Salomon STH 16 eller Marker Griffon 12 till Anthem

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Tja!

Behöver hjälp igen, redigerade tråden så jag inte behöver skapa nytt inlägg.

Hursomhelst har jga bestämt mig för ett par anthem nu. Frågan är bara vilken bindning jag ska ha. Sth 16 eller griffon 12. Visst DIN 16 känns jävligt mycket mer sade än 12, men är det verkligen värt typ 1000kr mer?

Hur stor skillnad är dte egentligen på bindningarna? Är STH mycket bättre än griffon eller är de likvärdiga? Jag vill gärna ha en lätt bindning.

(Åkstil: Jag är väl runt 180 cm lång. Väger runt 70 kg. Åker mycket park men även en del utanför. Vill ha en lätt och lekfull skida som även går att shredda stora hopp med. Jag prioriterar dock lekfullheten i en skida före de stora hoppen.)

Senast ändrad:
Jag är också sugen på Afterbangen men vet ingenting om den eller hur hållbar den nya konstruktionen är så det skulle vara bra om någon som vet något om den skulle skriva några rader om den;)

precis. Afterbang har ju helt ny oprövad konstruktion. Känns ju lite sketchy att köpa den? Nån dude som åkt på anthem osm kan uttala sig om den?

hör med ekdahl ang. anthem, han körde ju på octoland hela säsongen. är bara grafiken som skiljer dem åt.

afterbang skidorna är ju inte direkt gjorda för att köra stora hopp med, vet att hollaus knäckte ett antal efter stora landningar nere i österrike i vintras..

Senast ändrad:
Har hört med ekdahl men inte fått svar än.
Afterbang verkar ju mera som en urban ski med skatekonstruktion osv?

varför ska du ha griffon om du ska köra park ? då finns det ju bindningar som är mer värda

jag kan svara på frågan om anthem!
Det är en sjukt roliga och bred parkskida. Som du säkert redan vet har den butterzones, sjukt kul om man ska buttra och jibba men själv tycker jag de förstör lite för stora hopp. Känns lite ostabilt i kicken om du inte har vikten precis ovanför skidan. Själv är jag 188 lång och väger runt en 85 kg, jag körde på 180 långa skidor. Och du väger ju upp mot en 80 så jag tror dessa skidor kommer bli för mjuka för dig. Visst du kanske gillar mjuka skidor men tro mig dessa är verkligen föööör mjuka.

Sammanfattning:
Höga farter, stora hopp och feta tricks: Köp då inte anthem.
Låga till mellan farter, halvstora hopp och massa jibbs: Köp ett par anthem.

baelter sa:
varför ska du ha griffon om du ska köra park ? då finns det ju bindningar som är mer värda
Griffon är ju plastversionen av Jester, den funkar nog bra om man inte laddar på för mycket... Men det skulle ju laddas stora hopp, så det är upp till åkaren. Bromsarna har aldrig varit felet på Marker, felet har varit idioterna som köpt för dåliga bindningar för krävande åkning. Och att Marker har dålig elasticitet. Jester/Griffon är mycket bättre lämpade.

Nu har inte jag någon som helst koll på Anthem och Afterbang, kan ev. ha flexat Anthem för länge sedan, men mer än det är det inte. Dock tror jag att både skidorna kommer vara på tok för veka för 80kg åkare, även 70kg åkare som kör hårt blir nog missnöjd, om man nu inte absolut måste ha riktigt mjuka grejer...

Även om Afterbang är lite styvare, verkar det ologiskt att placera butter-zonerna närmare pjäxan, då risken för wheelies vid tunga landningar blir större. Näe, skall man köra stora hopp anser jag att det är hårda skidor som gäller. Anledningen till det är att hårda skidor inte viker sig om man landar med bakåtvikt eller liknande.

Mitt tips hade varit Armada Alpha 1, lite längre, mycket styvare, minst lika lätt-buttrad tack vare rockern och styvheten och rockern gör nog att både pist och offpist blir mycket trevligare!

Carled sa:
baelter sa:
Griffon är ju plastversionen av Jester, den funkar nog bra om man inte laddar på för mycket... Men det skulle ju laddas stora hopp, så det är upp till åkaren. Bromsarna har aldrig varit felet på Marker, felet har varit idioterna som köpt för dåliga bindningar för krävande åkning. Och att Marker har dålig elasticitet. Jester/Griffon är mycket bättre lämpade.

