Salomon X-Scream som telisar!

freeride_nu

Aktiv medlem
Någon frågade tidigare hur X-Screamen fungerar som telisar. Nu vet jag! I förra veckan fick jag chansen att prova. Ibland faller alla bitar på plats och någon form av "magi" uppstår... detta sker allt för sällan men när det händer är det desto roligare. X-Scream med lös häl gav mig denna känsla! Helt enkelt sanslöst bra. Kvick i kortsväng, stabil i stora svängar, extremt bra lyft i lösnö och bra grepp på is, sväljer allt samtidigt som den är stabil. Den här skidan är inte jämförbar med någon annan jag åkt, den är helt enkelt en klass bättre... Det känns nästan som fusk när jag "flyter" ner för backarna. Den perfekta telemarksskidan! (Åtminstone för mig.)

Skidorna jag provade var de gula (serious) i storlek pr8. Chillibindningar med 20 mm plattor.

MVH/MM

ÅÅÅÅååhhh! Skriv inte så där!
Nu funderar juh jag på att slakta mina X-Scream och göra om dem till telisar!
Jag som trivs så sat**s bra på dem med fast häl! ;-)

PS. Åker till Trysil på Onsdag...är det någon som har lite tips om bra OP/Skogs-åkning där?

//A-Man

Hej Andreas!

Livet är fullt med svåra beslut!

X-Screamen är ju inte så pjåkiga med fast häl heller! Det finns de som påstår att Salomon har tänkt att skidan skall användas så...

MVH/MM

hoj hoj...
Kom hem ifrån Trysil igår (sön) efter fyra dagar intensivt åka...
Det snöade både när jag var där och när jag åkte hem så snö finns det.

Hittade lite schysst Offpist/skogsåkning borta vid "Skihytte"...det ligger till vänster om "turistcentret"...Jag åkte upp med släpliften, klev av till vänster och åkte ner bredvid liften...det var en del som åkte där så jag vet inte hur det ser ut nu, men då var det schysst å djupt!

Ett annat ställe är om du åker bort mot "Höggega"...till höger om "turistcentret"...
där finns det en knapplift(Hästen tror jag den heter), om du åker upp för den till toppen så går det nog att hitta några schyssta åk...
Ett annat bra ställe är om du åker bort mot "skihytte" och åker över till andra sidan där...först får man ta en riktig seg släplift och sen får man staka sig ca 100 m. snett uppför vänster till slutet av en annan släplift. Åker man bredvid den liften (har bara åkt till vänster om den sett uppifrån) så har man hyffsat Offpist...tyvär var det stängt där när jag var där, men det märker du...Men när du är där, glöm INTE att kolla upp lavinfaran!!!

Gillar man att hoppa så finns det några jäkligt sköna bigjumps efter pipen vid "turiscentret"...där är det bara att sätta igång å trotsa tyngdlagen...(det sista är det bästa!!!)

Hoppas jag kunde hjälpa till.
/Johan F.

Hej allihopa!

Mountain Man: Var har du hört det ryktet? X-Scream som vanlig alpinskida? Låter helt befängt! ;-)

Tack för tipsen Fredrik!! Fan vad kul det ska bli!!

Over and out...

//A-Man

Tillbaka
Topp