Helt enligt ovanstående antagande var skidtestarhelgen ett par givande dagar för att uppdatera utrustningskunskapen...
Jag har kollat på den nya 914 LAB och kan inte annat än att rekommendera den. Det är en bantad version av Salomons racebindningar som jag antar är riktad mot lätta raceåkare som inte kan välja 916 pga skaderisken. 914 LAB har en framdel som är likadan som den vanliga 914, med undantag för Spheric-pedalen som numera är utbytt mot en märkbart förstorad passiv stödplatta som borde ge en bättre kraftöverföring än den lätt sliddriga Sphericfunktionen. Storleken gör dessutom att hela pjäxans sulbredd används för att överföra kraft ner i skidan. Bakdelen är precis vad jag har väntat på i många år. Det är en "remake" av den gamla 997 Equipe, dvs en något nerbantad version av >916:s massiva bakdel med metallbyglar vid bakre skruvarna och skruvjustering för positionen. Jag har aldrig riktigt vågat köra med 916 pga osäkerheten om verkligen knäna håller om man faller illa i lite lägre fart. Det har tex funnits tillfällen då jag har kört med 914 på DIN 10 och kraschat i vridfall i ganska lugn skogsåkning och fått den där känslan av att "KNAK-KNAK-AJAJAJ-SLÄPP... Fasen, det där var allt precis på gränsen till att nåt gick sönder i knät". Säker kan man ju aldrig vara, men jag tror att speciellt ett av dessa tillfällen hade skadat knät om jag hade haft en 916 inställd på 11-12.
Men det finns också alltid ett sug för att köra med 916. Det är trots allt en klart bättre bindning och man får en direktare känsla i kantningen och inte minst ett härligt respektingivande ljud när man klickar i bindningen

. Lösningen för min del har varit att välja den gamla 997 Equipe som är nästan lika bra i bakdelen (metallförstärkt bakre upphängning, fem skruvars infästning, metallhus och skruvjustering) som 916, men har fjäder till 14 och är därmed snällare mot veka knän. Det blir allt svårare att hitta fräscha 997:or och man har ju väntat på att Salomon ska ta sitt förnuft till fånga och börja göra något liknande igen. Nu har det alltså hänt. Inte en dag för sent. 914 LABs bakkropp verkar dock vara i plast, men det är ändå ett klart steg framåt. Utan att ha teståkt bindningen eller egentligen veta något om hållfasthet drar jag till med att det numera inte finns någon anledning att köpa den vanliga 914.
Den bindning som jag klämde på i helgen hade en 3mm:s platta (totalt 20mm:s höjd) med ett friflexande system för bakdelen, väldigt likt Tyrolias Freeflex eller ESS gamla stålbandssystem för friglidande bakdel. Med den lösningen verkar det dom att Salomon numera har fixerat dom bakre skruvarna och istället fått en flytande montering. Det är alltså en 914 LAB du ska ha.
Rent allmänt rörande upphöjningsplattor var det det här inlägget jag menade ovan:
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=8360
HitMe´s utläggningar där lämnar inte mycket kvar att diskutera.
/MnO