Nu har inte jag någon som helst koll på Anthem och Afterbang, kan ev. ha flexat Anthem för länge sedan, men mer än det är det inte. Dock tror jag att både skidorna kommer vara på tok för veka för 80kg åkare, även 70kg åkare som kör hårt blir nog missnöjd, om man nu inte absolut måste ha riktigt mjuka grejer...

Även om Afterbang är lite styvare, verkar det ologiskt att placera butter-zonerna närmare pjäxan, då risken för wheelies vid tunga landningar blir större. Näe, skall man köra stora hopp anser jag att det är hårda skidor som gäller. Anledningen till det är att hårda skidor inte viker sig om man landar med bakåtvikt eller liknande.

Mitt tips hade varit Armada Alpha 1, lite längre, mycket styvare, minst lika lätt-buttrad tack vare rockern och styvheten och rockern gör nog att både pist och offpist blir mycket trevligare!
Kan du några mer skidor som är ganska hårda för parkåkning för en som väger runt 80kg?

K2 Extreme är hyffsat styv, dock tung och ganska allroundig. Fischer Addict Pro skall vara riktigt fin och så har jag även för mig att Völkl Wall är styv. Line Chronic skall vara en riktigt bra allorundskida så jag antar att även den har bra uppbyggnad. Har den blivit ersatt av Mastermind nu?

Addict Pro och Wallen är ju klart mer parkinriktade än de andra som har mer allroundinriktning, och är därför mina tips.

Japaner sa:
yaao!

Fick fet beslutskramp nu.

Line anthem http://www.skidbutiken.com/~H5WAx0000003/?Y999=PIF&Y104=AN10910

Line afterbang http://www.skidbutiken.com/~H5WAx0000003/?Y999=PIF&Y104=AFT10910

Anthem eller afterbang.

Jag är väl runt 180 cm lång. Väger runt 80 kg. Åker mycket park men även en del utanför. Vill ha en lätt och lekfull skida som även går att shredda stora hopp med.

Gör bredden på anthem att de är klumpiga i luften? Och är dom för mjuka för stora landningar? Tappar man känslan i afterbang för att de är för hårda? Sen att afterbang har butterzonesen närmare bindningen, gör det någon skillnad? Hur funkar de i pist?

Sen den stora frågan. Jag vill ju bandningen exakt på mitten av skidan, eftersom den är symetriskt twin. Ska jag då välja traditional, suggested eller core center. Det borde vara suggested va?

EDIT: Är marker griffon bindningen nånting att ha? Är den lätt/tung? Hur är det med skistoppers på marker nuförtiden?
marker jester och griffin är markers nuvarande, iaf förra säsongens bästa bindningar. kör sj griffin och den har inte strulat ett dugg hittills :)

Jag är 180cm och väger ca 70kg och har ett par anthems och dom funkar sjukt bra, känns verkligen inte tunga i luften och har aldrig haft problem i landningar för att dom är för mjuka! Om du gillar att åka över hela begret är Anthem bättre än Afterbangen men jag skulle rekomendera Chronic, Chronic cryptonite (lite biffigare chronic) eller Mastermind.

Afterbangen funkar bäst om du kör mycket rails och normala hopp då butterzonesen sitter rätt långt in och kan ställa till det om man inte landar centrerat på stoora hopp. (bara en teori dock) Angående hållbarheten på atferbangsen kan jag ju säga att Line har utvecklat skidan under 4 år och har testat den hårt för att just vara säker på att den håller minst lika bra som vilken parkskida som helst.

Är ingen expert på bindningar men jag har ett par Look px 14 och dom funkar perfekt för mig fast det finns det säkert folk som har bättre koll på.

Hoppas det hjälper lite och det är bara att fråga om du undrar nått mer över Anthems då jag har bäst koll på dom.

hade nog köpt anthem, vet inte om line fixat det änn men vad jag hört och sett å blir det en söt rocker på afterbang när man kör för stora grejjer. evetuelt knäckta med som martin sade.

sedan har ju årets anthem rätt skön grafik med^^
angående bindningar tycker jag du ska köpa Salomon STH16. körde med dom på mina feting och blev överraskad över hur lätta dom var. inga tjuvnyp denna säsongen iaf.

tycker det är skandalöst att ta bort invader ur deras serie med.

