Salomon X-Drive 8.0 FS

tronicman

Ny medlem
Salomon X-Drive 8.0 FS
Hallå!

Tänkte höra om någon av er testat eller äger ett par Salomon X-Drive 8.0 FS. Jag har ett par Cham 97 och tänkte utöka med ytterligare ett par som fortfarande fungerar överallt men är något mer lämpligt för pisten.

Tankar? Vill ni ge på motsvarande exempel på skida så är ni välkomna!

Är en bra åkare. 182 lång. Skulle ni rekommendera 175 eller 182 i längd?

Hälsningar Fredrik

Senast ändrad:
Salomon X-Drive 8.0 FS
Tjena,

som jag ser det så är 8.0 FS inte främst en skida som fungerar överallt, men det har du ju redan en skida till. Att den kommer vara mer lämplig för pisten än den du har råder ingen tvekan om utan du kommer vid köp få en klart rolig pistskida som klarar, men inte kräver hög fart.

Utan att veta vad du väger så säger jag 182cm. Skulle du vara jättelätt så kan du gå ned i längd, men annars tycker jag 182. Vilken längd har du på dina cham och vad väger du?

//jens, tech-rep salomon/atomic

Salomon X-Drive 8.0 FS
Hallå!

Jag är 182 och väger 83 mina cham 97 är 172 så de är väl lite korta kanske. Jag har 20 skiddagar i Alperna sedan jag köpte mina Cham så min skidförmåga har också ökat.

Jag har nu också fastnat för dessa skidor: Atomic Vantage 90 CTI. Det jag funderar på är om de påminner lite väl mycket om min cham.

Jag åker mycket i pisten men gillar samtidigt att åka utanför. Mitt mål är att denna säsong öka min närvaro utanför pisten. :)

Atomic Vantage 90 CTI verkar hur som helst fått riktigt goda betyg och de verkar vara lite mer lekfulla än mina cham, dessutom är CTI:n inte helt platt i baken. Känns lite säkrare att kunna landa bak och fram! :)

Salomon X-Drive 8.0 FS
Varför inte sälja dina cham97 och köpa ett par skidor i rätt längd som passar till allt du vill? Titta på något kring 185cm.

Många moderna 100mm skidor gör sig väldigt bra både i och utanför pisten.
Mina pistskidor använder jag aldrig utomlands längre, och inte i Sverige annat än på försäsongen.

Men vill du ha 8.0an så brukar det vara en god idé att lyssna på vad Snej säger.

Salomon X-Drive 8.0 FS
Oj, 172 känns väldigt kort.

Tycker att du fått ett klokt råd i att kanske sälja dem medan de är fräscha och hitta antingen ett par och då som tidigare föreslaget kring 100mm midja alternativt två par och då ngt kring 80 mm och sen ngt kring 110 kanske. Allt beror på budget, men om du får sålt de gamla så torde det inte vara omöjligt att kunna hitta 2 par som gör tricket. Ska jag föreslå ngt från vårt sortiment så tänker jag vantage 100 cti eller Q98 om ett par och annars ex 8.0 och R2 108/automatic 109 om två par.

//jens

Tillbaka
Topp