Salomon Sentinel vs K2 Hardside.

Lumber

Medlem
Hej!

Tänkte skaffa nya skidor inför denna säsong och väljer mellan K2 Hardside och Salomon Sentinel.
Vilka skulle ni välja och varför?
Jag är 180cm och väger 92 kg och är hyffsad(tar mig ner för dom flesta backarna utan att glänsa) på att åka skidor.
Dimensionerande förhållanden är Riksgränsen med Nordals i Mars och April.

Mvh Magnus

Har bara testat K2 Hardside av dessa alternativ. Hardside är en trevlig skida men K2 dras definitivt med kvalitetsproblem. Var med om ett par nya Hardside där deras \"Hybritech sidewall\" gick sönder efter 2 dagar. Fixades givetvis, så småningom, på reklamation men flera skiddagar kan gå bort om utrustningen inte håller måttet. Baserat på den upplevelsen skulle jag välja Sentinel. Av beskrivningar och recensioner skulle jag också tro att Sentinel är något hårdare än Hardside. Ett likvärdigt alternativ med lite mer sväng torde vara Dynastar Sultan 94.

Har tyvärr inte testat vare sig Salomon Sentinel eller Dynastar Sultan 94 men Sultan 85 är en mycket kompetent skida om än i en lite mindre och icke jämförbar klass.

Köp inte för kort bara. Du skall ha minst 185-190 för någorlunda offpistprestanda.

gzon68 sa:
Köp inte för kort bara. Du skall ha minst 185-190 för någorlunda offpistprestanda.
Jag siktar på ca 188-191 cm. Fartstabilitet är ett vackert ord.
Kan tilllägga att jag åkte lite på Scott Crusade 179cm förra året som jag gillade utan att bli riktigt kär i.
/Magnus

Körde ett par K2 Hardside förra säsongen, noterade överhuvudtaget inga "kvalitetsproblem", har inte hört att det skulle vara ett generellt problem vilket skulle vara trist eftersom jag nu köpt ett par Sidestash ...

/MM

Jag körde K2 Hardside förra säsongen och fick även ett par dagar på Sultan 85.
Sultan 85 är kanske bättre om du bara ska åka pist, men jag sålde iväg mina snabbt då Hardsiden var mycket roligare allround.
Det där var förresten den första gången jag hört ett ljud om att K2 skulle ha kvalitetsproblem (det är en djäkla massa snack om tex Völkl) och jag kan bara säga att nåt sånt har jag inte märkt av alls.

Jag har inget intresse av att basha K2. Debaklet med Hardside kan ju varit pga ett Måndags ex. Det hände likafullt.

Det var alltså Sultan 94, ny modell för denna säsong, som jag tyckte han kunde titta på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp