Salomon Pocket Rocket + NTN?

JonteAnd

Ny medlem
Hej! :)
Jag tänkte skaffa "nya" lagg denna säsong och då funderar jag på NTN bindningen på ett äldre par Salomon Pocket Rocket 175. Hur tycker ni den kombinationen låter?
Är det någon här som har några erfarenheter om Pocket Rocket? Något annat tips på någon fin skida? Ska vara en allmountain skida som passar till det mesta.

Tacksam för svar!
/Jonte

Varför vill du åka på dessa skidor? Skulle nog satsa på nån nyare modell, om det inte är så att du får dessa gratis och vill köra skiten ur dom eller nåt sånt.

Håller med FF.

Satsa på en nyare skida istället. Pocketrocket känns minst sagt daterad. Av egen erfarenhet hade de en benägenhet att gå sönder...

Den har några år på nacken ja, men snygg ära de och det är ändå det som räknas:cool:

Jag skulle inte rekommendera dig att köpa ett par men det låter som om du har dem sedan innan? Isf låter det som en bra ide`att köra på dem. Jag hade ett par för ca 5 år sedan och då var de kanon i lössnö, i pisten är de inge vidare däremot men sånt får man räkna med. Nu har jag testat massvis med skidor efter dessa så jag vet inte vad jag skulle tycka om dem idag. Bindningen får någon annan uttala sig om, inte mitt bord.

Okejokej, tack så mycket för så snabba svar. Ni har nog rätt att det är en gammal skida och att det vore bättre med en nyare modell. Jag skulle få dessa väldigt billigt men det var bara en tanke.
Ni får väldigt gärna ge tips på någon bättre skida, men vill helst komma undan så billigt som möjligt!

Har du inte testat ntn tidigare så gör det innan du köper på dig hela paketet. Helt klart annorlunda och alla gillar det inte. Har iofs bara testat 2-3 åk så jag kan väl inte direkt uttala mig men jag skulle inte lägga ner dom pengarna på något man eventuellt inte gillar.

Senast ändrad:
Jag tror du måste skriva mer om var du vill åka och hur bra du är och mer om dig själv osv, för att någon ska kunna svara på dina frågor

MVH

Jag har åkt telemark i 3-4 år nu och kan säga att jag är ganska duktig. Åker rätt så aktivt och gillar branta backar. Har i nuläget ett par pistskidor och ett par offpist, men skulle hellre vilja ha EN allroundskida. Har kört rottefella r8 mesta dels, men tänker testa på NTN. Vill inte ha för tunga och klumpiga skidor, då jag bara väger 70kg. Jag åker mycket pist, men offpist är ju förstås det bästa. Skulle gärna ha twintip.
Tacksam för alla svar!

Kika på nåt med ca 100 i midjan om du vill vikta mot hård snö, och ca 110 om du viktar skidorna mot mjuk snö.
Lite tiprocker. Spann under fot efter smak (traditionellt spann, platt, eller möjligtvis väldigt lätt rocker såsom gotama).
Svängradie efter smak.

Om du gillar att carva skidorna aktivt kan det va värt att köra ~20-25m svängradie, hårda skidor och platt eller lite traditionellt spann.
Om du däremot känner med dig att du hellre kör telemarkssvängar på långa kontrollerade sladdar kan du gå upp i svängradie och köpa en platt eller rockerskida och ev lite mjukare.

Står nu i valet att beställa skidor. Skidorna jag det står mellan är Rossignol S3 177cm 09/10 och Völkl Bridge 177cm 09/10. Är mest inne på S3an men har hört att Bridgen ska vara riktigt bra. Säg vad ni tycker, alla tips är bra tips!
Mvh Jonte

Tillbaka
Topp