Säsonga 2013/2014

tuacecilia

Ny medlem
Säsonga 2013/2014
Hejsan !

Tua-Cecilia här, 20 år från göteborg. Liksom några andra här vet jag att det här är tidigt påtänkt, men vi ger det ett försök ändå !
Jag är så sjukt överdrivet peppad på att säsonga 2013/2014. Whistler skulle vara helt otroligt, men kollat på österikiska alperna också. Kanske lite mera ekonomiskt. Är det några tjejer eller killar som tänker i samma banor som jag ? Skulle vara kul att ha någon eller några att dra med. Skulle egentligen dragit nu den här säsongen, men en bruten fot och lite annat kom i vägen. Så jag är väl säsgonsoskuld om man skulle uttrycka det så. Jag har åkt sen, ja, jag kommer inte ens ihåg. Både skidor och bräda, blir främst dock skidor. Gillar både pist, offpist och parker. Bara älskar att åka helt enkelt, det är fan livet.

Så sammanfattningsvis så finns det en glad och övertaggad brud som är sugen på att säsonga 2013/2014.
Någon som är inne på samma spår? har tips? osv osv osv! Bara att skriva. :)

// Tua

Säsonga 2013/2014
Tjo!

Helt klart inne på samma spår! Är 21 år, kommer från Karlskoga men bor nu i Linköping där jag pluggar. Har tänkt att ta sabbatsår till sommaren och är supertaggad att göra en säsong i Alperna! Åker skidor och har gjort så vet inte hur länge!

//Mattias

Säsonga 2013/2014
Jag sitter och tänker exakt samma sak, är också från GBG.

Har aldrig säsongat innan så är lite spänd över hur man löser boende och jobb, därav ute tidigt^^

Åker både bräda och skidor, inte jätteproffsig så att jag gör volter och shit men åker gärna offpist!
Funderar på St Anton, men det är långt kvar så man hinner ju ändra sig :)

Säsonga 2013/2014
Tjenar!

Kul med att en säsong i alperna!

Själv ska jag och två polare dra en säsong som kommer att påbörjas i Fernie och avslutas i Alyeska 6 månader senare. Då vi inte kan få nog med skidåkning har vi redan kikat in lite vad det finns för möjligheter för att göra en säsong i alperna året därpå. Det som verkar vara sjukt ball, om ni är hårda nog, är att Skid-tåg-bomma! Då kan vi snacka om att ni kan jaga efter pudret ordentligt! Det är kanske något ni bör kika in till, det förutsätter dock tyvärr en viss budget inför resan, men det är väl det Norge är till för (y

Lycka till med resan iallafall så stöter vi kanske på varandra i pudret en dag.

Peace out!

Säsonga 2013/2014
Hej tuacecilia! Jag är inne på exakt samma sak som du men har ingen att åka med. Planerar att jobba under sommaren och sammla ihop lite pengar att göra av med. Jag har inte heller säsongat tidigare. Jag åker skidor och gjort det sen jag kan minnas och vill ut utanför Sverige och åka asap! 19år gammal skriv gärna tillbaka om du fixar något;)

Säsonga 2013/2014
tildus92 sa:
Jag sitter och tänker exakt samma sak, är också från GBG.

Har aldrig säsongat innan så är lite spänd över hur man löser boende och jobb, därav ute tidigt^^

Åker både bräda och skidor, inte jätteproffsig så att jag gör volter och shit men åker gärna offpist!
Funderar på St Anton, men det är långt kvar så man hinner ju ändra sig :)
Kul med någon från gbg trakterna ! Då är jag inte ensam :) Jag är inte heller proffisig, men blir ju bättre o bättre. Fick ju lite abstinens efter skidor nu, så alla drar o säsongar och man själv inte gör det. Men skulle vara kul att ha någon eller några att dra med ! :) Också kollat på st anton, det verkar ändå sjukt nice!

Lägg till på facebook eller något vettja :)

Säsonga 2013/2014
Puderochpepparkakor sa:
Hej tuacecilia! Jag är inne på exakt samma sak som du men har ingen att åka med. Planerar att jobba under sommaren och sammla ihop lite pengar att göra av med. Jag har inte heller säsongat tidigare. Jag åker skidor och gjort det sen jag kan minnas och vill ut utanför Sverige och åka asap! 19år gammal skriv gärna tillbaka om du fixar något;)
Hejsan!
Låter ju som en bra plan, tänker spara en del jag också :)
Just nu har man väl ingen aning om vart man tar vägen, vet bara att säsonga är det jag ska, alperna känns väl mest aktuellt iaf ! men I'll keep u updated !
Ha de gött !

