i butiken och häldelen glappar en hel del. Frågan är om man känner det när man åker men den glappar en hel del innan plasten tar i och den blir stum. Känns som en lite konstig lösning faktiskt. Går att vinkla den bakre bindningen i sidled många grader innan plasten tar i på sidorna och den blir stum. Kanske är ett ickeproblem då man har en pjäxa mellan fram och bakbindning som styvar upp och att man normalt står med tyngd på bindningen. Känns som att detta ev kan leda till att bindningen går sönder då plasten innanför skidstoppern utsätts för en del påkänning. Marker bindningarna har inte detta "problem".

Nu har jag bara används original Dukes, men kommenterar detta ändå... En stor fördel jag ser med Duke EPF är att hälhöjaren är lättareatt manövrera än på Guardian. Där måste du vitt jag kan se in och böka med staven under bindningen (som på original Duke) för att komma ur det "platta" läget. På nyare Markef bindningar är detta snyggt löst med att hälhöjaren kan stanna i olika höjd med ett litet "knäpp" med staven. Kan någon som testat instämma på detta?

För att inte tala m hur mycket bekvämare hälhöjaren på mina Speed Radicals är jämför med Orginal FT12, går minst dubbel så snabbt att byta läge (efter empiriska undersökningar, skrattandes åt brorsan bytandes läge på sina Plum, kändes viktigt att påpeka att iaf det gick snabbare för mig... :-)

Mountain_Man sa:
Testade att göra en lätt bestigning med mina Atomic Tracker 16 på Rossignol Super 7 och Atomic Tracker 130 på fötterna. Bra träning (mycket mycket tyngre än techet)! ;-) Fungerade helt OK
/MM
Stadigt bojsänke! Kan tävla med att min första säsong turat med trekkers i ett par Marker 14 Demo, monterade på Head Monster 103 193. På fötterna satt ett par Salomon X9 (tror de hette så).
Hade som tur var så dåligt koll att jag knappt fatta att det kunde upplevas som tungt. Fick en nyttig lektion i att vända i brant hudspår av en dM på tandpetar-monterade dynafits :-)

Lee-nus sa:
Okej, jag kan väl chippa in här, eftersom jag åkt på bägge och Guardian fortfarande är så ny att många inte kan uttala sig om skillnaderna. Jag har kört på både gamla Duken och nya EPF, och alltså Salomon Guardian, och valde bort sistnämnda pga följande:

* Guardians hyllade gålägesfunktion är fullständigt överflödig och ett dåligt försäljningsargument utom i ett avseende: när du går på platten. Annars är det förstås precis som på Duke - du tar av skidorna, sätter på hudarna, trampar i bindningarna, osv.
* Guardian har skruvar i tådelen, vilka lossas med tiden vid användning och behöver dras åt med jämna mellanrum. Duke är solid på samma ställe.
* Duke har bredare hålbild, högre vridstyvhet och ett gåläge mer än Guardian.

Den höjd och vikt som ofta diskuterats tycker jag är irrelevant, åtminstone för mig. Duke är lättare, men inte tillräckligt för att utgöra ett försäljningsargument. Vidare stör jag mig inte alls på den högre höjden, även om det ska sägas att Guardian faktiskt är riktigt skön att gå med. Det lite plastiga ljudet när man trampar i Guardian stör mig dock desto mer. Överlag litar jag också mer på Duke, som jag använt ett par år, aldrig haft några problem med, och som Marker haft tid att jobba bort bebisfelen på.

Tror Salomon har en bra grej på gång med Guardian, men i år väljer jag Duke.
Hoppas jag gjorde någon nån form av tjänst nu... :)
Är benägen att hålla med ... måste dock tillägga att mina Trackers fungerar klockrent och att det där glappet i hälinfästningen (på skidan, inte mot skon) inte är märkbart vid åkning. Vid utförskörning fungerar det som det ska med en bra bindning ... inget som stör, bara att kör ... ;-) (ganska dålig...). Se min recension av Atomic Tracker.

/MM

Senast ändrad:
Lånar tråden lite då vi verkar kommit in på guardian/trackers svagheter...

