Salomon QTS 92 eller 98?

Salomon QTS 92 eller 98?
Tjenixen!
Jag är ute efter att köpa mina egna skidor för första gången, har alltid annars hyrt "avancerade" skidor, men nu efter examen så finnes pengar för ett par!

Jag kör mycket i pist men gillar att åka vid sidan där det är lite guppigt osv, inte super mycket för just hög fart heller. 192cm och ca 95kg

Jag har tittat på Salomon QST 92 (23/24) och QST 98 (24/25)
Vilka skulle ni rekommendera?
Någon annan modell?

Hade varit trevligt om de är relativt lätta så man kan göra lite skojiga saker i luften :)

Salomon QTS 92 eller 98?
Hej! Kanske någon med egen erfarenhet av dessa skidor vet bättre än jag och kan svara men…
Båda skidorna verkar mycket uppskattade och lämpliga som ”första egen bredare skida”. Men eftersom du ”kör mycket i pist ” och kanske bara tänker dig att ha ett par skidor så kanske 92:an kan ligga bäst till för dig.
Var inte rädd att köpa om du hittar en något äldre modell på rea, denna QST-serie har varit bra i många år.

Salomon QTS 92 eller 98?
Hej! Kanske någon med egen erfarenhet av dessa skidor vet bättre än jag och kan svara men…
Båda skidorna verkar mycket uppskattade och lämpliga som ”första egen bredare skida”. Men eftersom du ”kör mycket i pist ” och kanske bara tänker dig att ha ett par skidor så kanske 92:an kan ligga bäst till för dig.
Var inte rädd att köpa om du hittar en något äldre modell på rea, denna QST-serie har varit bra i många år.
Om man bara ska ha ett par skidor så skulle jag rekommendera QST98, även om du bara kör offpist någon gång då och då. Om du kör enbart pist ta QST92.

Jag har ett par QST92 och ett par QST99 och använder oftast 99:orna, de är sköna allroundskidor. QST92:orna är lite kvickare i pisten, men inte alls lika lättåkta utanför tycker jag, jag tar dem bara med mig när jag vet att det bara blir piståkning. Båda är bra i uppkörda eftermiddagspister.

Salomon QTS 92 eller 98?
Tack för era svar! Ska åka till Roupez idag så ska jag snacka med dem. Tittar även på andra modeller men är rätt vilsen om jag ska vara ärlig

Salomon QTS 92 eller 98?
Hade qst92 i 177(8?)cm innan men köpte qst98 i 183cm i vintras för jag ville ha bättre flyt utanför pisten. Jag väger strax under 90kg och upplevde 98an som betydligt bättre än 92an så fort jag kommer utanför pisten. Upplever båda modellerna som väldigt lekfulla.

98an carvar kanonfint i pisten så min rekommendation är att överväga 98an då jag tror du kommer ha roligare med den utanför pisten och nästan samma prestanda i pisten.

Salomon QTS 92 eller 98?
Hade qst92 i 177(8?)cm innan men köpte qst98 i 183cm i vintras för jag ville ha bättre flyt utanför pisten. Jag väger strax under 90kg och upplevde 98an som betydligt bättre än 92an så fort jag kommer utanför pisten. Upplever båda modellerna som väldigt lekfulla.

98an carvar kanonfint i pisten så min rekommendation är att överväga 98an då jag tror du kommer ha roligare med den utanför pisten och nästan samma prestanda i pisten.
Får jag fråga hur lång du är?
Funderar även på att byta från QST 92 till 98, då de inte alls känns livliga utanför pisten.

Salomon QTS 92 eller 98?
Hur många procent av tiden kommer du vara utanför pisten? 98:an kommer vara tyngre att dra runt i pisten så fundera på vad som är viktigast. Det här är ju ett freerideforum så fick folket här bestämma skulle du ha skidor som är lika breda som långa.... ;) . 92:an kommer vara roligare i pisten och 98:an utanför.

Salomon QTS 92 eller 98?
Hur många procent av tiden kommer du vara utanför pisten? 98:an kommer vara tyngre att dra runt i pisten så fundera på vad som är viktigast. Det här är ju ett freerideforum så fick folket här bestämma skulle du ha skidor som är lika breda som långa.... ;) . 92:an kommer vara roligare i pisten och 98:an utanför.
Om man ska åka både pist och offpist och om det så bara är 1% offpist så är QST98 det givna valet. Det påverkas iofs av hur man vill åka pist, jag kör gärna mina QST99 i pist, sköna skidor att köra i stora bågar med, och de funkar när man får för sig att köra lite vid sidan om.
QST92 är för piståkning.

Salomon QTS 92 eller 98?
Om man ska åka både pist och offpist och om det så bara är 1% offpist så är QST98 det givna valet. Det påverkas iofs av hur man vill åka pist, jag kör gärna mina QST99 i pist, sköna skidor att köra i stora bågar med, och de funkar när man får för sig att köra lite vid sidan om.
QST92 är för piståkning.
Det står dig naturligtvis helt fritt att åka på ett par liiite sämre skidor 99% av tiden om du vill förstås! ;)

Tillbaka
Topp