SAS skid-policy

Valmgren

Aktiv medlem
SAS skid-policy
Surfade runt lite på diverse företag för att se vad de har för policy angående skidfodral.
Vet sedan tidigare att SAS haft en policy om inga s.k. multiskidfodral.
Men när jag läste på deras hemsida Så ser jag inget om antalet skidor, bara en specificerad maxvikt på 12kg.
Vet någon hur det ligger till? får man ta med sig fler skidor eller är har de kvar sin tidigare policy?
Verkar skit bra om denna nya policy stämmer, även om man fortfarande kostar dyra extrapengar, så är det skönt att kunna ta med sig både pist och off pist laggen.

//RsQ

SAS skid-policy
Som jag fattat det är det bara 12 kg som gäller, de skiter i hur många par du har med (men att få in två par på 12 kg är redan det rätt tight).

SAS skid-policy
Jo det är sant. Anser två par rimligt, det värsta är när det tredje skall med. Men då får man se till att resa med någon som endast har med sig ett par skidor ("sparsamma" syskon brukar hjälpa ;))
Men som sagt, de verkar ha tagit bort sin policy om "inga multiskid fodral" vilket jag anser lovande.

SAS skid-policy
Jag vet inte om dom har ändrat nu, men det har varit väldigt oklart vad som gäller. När syster skulle iväg och säsonga pratade hon med tre olika i SAS personal, och dom sa alla olika. En påstod att man ENDAST får ha ett par skidor och ett par stavar(??), medan en sa att man fick proppa in så mycket som möjligt bara det inte överskred vikten.

SAS skid-policy
Jag har alltid flygit med brädan + fulltt med kläder i brädväskan och det har alltid gått bra. (Alltid = 4-5 gånger senaste två vintrarna)

SAS skid-policy
På hemsidan står det klart och tydligt att multifodral inte är tillåtet. Glöm inte att uppge om ni har eurobonus silver/guld eller bokat economy extra när ni bokar skidfrakt. Då kan man ta med skidorna istället för den extra 20kg väskan som ingår.

Mina erfarenheter säger att de är hyffsat hårda med detta. Dock kanske det är skillnad om man flyger sas reguljärt eller chartrat till alperna.

Försökta skoja med en tjej i incheckningen i påskas. På frågan om jag hade "en skida" i fodralet svarade jag "nej jag har två". Det uppskattades inte...

Senast ändrad:
SAS skid-policy
Ett par skidor och ett par stavar är det som gäller.
Men det är klart att det händer att incheckningspersonalen låter fullproppade skidfodral åka med.

/Tänk på oss som ska lassa planen också ;)

SAS skid-policy
Jag flög med ett klassiskt fodral med 2 skidor i och 2 par stavar. Vägde över 13 kilo men SAS struntade i det.
Det gäller tyvärr att hamna i rätt incheckning!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp