Salomon MNC Guardian 16, förspänningsfundering

Hej,

Två små grejer, hoppas nån kan hjälpa mig!

1. Hur många millimeter förspänning är det i en Guardian, dvs hur stora skillnader i sulmått kan samsas om samma montering?

2. Står man mitt i detta millimeter-mått när man skruvat en orörd bindning och klickar i en pjäxa med det mått man ställt mallen på?

Vore gôtt att slippa testmontera på nåt först så blir skitglad om nån vet.

Mvh
Johan

Hej!

Det är inte förspänningen som avgör hur stora skillnader i skostorlek du kan använda utan hur stor justermån häldelen har. I detta fall är det busenkelt eftersom det är en rambindning som finns i två storlekar.

Small: 260-320 mm Large: 305-360 mm

Dvs. har du en S kan du reglera den mellan 260 och 320 och har du en L, jo det kan du räkna ut själv ... ;-)

Problemet är att tådelen är fast och du monterar bindningen efter den sulstorlek du ska använda. Är bindningen monterad för en sko på 290 mm och du sätter i en sko på 310 mm hamnar hälen 20 mm längre bak och skons mittpunkt (vilket är det som har betydelse) 10 mm längre bak. Men upp mot 10 mm är inget som har en avgörande betydelse förutom för vissa hardcoreprinsessanpåärtenbrantåkare.

Fråga 2 förstår jag inte riktigt såvida jag inte redan besvarat den! :-)

/MM

Senast ändrad:
Jag dristar mig till att svara nej på fråga två. Har du monterat en Storlek S för 260mm så är justeringen i princip dragen i botten. Du kommer fortfarande kunna klicka i pjux upp till 320mm sula genom att justera ut den men pjäxans position på skidan blir eljest precis enligt MM:s resonemang ovan.

Grymma svar som tillsammans berättar allt jag behöver veta. Väger in detta då jag väljer position på skidan. Tusen tusen tack!

/Johan

Tillbaka
Topp