Min ena trackerbindning har börjat krångla, får inte ner häldelen till åkläge från gåläge, den vägrar klicka i!
Får stå o hoppa och stompa på den typ för att få i den, medans den andra klickar i hur lätt som helst. Åkt en dag på bindningen så lite surt är det, går det att smörja upp eller nåt tro? Eller ska jag lämna tillbaks skiten och köpa nytt?

Tacksam för alla svar :)

A0S sa:
Lånar tråden lite då vi verkar kommit in på guardian/trackers svagheter...

Min ena trackerbindning har börjat krångla, får inte ner häldelen till åkläge från gåläge, den vägrar klicka i!
Får stå o hoppa och stompa på den typ för att få i den, medans den andra klickar i hur lätt som helst. Åkt en dag på bindningen så lite surt är det, går det att smörja upp eller nåt tro? Eller ska jag lämna tillbaks skiten och köpa nytt?

Tacksam för alla svar :)
Det samlas väldigt lätt snö under bindningen när man gått en bit. Både under tådelen och häldelen. Kontrollera detta först. Sällan jag kan trycka i bindningen utan att rensa från snö först (och då måste man ta av skidan ...).

/MM

Oj borde varit mer tydlig, detta sker nu när jag står hemma på ryamattan för att visa polarna vilken bra bindning jag har köpt. Dvs noll procent snö och rumstemperatur...

A0S sa:
Oj borde varit mer tydlig, detta sker nu när jag står hemma på ryamattan för att visa polarna vilken bra bindning jag har köpt. Dvs noll procent snö och rumstemperatur...
Var det så från början? Skulle ju kunna bero på att något är monterat lite off.

Nej det är det som är konstigt, båda var lite halvsega i början, men jag tänkte att det skulle gå lättare med tiden. Ska titta noggrannare vad som går att göra idag. Det som gör att den inte klickar i verkar vara att "plattan med taggarna" inte vill skjutas bakåt automatiskt när man lägger tryck på den. Vilket resulterar i att den inte går i, utan jag måste på samma sätt som man lossar hälen till gåläge. dvs manuellt trycka bak "plattan" med staven. nåt som gör mig lite små irriterad då jag typ endast gått på tur en dag med bindningen hittills...

A0S sa:
Nej det är det som är konstigt, båda var lite halvsega i början, men jag tänkte att det skulle gå lättare med tiden. Ska titta noggrannare vad som går att göra idag. Det som gör att den inte klickar i verkar vara att "plattan med taggarna" inte vill skjutas bakåt automatiskt när man lägger tryck på den. Vilket resulterar i att den inte går i, utan jag måste på samma sätt som man lossar hälen till gåläge. dvs manuellt trycka bak "plattan" med staven. nåt som gör mig lite små irriterad då jag typ endast gått på tur en dag med bindningen hittills...
Gå in och snacka med de du köpte de av då?

Hasse_Lindborg sa:
Hade gärna gjort det! Problemet är att jag köpte och fick bindningen monterad i frankrike. Därför undrar jag om det kanske går att smörja med nåt fett eller nåt så den glider lättare? Ska till Åre om en vecka och hinner knappast skicka ner laggen be dem montera om eller byta ut bindningen. Men ska helt klart höra av mig till butiken för att se vad som går att göra. Vad bör man kräva som kund i det här fallet?

Senast ändrad:
Kort fråga, vad finns det för mening med att växla till gåläge utan att ta av skidan, stighudar måste väl ändå på och då måste skidan av iaf, eller? Gåläge utan hudar blir jäkligt bakhalt ;)

Megadozer sa:
Kort fråga, vad finns det för mening med att växla till gåläge utan att ta av skidan, stighudar måste väl ändå på och då måste skidan av iaf, eller? Gåläge utan hudar blir jäkligt bakhalt ;)
Detta var uppe på ett möte i Schweiz då Marker relesade Duke. De som går mycket på tur tar lätt av hudarna med skidorna på sig. Sett det flera gånger där nere. Det är vanligt för erfarna "pyjamas" turare..

Megadozer sa:
Som jag har fattat det är det till för jänkare som inte klarar av att åka ner för "kuperad terräng", dvs små sluttningar, utan att knäppa över i åkläke.

Jag tycker att det har varit väldigt tyst om Fischer Adrenalin 16 som åtminstone på papperet verkar vara en värdig utmanare. Rörlig AFD och möjlighet att switcha mellan gå- och åkläge med skidan på. Samma höjd som Duke.