Verkar som det blir ett par anthem ändå. Jag gillar mjuka skidor somfan och prioriterar faktiskt småjibs och lekfullhet före stora landningar. Sen att de är bredare än afterbangs gör ju säkert sitt om det dumpar på eftermiddagen...
Jag har aldrig provat varken chronic, chronic cryptonite eller mastermind men jag tycker att de verkar lite väl stela och hårda för mig.
Marker griffonbindningen ingår i ett paketpris med montering och allt, men jag ska se om man kan få en sth 16 istället för rimligt pris. DIN 16 känns ju trots allt lite säkrare än 12...

Tack som fan för alla seriösa svar! Det har hjälpt mycket^^ Puss på er pöjkar!<3

Nån som vet nåt om bindningens monteringspunkt förresten? Är det core, suggested eller traditional som gäller?

Carled sa:
K2 Extreme är hyffsat styv, dock tung och ganska allroundig. Fischer Addict Pro skall vara riktigt fin och så har jag även för mig att Völkl Wall är styv. Line Chronic skall vara en riktigt bra allorundskida så jag antar att även den har bra uppbyggnad. Har den blivit ersatt av Mastermind nu?

Addict Pro och Wallen är ju klart mer parkinriktade än de andra som har mer allroundinriktning, och är därför mina tips.
Jag tycker Dynastar Trouble Maker var hårda. härliga att landa med och flaxar inte. Nackdelen är att dom är ganska smala. 78 mm. Vilket jag inte tycker är så skönt, hade velat haft typ 85 mm eller något. Men hårda och stabila.

tobski sa:
Japaner sa:
yaao!

Fick fet beslutskramp nu.

Line anthem http://www.skidbutiken.com/~H5WAx0000003/?Y999=PIF&Y104=AN10910

Line afterbang http://www.skidbutiken.com/~H5WAx0000003/?Y999=PIF&Y104=AFT10910

Anthem eller afterbang.

Jag är väl runt 180 cm lång. Väger runt 80 kg. Åker mycket park men även en del utanför. Vill ha en lätt och lekfull skida som även går att shredda stora hopp med.

Gör bredden på anthem att de är klumpiga i luften? Och är dom för mjuka för stora landningar? Tappar man känslan i afterbang för att de är för hårda? Sen att afterbang har butterzonesen närmare bindningen, gör det någon skillnad? Hur funkar de i pist?

Sen den stora frågan. Jag vill ju bandningen exakt på mitten av skidan, eftersom den är symetriskt twin. Ska jag då välja traditional, suggested eller core center. Det borde vara suggested va?

EDIT: Är marker griffon bindningen nånting att ha? Är den lätt/tung? Hur är det med skistoppers på marker nuförtiden?
marker jester och griffin är markers nuvarande, iaf förra säsongens bästa bindningar. kör sj griffin och den har inte strulat ett dugg hittills :)
Förövrigt heter den väl Marker griffon?
Kör iallafall också med den bindningen och den har inte strulat ett dugg!
Sjukt härlig!, så den är väl till att rekommendera!

Jag har ju itne hört nåt dåligt om griffon så det kanske kan vara värt att satsa på den? Sth kommer ju trots allt kosta minst 1100kr mer:/
Undrar dock fortfarande över traditional, core och suggested. Since skidan är symetrisk vill jag inte att nån dum jävel monterar bindningen bak eller liknande:/

Ja, och varför har K2-åkarna Marker? Och Völkl-åkarna? Kan det vara för att de får pengar för att åka på de bindningar som skidsponsorn har samarbete med? Eller är det för att de gillar färgen?

BTW, Seth kör på Salomon...

Japaner, varför inte maila och fråga de som faktiskt kommer montera bindningarna och be dem förklara vad de olika uttrycken betyder för dem. För oss kan det verka självklart, men i Finland kan det vara något annat. Core och suggested borde enligt mig vara samma sak, för core borde vara balanspunkten, vilket borde vara rekommenderat, vilket på symetriska skidor alltid bör vara på absoluta mitten.

Har mailat men inte fått något svar. Får väl ge mig till tåls några dagar:) Jag är nog lite hetsigt. Man blir fan stressad av att köpa nya skidor! haha!
Montera själv känns rätt onödigt med tanke på min ringa erfarenhet av att montera själv. Känns dumt att ge sig på det, vill ju ändå att bindningen ska sitta kvar liksom.