Säsonga 2013/2014
Är i Chamonix just nu, ska stanna till april och kan verkligen rekommendera Chamonix om man gillar offpist-åkning.
Förra året var jag 10 dagar i St Anton, riktigt trevligt ställe med mycket svenskar och bra skidåkning!

2013/2014 lutar det åt Kanada, aldrig varit där, men har hört och läst mycket gott, men Europa har många intressanta orter också.

Säsonga 2013/2014
Tjena tjena!

Jag sitter och funderar på att eventuellt säsonga i alperna nästa vinter! Känns som nått man måste göra innan man blir allt för gammal och börjar plugga å grejer!
Är också 20 år, från Göteborg och tycker det är sjukt skoj med skidor. Är ju inget proffs men kan åka hyfsat iaf :)

/Christoffer

Säsonga 2013/2014
Tjenna :) Jag vill oxå säsonga! Tar studenten till sommaren och vill göra något kul innan man pluggar vidare! 18 år från jönköping, diggar park och offpiståkning mest, men är inte någon supergrym parkråtta :) Hade varit najs att dra till österrike

Emma

Säsonga 2013/2014
Chiva53 sa:
Tjena tjena!

Jag sitter och funderar på att eventuellt säsonga i alperna nästa vinter! Känns som nått man måste göra innan man blir allt för gammal och börjar plugga å grejer!
Är också 20 år, från Göteborg och tycker det är sjukt skoj med skidor. Är ju inget proffs men kan åka hyfsat iaf :)

/Christoffer
Ja men ellet hur! Känner samma sak :)
Kul med att de är fler från gbg som funderar på det !

Säsonga 2013/2014
Har länge varit sugen på att säsonga i väst, men har inte blivit av. Och har tyvärr nu vid 24 års ålder hunnit med att skaffa sig seriöst jobb. dvs 6 månader är lite för länge för mig. Men funderar nu iaf att dra 3 månader nån gång mellan 13nov-14mars . Fernie, Whistler eller Banff låter ju otroligt lockande. Hade varit otroligt nice att hyra en villa med en massa svenskar och festa och åka puder.

Är en avancerad amatör till att nöta manchestern, fast lever för de få gånger man faktiskt hinner åka puder innan det är borta. Park intresserar mig inte särskilt, och det är nog pga att jag inte åkt det särskilt mycket.

Har 6-8 alpresor i bagaget, dock ingen säsong utan endast veckosemestrar.

Dock så är det ju en massa månader kvar tills dess och mycket kommer hända innan.

Hur ser det ut med att hyra hus och hur fungerar det där borta? När ska man börja planera och boka boende?

Säsonga 2013/2014
Hi Guys,

I'm Danish, but find that some understand better when I'm actually texting in English, so I'll just do that.

I've been on 3 seasons now;
1st in Chamonix France, Skiguide for a Danish travel agency
2nd Banff, Canada, Lift Operator at Sunshine Village Ski Resort
3rd Canazei, Bartender for a Danish travel agency

So yes theres a lot of ways to do it. And I would personally recommend Canada, but it is up to each individual. I would recommend, that if you don't have any of your close friends, and don't feel like just traveling alone, and hope for the best, as I did my 2nd winter, find a company to go thru.. It's easy, and if you find a Danish/Swedish you'll at least have to possibility to meet up before, and live together when you get there, so everything isn't totally new, and then you'll have a place to stay when you arrive. :) (that might save some money in the long run)

But I was just commenting on this thread to offer my knowledge to whoever would have some questions about Canada, France or any seasonal stuff. I got good contacts in mainly France, Canada and USA.. And I'm moving Back to Canada this summer, so maybe I can help some out, that wanna go that way. :) Feel free to message me. And good luck with your season on snow! It's the best thing you'll ever decide to do!

Cheers. Rikke

Säsonga 2013/2014
joohaaan sa:
Är i Chamonix just nu, ska stanna till april och kan verkligen rekommendera Chamonix om man gillar offpist-åkning.
Förra året var jag 10 dagar i St Anton, riktigt trevligt ställe med mycket svenskar och bra skidåkning!

2013/2014 lutar det åt Kanada, aldrig varit där, men har hört och läst mycket gott, men Europa har många intressanta orter också.
Jag tänkte dra ner från Göteborg till Chamonix 13/14 för att åka en massa puder! Tänkte även jobba två kvällar i veckan, är det lätt att få jobb om man inte kan ett ord franska? (tyskan funkar dock bra)

Säsonga 2013/2014
Jag är lätt på att dra med till Whistler eller Alperna, skulle vara fett om vi var ett gäng svennar.

Jag är 18 och drar ett gäng säg gärna till!