A0S sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hade gärna gjort det! Problemet är att jag köpte och fick bindningen monterad i frankrike. Därför undrar jag om det kanske går att smörja med nåt fett eller nåt så den glider lättare? Ska till Åre om en vecka och hinner knappast skicka ner laggen be dem montera om eller byta ut bindningen. Men ska helt klart höra av mig till butiken för att se vad som går att göra. Vad bör man kräva som kund i det här fallet?
Kolla närmare på hur hakarna och axlarna för låsmekanismen förhåller sig till varandra. Hamnar hälplattan för långt fram slår axlarna ner på den platta delen av låshakarna och då måste man hjälpa till genom att trycka på låsmekanismen. Slarvar man med mallen och inte pressar ner den ordentligt (dvs. så att den buktar) kan detta vara fallet...

Carled sa:
Kolla närmare på hur hakarna och axlarna för låsmekanismen förhåller sig till varandra. Hamnar hälplattan för långt fram slår axlarna ner på den platta delen av låshakarna och då måste man hjälpa till genom att trycka på låsmekanismen. Slarvar man med mallen och inte pressar ner den ordentligt (dvs. så att den buktar) kan detta vara fallet...
Så vi pratar om ett monteringsfel? Aha precis vad jag behövde hehe... Men det är sant det du säger och precis vad som händer när jag ska trycka i den. Har testat dra i de båda "låsmekanismerna" och den ena är definitivt trögare som kanske också gör att det blir trögare att klicka i. Ska testa att smörja in själva "gliddelen med taggarna" med någon typ av fett eller annat smörjningsmedel. Om inte det funkar får jag väl helt enkelt be fransoserna i chamonix montera om bindningen, eller kanske lättare att få det gjort i sthlm och så får frasoserna betala ommonteringen?

iLd0tt0re sa:
Jag tycker att det har varit väldigt tyst om Fischer Adrenalin 16 som åtminstone på papperet verkar vara en värdig utmanare. Rörlig AFD och möjlighet att switcha mellan gå- och åkläge med skidan på. Samma höjd som Duke.
Det är Tyrolias mening du menar? Som är pmbrandad?

A0S sa:
Carled sa:
Så vi pratar om ett monteringsfel? Aha precis vad jag behövde hehe... Men det är sant det du säger och precis vad som händer när jag ska trycka i den. Har testat dra i de båda "låsmekanismerna" och den ena är definitivt trögare som kanske också gör att det blir trögare att klicka i. Ska testa att smörja in själva "gliddelen med taggarna" med någon typ av fett eller annat smörjningsmedel. Om inte det funkar får jag väl helt enkelt be fransoserna i chamonix montera om bindningen, eller kanske lättare att få det gjort i sthlm och så får frasoserna betala ommonteringen?
Har hört om att vissa som monterat själva efter pappersmall haft ngn skida som varit trögare än den andra, men inte om ngn som haft en bindning där det inte funkat alls. Det låter tyvärr som att det är ngt vid monteringen som gått snett och det bästa är nog att ta kontakt med butiken som monterade åt dig.

//jens

Hasse_Lindborg sa:
iLd0tt0re sa:
Det är Tyrolias mening du menar? Som är pmbrandad?
Skall montera ett par Adrenalin på mina Renegade i veckan, återkommer när jag testat som både uppför och utför.

A0S sa:
Carled sa:
Se mina bilder sist i den här tråden. Jag har kört en hel del med bindningarna och har inga problem med mekanismen, när det inte går i ordentligt har det berott på snö som fastnat. Låter som hälplattan är monterat något för nära tådelen.

/MM

Mountain_Man sa:
Se mina bilder sist i den här tråden. Jag har kört en hel del med bindningarna och har inga problem med mekanismen, när det inte går i ordentligt har det berott på snö som fastnat. Låter som hälplattan är monterat något för nära tådelen.

/MM
Ska springa och jämföra så fort jag kommer hem! Men eftersom den ena rörliga (den med taggarna som låser fast) hälplatten (om vi kallar den så?) går trögare kanske bindningen inte är felmonterad utan mer ett produktionsfel? Och om jag smörjer in den så det blir mindre friktion borde det ju krävas mindre belastning för att den ska skjutas bakåt och "klicka i" eller är jag ute och cyklar?

