Salomon Q-85, Bra skida för pist som även gillar att leka?

gneblon

Ny medlem
Tjena,
Har efter ett antal års frånvaro från skidbackarna äntligen gjort comeback.
Har varit ett par gånger i Romme i år och har skidresa till Sälen planerat senare i år, jag tycker det börjar bli lite onödigt dyrt att hyra skidor (har redan pjäxor) och är på jakt efter en skida som passar min åkning och såg nu att Stadium sålde Salomon Q-85 till fördelaktigt pris.

Lite info om mig:
183cm,
ca 85 Kg,
Åker väl bättre än medelsvensson och gillar framförallt Röda och svarta backar.
Puckelpist är väl kanske inget jag väljer varje gång men jag kommer ner och även där i helt okej fart.
Pudertillgången i sverige/offpist är väl inte skitstor men det skrämmer mig inte att ta mig ner.
Puder på pistade backar är ju underbart.
Jag fullkomligen älskar att hoppa och ha mig och tar mig gärna in mellan pister/utkanten av pisten för att hitta roliga hopp.

Eftersom jag kör 95% pist så undrar jag om denna Allmountainskidan kan vara något för mig som ändå uppskattar annan åkning?

Tjena,

Q-85 hade vi med på test för STS gäster i Bad Gastein i våras. Det var då 10-12 plusgrader på dagarna och minusgrader på nätterna. 85an var väldigt populär hos många gäster (som nog ändå får betraktas som just medelsvensson)tack vare att den går bra på hårdare underlag och inte heller gör bort sig när det blir uppkört.. Den indragna skärningen i nosen gör den dessutom lite lekfullare än andra skidor med mer traditionell skärning. Åker du nära 100% i pist och vill ha ngt som fungerar till den mesta piståkningen och dessutom nu går att hitta till ett bra pris så har jag svårt att se att du blir besviken.

Återkom gärna med fler funderingar om det dyker upp ngt.

//jens tech-rep Salomon

Tack för svar,
fick även svar från din kollega Martin F som jag känner som sa att till det priset är det inget att tveka på.

Så det fick bli en beställning :D

gneblon sa:
Tjena,
Har efter ett antal års frånvaro från skidbackarna äntligen gjort comeback.
Har varit ett par gånger i Romme i år och har skidresa till Sälen planerat senare i år, jag tycker det börjar bli lite onödigt dyrt att hyra skidor (har redan pjäxor) och är på jakt efter en skida som passar min åkning och såg nu att Stadium sålde Salomon Q-85 till fördelaktigt pris.

Lite info om mig:
183cm,
ca 85 Kg,
Åker väl bättre än medelsvensson och gillar framförallt Röda och svarta backar.
Puckelpist är väl kanske inget jag väljer varje gång men jag kommer ner och även där i helt okej fart.
Pudertillgången i sverige/offpist är väl inte skitstor men det skrämmer mig inte att ta mig ner.
Puder på pistade backar är ju underbart.
Jag fullkomligen älskar att hoppa och ha mig och tar mig gärna in mellan pister/utkanten av pisten för att hitta roliga hopp.

Eftersom jag kör 95% pist så undrar jag om denna Allmountainskidan kan vara något för mig som ändå uppskattar annan åkning?
Såg du Q-85 till bra pris i butik? Kunde inte se den på hemsidan. Min sambo har funderar på de skidorna också.

Jag såg dom på nätet. Men nu verkar dom vara borta därifrån. Dock är det väl möjligt att dom finns kvar i någon butik.

Jag hoppas på att mina levereras idag.

gneblon sa:
Jag såg dom på nätet. Men nu verkar dom vara borta därifrån. Dock är det väl möjligt att dom finns kvar i någon butik.

Jag hoppas på att mina levereras idag.
Okej, får kika runt lite! Skriv gärna vad du tyckte om skidorna när du testat dem :)

Absolut ska jag skriva det.

Det kommer nog dröja ett tag såvida jag inte tar mig till typ hammarbybacken eller någon annan backe här i Stockholm. Har nästa planerade skiddag den 28e Feb.

Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte kunna hålla mig och kommer då ta mig till någon backe i närheten.

Lånade brorsans nya Q85 igår.

Även om jag helst inte vill tro det är jag nog något av en medelsvensson i backen när det kommer till kritan... kanske en smula mer lek och att jag åker lite överallt. Nåja.

Hursom är Q85 en bra skida och tycker att beskrivningen ovan att "den går bra på hårdare underlag och inte heller gör bort sig när det blir uppkört.. Den indragna skärningen i nosen gör den dessutom lite lekfullare än andra skidor med mer traditionell skärning. Åker du nära 100% i pist och vill ha ngt som fungerar till den mesta piståkningen och dessutom nu går att hitta till ett bra pris så har jag svårt att se att du blir besviken." stämmer väl. Det som kanske överraskade mig mest var att den hade såpass bra isgrepp. Det enda jag saknade, och inte riktigt begriper, är varför Solly inte gett denna skida åtminstone en smula twintip design.

Själv vill jag nog ha en mer utmande och bredare skida, men som allroundskida för pist och lite utanför är den riktigt kul. Sjukt lättåkt, vilket är ett bra betyg i min bok. Brorsan skulle jag beskriva som "supermedelsvensson" rakt av, hoppas han inte läser detta, och han är supernöjd med skidan.

Senast ändrad:
Tack för input!
Låter riktigt lovande. Skidorna står hemma och väntar på premiärturen som tyvärr får vänta tills tidigast nästa helg. Men suget att åka är enormt stort!
Återkommer med min recension när jag provat dom :D

Fick till slut prova nya laggen. Här kommer en recension

Premiärturen togs i Sälen på väldigt isiga backar. Som förväntat med dels nya skidor som då även var bredare än vad jag hade kört på innan så gick det sisådär för att vara snäll mot mig själv.
Blev nästan lite orolig att jag gjort ett dåligt köp.

Dag två hade det kommit ca 30 cm nysnö och nu var det helt annorlunda. Troligtvis dels pga underlaget samt att jag fått in känslan för skidorna. Då var dom som en dröm. Perfekt grepp och flöt fram i snön och allt uppkört. hittade även en hel del orörd nysnö mellan backarna och även där var dom riktigt bra.

Dag 3 hade vi strålande sol och helt nypistat. Även här var det ordentligt grepp och dom var som en dröm att köra långa vida carvingsvängar. Lätta att få upp på kant och när man släppte på ordentligt fartmässigt så kändes dom riktigt stabila. Att det blev uppkört på eftermiddagen bekom mig inte en sekund utan skidorna höll sig ruskigt bra hela vägen.

Summa summarum
Är skidan bra i en riktigt isig backe? Njae, då finns det absolut bättre alternativ som greppar bättre. Samtidigt går det att få bra grepp även då men det kräver att du trycker till riktigt ordentligt och verkligen släpper på och vågar få upp dom på kant.

På manchester: Kanonbra och riktigt lekfulla och det är verkligen en all day-skida skulle jag säga. För den fortsätter vara riktigt rolig även när det blir sorbet och uppkört.

Nysnö och offpist. Kanon, det blir säkerligen ännu bättre med en ännu bredare skida. Men det funkar absolut och är bättre än vanliga pistracers.

Jag skulle säga att detta är en optimal skida för en medel till bra åkare som åker mycket pist och gärna är ute lite utanför pisten också. Stort plus för att den är bra hela dagen även när sorbeten kommer.

Det tar en stund att lära sig riktigt att lita på skidan och att den får fäste men när man väl kommit över det är det bara ren glädje att köra på den.

Tillbaka
Topp