Säsonga 2013/2014
Hallåhallå. Ung, skön kille på 20 barre ifrån Stockholmstrakterna som är mycket intresserad på att följa med på eran idé! Arbetar på ett livsmedelsföretag om dagarna, men börjar tröttna på det, haha. PLanen är att stanna till hösten, och för att sedan förhoppningsvis sticka ned till Alperna som skibum!
Älskar allt som har med snö att göra. Är stammis på Svenska fjäll, men besökte Alperna för första gången i år! Att arbeta där nere vore ju redigt härligt!
Jag bevakar denna tråd!

Säsonga 2013/2014
Jag har redan börjat bygga upp min kropp o kondition inför kommande vinter! (Var ett par dagar i lindvallen och fastnade inne i skogen i djupsnön med skidor, det tog rejält på mina krafter att komma loss därifrån så bäst att vara förberedd nästa gång)
Nu väntar jag bara på att sommaren ska komma så att man kan tjäna in lite cash också ifall att det blir svårt med jobb där nere...

Lite funderingar jag har som någon kanske har svar på:
Har man liftkort där nere eller tjuvåker man/delar med kompisar?
Vad kostar ett säsongskort?
Åker man tåg eller flyg ner?

Hörde av en kompis att om man lyckats fixa jobb innan kan det lätt bli taget även om man så att säga har "lovats" ett jobb. Många bummar ut jobb och det är först till kvar. sitter du då hemma i Sverige o väntar 1 vecka till lär ditt jobb garanterat vara taget när du kommer ner. Det bästa är alltså att vara där ett par veckor innan säsongen börjar o kasta runt sitt CV till allt o alla. Det är iaf min plan :)

Säsonga 2013/2014
tildus92 sa:
Jag har redan börjat bygga upp min kropp o kondition inför kommande vinter! (Var ett par dagar i lindvallen och fastnade inne i skogen i djupsnön med skidor, det tog rejält på mina krafter att komma loss därifrån så bäst att vara förberedd nästa gång)
Nu väntar jag bara på att sommaren ska komma så att man kan tjäna in lite cash också ifall att det blir svårt med jobb där nere...

Hörde av en kompis att om man lyckats fixa jobb innan kan det lätt bli taget även om man så att säga har "lovats" ett jobb. Många bummar ut jobb och det är först till kvar. sitter du då hemma i Sverige o väntar 1 vecka till lär ditt jobb garanterat vara taget när du kommer ner. Det bästa är alltså att vara där ett par veckor innan säsongen börjar o kasta runt sitt CV till allt o alla. Det är iaf min plan :)
Enkla svar: 1.: Utgår ifrån att man köper sitt egna säsonskort.
2. Olika för varje ort, enklast är att gå in på ortens hemsida och ta dig en titt.
3. Tåg, flyg, bil. Ditt val allt har sina bra och dåliga sidor. Personligen kör jag nog ner, otroligt skönt att ha en bil om det skulle visa sig att man inte bor mitt i centrum eller om man kanske känner för att åka runt lite.

Säsonga 2013/2014
Olichor sa:
tildus92 sa:

2. Olika för varje ort, enklast är att gå in på ortens hemsida och ta dig en titt.
3. Tåg, flyg, bil. Ditt val allt har sina bra och dåliga sidor. Personligen kör jag nog ner, otroligt skönt att ha en bil om det skulle visa sig att man inte bor mitt i centrum eller om man kanske känner för att åka runt lite.
Vore ju en idé då att hitta en skibumkååmpis o köpa en fattig bil. För en egen äger jag inte o tänker inte äga förrän jag e 30+ ^^

Du verkar ha säsongat, erfarenhet av Stanton?

Säsonga 2013/2014
Tjeena!

Tar studenten nu i sommar.

Jag hade tänkt att jobba så mycket som möjligt nu i sommar och sedan åka iväg efter jul!
Är mest inriktad på Alperna tror jag.

Siktar på att min säsong ska bestå av offpist, park och öl. Nej men gillar att festa men kan ändå vara uppe med tuppen för att få några bra åk!

Hör av dig ifall du är likasinnad!

Har även körkort så bila ner fungerar för mig!

Säsonga 2013/2014
JaroV sa:
Tjeena!

Jag hade tänkt att jobba så mycket som möjligt nu i sommar och sedan åka iväg efter jul!

Siktar på att min säsong ska bestå av offpist, park och öl. Nej men gillar att festa men kan ändå vara uppe med tuppen för att få några bra åk!

Vilken ort hade du tänkt dig?
kommer ifrån? :P

Säsonga 2013/2014
tildus92 sa:
JaroV sa:
Tjeena!