Jag ska köpa ett par line sfb, och står och velar om bindningar! Griffon, jester eller sth 16. Jag väger ca 74 kg, är salomon för hårda för mig? Står på deras hemsida 95kg+.

gronis sa:
Jag ska köpa ett par line sfb, och står och velar om bindningar! Griffon, jester eller sth 16. Jag väger ca 74 kg, är salomon för hårda för mig? Står på deras hemsida 95kg+.
Bry dig inte om vad det. Har egentligen ganska lite med vikt att göra, handlar mer om åkstil. Kör du hårt så behöver du en hårdare bindning, oavsett om du väger 70kg eller 95kg+.

Kör t ex själv endast på Salomons värsting 997 14-20 (nuvarande 920 lab) och väger in på ungefär 85kg.

Utter sa:
gronis sa:
Bry dig inte om vad det. Har egentligen ganska lite med vikt att göra, handlar mer om åkstil. Kör du hårt så behöver du en hårdare bindning, oavsett om du väger 70kg eller 95kg+.

Kör t ex själv endast på Salomons värsting 997 14-20 (nuvarande 920 lab) och väger in på ungefär 85kg.
okej, jag har tävlat tidigare. Skulle se mig själv som en avancerad åkare! Tror du den skulle funka? Kan man ställa in den på 75kg trots att det står 95+?

Jag prov åkte afterbangen på skidtestar helgen och tyckte inte alls att dom va lika mjuka och lekfulla som alla säger + att jag inte tror att dom håller om man gör en riktigt fet chrash

lung i bussen nu först griffon eller sth 16??
enkelt som fan, så klart sth 16 en av dom bästa bindningarna man kan ha.
griffon är ok, men kommer glappa efter ett tag , sth 16 har en betydligt längre livs längd, skulle lägga den extra tusenlappen.

sen så kör jag själv på afterbang 177, älskar den hitils har den varit hur stryktålig som helst. har varken fått minirocker eller knäckt några, otroligt mjuka rolig skida, sen kan jag hålla med om att den förmodligen inte har samma hållbarhet som anthem pga att den har mycket mer trä men den är mjukare och stört rolig enlig mig. även vridstyv så den fladdrar inte i höga farter som alla tror bara för att det är en mjuk skida.

gronis jag har även ett par sir francis bacon och till dom har jag en muliticolur 15, tycker att du ska ha jester eller sth16 betydligt bättre och hållbarare binding, och ja du kan ha dom fasten du inte väger över 95, 95 kg är vikten , men när du lägger tryck på skidan eller landar så landar du inte bara dina 75 kg utan betydligt mer!! lycka till

vad brukar du ha för DIN på dina bindningar? har du runt 11-12 så satsa på sth16, som du kanske vet så fungerar bindningar bäst då DIN-värdet är uungefär i mitten.
Dvs har du en bindning som går från ex 6-12, så är det bäst att ha dem runt 9, men självklart kan du ju dra dem i botten också, beror lite på hur stark du är också, starkare ben håller emot hårdare vridningar mot knät.

Hoppas du hajjar ;)

Edti: Visst finns det väl en sth14 också? den läju va lite snällare mot pluskan, och du kanske nöjer dig med 14 :D

Senast ändrad:
aenoerd sa:
Kan du några mer skidor som är ganska hårda för parkåkning för en som väger runt 80kg?
Letar du efter ett par ganska hårda skidor så är nog varken afterbangen eller anthemen något för dig...

Jag tycker båda är snormjuka om man jämför med övriga tillverkares twintips!

Sen så beror det nog lite på storleken på hoppen för att en afterbang ska gå av :P

antonryding sa:
sen så kör jag själv på afterbang 177, älskar den hitils har den varit hur stryktålig som helst. har varken fått minirocker eller knäckt några, otroligt mjuka rolig skida, sen kan jag hålla med om att den förmodligen inte har samma hållbarhet som anthem pga att den har mycket mer trä men den är mjukare och stört rolig enlig mig. även vridstyv så den fladdrar inte i höga farter som alla tror bara för att det är en mjuk skida.
word! själv är jag typ kär i mina afterbang ;D

Hoppas bara det kan gå en vecka eller 2 så dom har hunnit få upp hoppen i bräcke, sen ska det testas att flyga med dom :D

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp