Sämsta säsongen på länge?

Frhog

Ny medlem
Då sittar man här i Östersund, 10 mil från Åre och tittar ut över vad som verkar vara den mest horribla säsongen på länge. Just nu fyra plus, i snitt kanske tio centimeter snö kvar och blött, blött, bött. Skistar rapporterar 33cm snö, plusgrader och blåst på Skutan. Har fått två vettiga skiddagar, en i Bydalsfjällen och en i Vemdalen. Snön som skulle komma i Jämtland uteblev och landade istället 20 mil österut i Sundsvall/Hudiksvall. Tror ni det blir ngn vettig åkning innan säsongen är över eller är loppet kört? Vädergudarna måste ju verkligen ändra humör om vi ska få samma fina förhållanden som förra säsongen...

Meningen med tråden kanske du undrar? Mest för att sörja kollektivt. En tråd för alla oss som verkligen lider av att snön smälter i slutet av Januari...

Att det bli som förra säsongen kan vi glömma. Men att det ser som det gör nu är inte helt ovanligt.
En regnvecka i januari brukar det vara. Det största problemet är att det då brukar vara mer snö att ta av än nu. Det är bara att hoppas att feb/mars bjuder på lite kallare väder och en jäkla massa snö.
Men jag håller med - det suger ordentligt! Åre ser ut som i slutet på april.

Jag var i väsjöbacken i onsdags och kungsberget i lördags....två av de bästa dagarna på mycket länge. Bra hopp, mycket rails och glada miner.

Det ser ut som om det bara är sur-jämtarna som klagar så tippset blir lika roligt som självklart, flytta till sthlm. ha ha

Jay-deuce, förhållanderna för parkåkning är inte lika krävande som förhållande för att åka pist/off, parken kan vara bra även om det inte är speciellt kallt, ja du förstår. Kul att du hade två bra dagar i alla fall :)

Viktor

Men längre norrut eller man kanske kan kalla det långt norrut jag veet inte men i Luleå iallafall så ligger det kanske en 20-30 cm snö. har varit plusgrader i 2 veckor snart. Jag var i Boden och åkte där var det betydligt mer snö knasigt eftersom det bara skiljer 5 mil mellan luleå och boden. Men hur som helst är detta kanske den sämsta vintern någonsin? och om det är den sämsta vintern någonsin är det växthuseffektens fel? kommer vi någonsin ha en vinter likt dom för 40 år sedan? kommer vi ha problem att få över en halv meter snö om 10 år?

sitter här i östersund och håller med. jävla skit väder. skandal!
allt tinar. var i lokaly backen idag. bara slaaaask!

Ge inte upp hoppet, det kan fortfarande komma mycket snö. Det kom ett rejält dump
i februari förra året som ni kanske minns (fanns visserligen mycket snö redan men iallafall) och jag har även varit med om att det kommit 80 cm på 2 dagar i april så än är det inte kört. Säsongen 91/92 däremot var kass, rena istiden i år i jämförelse.

Jag tycker det i och för sig var sjukt bra i helgen. Hur skönt vårslask som helst.
Hoppen stora, landningarna mjuka och pipen perfekt shapad :-)
Visst, det spöregnade men det finns ju värre saker än att bli lite blöt.

Offpisten är väl kanske inte direkt lysande men man får väl vänta lite, eller i värsta fall till nästa säsong :-) Regnet som föll nere i byn var ju snö lite högre upp.
Som jag kan förstå det så har det alltid pendlat så här i Åre, det har iaf gjort det så länge jag
har åkt skidor/bräda här (ca 24-25 år), det är bara det att man inte vill komma ihåg det.
Har varit med om betydligt sämre vintrar än den här.

Dock så är det ju inte så roligt för folk som kommer upp bara en vecka och åker :-/

Men att växthuseffekten redan har och kommer att påverka klimatet framöver är jag helt
övertygad om. Frågan är bara hur...

jag håller med att det är dåligt väder, men åkningen är ju inte så dålig tycker jag. som någon hade skrivit att det inte blir som föra året kan vi nog alla skriva under på.

men upp med hakan vi ska vara glad att vi har snö=).

Usch, de regnar är blött å blött usch fy fan. Just nu kan de lika gärna bli sommar om de ska vara sånt här väder. Sundsvall hade typ 2 m mer än här i Åre:( Ovanligt lite snö så nu får ja hoppas på mer snö !

förra säsongen var väl något av en rekordsäsong? det finns ju snö att åka på i alla fall. ta det lugnt. snön kommer. gräv inte ned er för det här. datorn finns ju alltid och om inte den duger finns alltid alkoholen!

bästa säsongen på länge skulle jag vilja säga. nu är alla backar i gesunda öppna, har aldrig varit med om det vad jag kommer ihåg.. sjukt bra iaf, typ 60 cm snö i terrängen och kyla, sjukt bra åkning så gott som varje helg. förra säsongen regnade det i stort sett hela januari här, dom fick upp parken i början av februari och då var det inte mycket snö.. ja jag är iaf nöjd, men det verkar ju inte vara så bra väder längre upp vilket är väldigt konstigt, men det verkar ju vara väldigt olika så.. men jag är iaf nöjd än så länge :) hoppas ni får lite snö där uppe snart då .. så ni slipper lida som vi fick göra förra vintern.

