Säsong i Schweiz

jahupp

Ny medlem
Säsong i Schweiz
Funderar på en säsong i Schweiz. Behöver man uppehållstillstånd (eller vad det nu heter) om man ska va där mer än 3 månader?? Dom är ju inte med i EU.
Kankse behövs nått arbetstillstånd också? Eller kan man skita i all byråkrati, jobba svart och hoppas att ingen sur gubbe kommer och förstör hela ens tillvaro?
Nån som säsongat där och har koll på läget?

Senast ändrad:
Säsong i Schweiz
jag gjorde en säsong i Verbier nu i vintras. Jag jobbade inte så jag behövde inte oroa mig för arbetstillstånd men mina kompisar som jobbade både som skidlärare och på baren va tvugna att fixa det. Om du får ett jobb så får du något papper och sen är det bara att gå till polisen och så får man ett tillstånd, väldigt enkelt. Uppehållstillstånd verkade inte vara något problem heller för jag va där i 5 månader och det va hur lugnt som helst. Lycka till och ha en bra säsong...

Säsong i Schweiz
Verkar lagom krångligt. Kanske svårt för dom att hålla koll på uppehållstillstånd för alla säsongare. Går man till polisen där eller i sverige?

Säsong i Schweiz
Jag har bummat där en del och har inte brytt mig om några tillstånd överhuvudtaget varken före eller efter EU. Men man ska tydligen gå till dem lokale paisanen för att få en krita på att man inte är en buse...

Säsong i Schweiz
Första juli i år (2006) utökade Schweiz samarbetet med EU så från och med då funkar det som med vilket annat EU-land som helst när det gäller arbetstillstånd (dvs det behövs inget om du är EU-medborgare). Uppehållstillstånd har jag sämre koll på men det borde inte vara några problem det heller.

Säsong i Schweiz
Jag passar på att fråga här. Jag var nere 5 veckor och kunde inte stanna längre för jag var tvungen att jobba och inte hade Internet. Är det någon av er som testat Kabel-TV-Internet där nere? Man kunde få upp till 2 mbit men jag vill veta om det funkar. Har hittat ett boende där nere för 2007 men vet inte om jag ska ta det.

Alltså. Funkar Internet i Schweiz?

Säsong i Schweiz
Nej, Internet funkar inte i Schweiz.

Edit: Lite mer allvarlig: Förvånande nog finns det faktiskt Internet i Schweiz! Jämfört med Sverige är det dyrt, segt, långa leveranstider och sunkig uppkoppling. När det väl funkar är det skapligt. Räkna med att om du ska ha det draget till nån avlägsen bergsby är risken rätt stor att det inte funkar. http://www.swisscom.ch är som Telia fast i Schweiz (det är de som äger alla linor, övriga operatörer betalar pengar för att använda deras nät). Mer info finns även på den något märkligt namngivna URL:en http://www.superspeed.ch/

Senast ändrad:
Säsong i Schweiz
Har surfat på Kabel-tv bredband ett tag där nere. Tycker det funkade helt okej, stabilt och hastighet enligt spec. Dock är Schweiz ganska sent ute och ligger en del efter vad vi är vana här i sverige vad det gäller hastighet. Det varierar ganska mycket från ort till ort om du har ADSL tex. Men kabel-tv och 2mbit är säkert mer pålitligt än deras ADSL!

/Jonas

Säsong i Schweiz
Bor i Schweiz, har inte kabel i huset så vi har ADSL! Det är (jämfört med Sverige) dyrt och långsamt. ADSL är, som någon skrev, beroende av Swisscom. Swisscom är muppar som inte verkar fatta att resten av europa ligger långt före dom i saker internet.

Däremot har flera av mina kompisar kabel-internet, det är snabbare och billigare än ADSL.

Alltså, internet fungerar, men inte som i Sverige!

Säsong i Schweiz
Jag har gjort 4 säsonger i schweiz och vet bara en som jobbat svart. Verkade rätt osmidigt efter som han fick betala en massa extra för liftkort och så eftersom han inte var registrerad "local". Det är inte så himla jobbigt att skaffa arbetstillståndet eftersom arbetsgivaren gör det åt dig. Sen får du ett papper som bara ska stämplas och signeras och så av polisen sen är det klart.

Men som Peter K sa......numera är det nya regler men det gör det nog bara enklare att få arbetstillståndet inte enklare byråkratiskt.....

Tillbaka
Topp