Tack för all hjälp hittills iaf :)

Kollade och det är så att hälplattan är felmonterad med 0,5-1,0 mm. Detta gör att den inte klickar i klicka lätt, därför måste jag skjuta bak låsningsmekanismen manuellt eller pressa som f*n för att den ska klicka i. Att flytta hälplattan 1,0 mm är väl omöjligt pga av de tidigare borrade hålen.

Så vad gör jag nu? har inte testat att smörja in än men om inte det funkar så?

Har förövrigt upptäck slitage på "låsningshakarna" som gör mig bekymrad, kan tänka mig att bindnings livslängd är mycket kort om slitage fortsätter i den här takten. Någon som upptäckt samma slitage på hakarna?

Som jag trodde... Smörja kommer nog inte hjälpa, hälplattan måste flyttas bak snarast för att inte slitaget skall fortsätta och låshakarna bankas ut av axlarna.

Om du för bak mekanismen varje gång du fäster hälen bör det inte vara något problem. Bindningen är byggd för att flexa upp mot 1 cm (eller däromkring) i åkläge. Fungerar den bra för övrigt tror jag detta är det enklaste sättet att hantera situationen.

Om slitaget är på ovansidan av hakarna hänger det ihop med ovanstående och bör inte vara något problem.

/MM

Carled sa:
Som jag trodde... Smörja kommer nog inte hjälpa, hälplattan måste flyttas bak snarast för att inte slitaget skall fortsätta och låshakarna bankas ut av axlarna.
Slitaget är på båda bindningarna, slänger upp några bilder, kanske jag hypar det hela?

Mountain_Man sa:
Om du för bak mekanismen varje gång du fäster hälen bör det inte vara något problem. Bindningen är byggd för att flexa upp mot 1 cm (eller däromkring) i åkläge. Fungerar den bra för övrigt tror jag detta är det enklaste sättet att hantera situationen.

Om slitaget är på ovansidan av hakarna hänger det ihop med ovanstående och bör inte vara något problem.

/MM
tack då behöver jag inte vara orolig, mätte och det är samma mått på båda bindningarna. Har därför dragit slutsatsen att det är fjädern i hälplattan som är "styvare" än den andre och vill därför inte ge med sig lika lätt, ska se om det går att "töja ut den". Får helt enkelt köra med staven för att låsa fast varje gång, dock är fjäderfan så styv att staven flexar i stället för fjädern. Ska testa smörja ändå men annars så får det bli uttöjning eller det kanske inte rekomenderas?

Är det slitaget på ovansidan av hakarna du menar? Svårt att se på bilden, men jag tycker det ser ut som hälplatten är 2-3 mm för långt fram och axeln faller direkt på den horisontella delen av haken. Bör hursomhelst inte vara något problem så länge du inte "slår" i bindningen.

Jag har ett par Large och skor med 315 sula vilket gör att häldelen sitter ganska långt fram. Det ger mig lite extra möjlighet att vinkla staven vilket sannolikt är en fördel ... försår att det kan bli riktigt tajt med den mindre bindningen och en stor sko.

/MM

Mountain_Man sa:
Är det slitaget på ovansidan av hakarna du menar? Svårt att se på bilden, men jag tycker det ser ut som hälplatten är 2-3 mm för långt fram och axeln faller direkt på den horisontella delen av haken. Bör hursomhelst inte vara något problem så länge du inte "slår" i bindningen.

Jag har ett par Large och skor med 315 sula vilket gör att häldelen sitter ganska långt fram. Det ger mig lite extra möjlighet att vinkla staven vilket sannolikt är en fördel ... försår att det kan bli riktigt tajt med den mindre bindningen och en stor sko.

/MM
Okej tack för hjälpen får helt enkelt börja köra med staven, men det är ju så jädrans smidigt att klicka i på den andra hehe. Men att töja ut fjäder vad sägs om det? möjligt eller idiotiskt?

Problem solved!
Smörjde in den rörliga hälplattan med lite "skyddsolja" och nu klickar den i nästan lika bra som den andra :)

Tillbaka
Topp