På Vallåsen, sveriges sydligaste skidanläggning, har vi dock snö upp över öronen! Kallt och fint väder ända sedan december och snön håller högre klass än någonsin. Parken och puckelpisten har fått ett eget område och mellan klockan 9-12 på vardagar finns där knappt något folk, så då kan man carva manchester utan att behöva kryssa mellan danskarna.

Det är skånska västkusten som gäller i vinter... ;)

Kan ju trösta med att vi sitter i liknande sits nere i chamonix samt större delen av resterande alperna...

ja bor i norrköping och här har vi nollan och 20 cm snö ska bli 4 plus i morron och 2 plus på onsdag men 2 minus på torsdag och 5 minus på fredag och sen kallare under helgen
DONT GIVE UP .

Växthhus effekten (vad jag hört som forksare sagt) är det inte som påverkaar dumpen som intekommer.

Utan det går i perioder med kanske 100 års mellanrum som är varma repsktive kalla.
så jag tror och hoppa mr på att det blir super vintrar om nåra år igen.

Visst är växer de gröna fläckarna i dalen men på kalfjället är det full vinter. Den här blidan är positiv för åkningen på Skutan.

På fjället faller det här regnet som blötsnö som klibbar fast på allt där uppe. Så ni ska få se till helgen när vinden avtar och kylan kommer tillbaka. Då är Skutan ett helt annat fjäll än den grushög det var innan de här varmfronts angreppen började.

Hav tålamod kära vänner, snart ska det rippas goda åk!

Klagan leder bara till tårar! Tänk på att det snöar o lägger igen på kalfjället, har varit minusgrader o snöat där uppe under hela denna badvecka. Den här tunga snön kommer kladda fast på all sten o skit som ligger där uppe. Så det kommer alltså bli grymt såsmåningom!

Tack o bock!

Svar till L ee
Att S-vall har 2 m mer snö en Åre låter som ett skämt... Var i backen idag och det har fan börjat titta fram jord i backen...
Suck och stön...

Så då var då ändå väntans tider över, snö kommer under morgondagen att begynna att falla för att så sedan fortsätta fram till och med fredag för att sedan under lördagen övergå till ett uppsprickande molntäcke med goda chanser till solsken.. eller så är det bara lögn och båg så man blir tvungen att vara full den här helgen oxå.. den som lever för c =)

Gällivare regerar!

Drygt 100 cm snö i skogen. I puder form. Hårt och vinblåst på fjället. Men visst vill vi har mera snö. Särskilt sådan som inte blåser bort. Jag är dock säker på att säsongen här uppe kommer att bli fin.
Var i Kebnekajse i mitten av Mars -05. Första dagen var snöfattig, hård och isig. Sedan åkte man i knädjupt puder resten av veckan. Förutom sista dagen: då gick det till midjan; för dom som inte var skadade...dvs för alla utom mig :/

Med andra ord: snön hinner falla. Även i Åre.

Som sagt, skippa bilen och cykla till backarna eller åtminstonde ta bussen.
Om varenda unge på den här siten kunde göra det och lägga en åtanke åt miljön så skulle vi slippa sådana här tråkiga forumtrådar. På köpet , lång vinter, bättre skidagar. Alla mår mycker bättre ;D

Inget ont som har nåt gott med sig... Windsurfingsäsongen blir längre o förhoppningsvis blåsigare, men lite synd när man pröjsat nya svindyra pjäxor precis. Suger det i alperna också? /Martin

mmmmohahahahahaaaa!!! sitter i fernie i kanada o vi har en snöbas på 330 cm och det snöar regelbundet, 34 nysnödagar hittils denna säsongen och jajjamennsan, det snöar nu med!

Gillar kanada...

Någon som kan bekräfta om Skistars snörapport verkligen stämmer? Har Åre fått ~12+16cm nysnö de senaste 48 timmarna? Konstigt att all snö hamnade i terrängen och ingen i pisten...

hade en ruggigt skön dag i östraravin idag ;) vart en del i avspärrade backar åxo, hade då snö till knäna lite titt som tätt... men som sagt det är ju inte i närheten av förra året (vilket man knappast kan kräva) undra bara om det kommer fler "större" snöfall i år ?

hade en ruggigt skön dag i östraravin idag ;) vart en del i avspärrade backar åxo, hade då snö till knäna lite titt som tätt... men som sagt det är ju inte i närheten av förra året (vilket man knappast kan kräva) undra bara om det kommer fler "större" snöfall i år ?

Tillbaka
Topp