Jaaa du..
Spelar egentligen ingen roll, har inte kollat på några specifika orter. Men som sagt en bra park, blandat med schyst offpist och bra uteliv, är väll vad jag letar efter!
Har du någon ort på hjärtat?

Stockholm, dudå?:)

Säsonga 2013/2014
JaroV sa:
Tjeena!

Du har i princip samma idé som mig. Vill helst fira jul här i Sverige innan man drar. Bor också i Stockholm.
Har dock några år på dig, är 23 sedan förra veckan.

Bryr mig inte speciellt om ort utan tar väl i princip där det finns bra boende.

Säsonga 2013/2014
JaroV sa:
tildus92 sa:
JaroV sa:
Tjeena!

Jaaa du..
Spelar egentligen ingen roll, har inte kollat på några specifika orter. Men som sagt en bra park, blandat med schyst offpist och bra uteliv, är väll vad jag letar efter!

Som jag då. Jag hade tänkt mig St Anton. Hört att det är sjukt bra offpist där, mycket svenskar och fick höra av far min att det ett hejdundrande bra ungdoms- och partajställe!. Läste också nåt om att många jobb där fixar boende åt än (har dock inte nån klarhet i den fakta ännu) Jag tänker vara snäll trots att du är 08:a, jag är från gbg :)

Säsonga 2013/2014
tildus92 sa:
JaroV sa:
tildus92 sa:
Jaaa du..

Som jag då. Jag hade tänkt mig St Anton. Hört att det är sjukt bra offpist där, mycket svenskar och fick höra av far min att det ett hejdundrande bra ungdoms- och partajställe!. Läste också nåt om att många jobb där fixar boende åt än (har dock inte nån klarhet i den fakta ännu) Jag tänker vara snäll trots att du är 08:a, jag är från gbg :)
Du har PM!

Säsonga 2013/2014
If theres interested maybe it would be worth taking a look here at the Danish version of this forum: http://www.skisport.dk/forum/skibums/
Theres a lot of good advise to destinations and maybe good contacts to go on a season together. As well as you are most people just really keen on getting on snow next season.

Säsonga 2013/2014
Tjo alla småtokiga!!

Mitt namn är Micke och är 23 år och är väll en medelgod skidåkare som aldrig gjort en säsong tidigare men är sjukt sugen på det. Är öppen för alla förslag på orter. Min tanke är att försöka jobba ihop pengar hemma för att bara kunna ha det gott!!
Har ingen att åka med så hör av er om ni vill ha med en skidtokig kille!! :)

Säsonga 2013/2014
Sitter just nu i Val Thorens, Frankrike, och har ångest över att min säsong snart är över och har bara en ledig skiddag kvar.

Jag kom till alperna med färdigt jobb för Nortlander på deras Carlberg hotell, där jag även bor i ett rum med tre andra. Jag gjorde som så att jag skickade ett mail med ett kick-ass personligt brev, fick komma på intervju i Malmö och fick jobb. Men under säsongens gång har personlstyrkan ändrats och många har kommit in i efterhand som extra hjälp i vår BBQ och sandwichbar som ligger vid pisten.

Jag blickar reda framåt till november och vill absolut säsonga igen! Tänker på Bad Gastein i österrike, men inget är säker och jag hinner säkert ångra mig flera gånger. Funderar på att gå bartenderutbildning där då man nästan är garanterad jobb som bartender (dvs. skidåkning om dagarna och jobb om kvällarna) och så får man hjälp med boende.

Längtar efter säsong 13/14 redan nu!

Säsonga 2013/2014
matildabus sa:
Sitter just nu i Val Thorens, Frankrike, och har ångest över att min säsong snart är över och har bara en ledig skiddag kvar.

Jag kom till alperna med färdigt jobb för Nortlander på deras Carlberg hotell, där jag även bor i ett rum med tre andra. Jag gjorde som så att jag skickade ett mail med ett kick-ass personligt brev, fick komma på intervju i Malmö och fick jobb. Men under säsongens gång har personlstyrkan ändrats och många har kommit in i efterhand som extra hjälp i vår BBQ och sandwichbar som ligger vid pisten.

Jag blickar reda framåt till november och vill absolut säsonga igen! Tänker på Bad Gastein i österrike, men inget är säker och jag hinner säkert ångra mig flera gånger. Funderar på att gå bartenderutbildning där då man nästan är garanterad jobb som bartender (dvs. skidåkning om dagarna och jobb om kvällarna) och så får man hjälp med boende.

Hejsan !

Har faktist också kollat på den bartenderutbildningen i bad gastein, så fan va kul :) För det är ju ändå rätt gött att få tid till skidor under dagarna !
Men let me know om det är något som du fortsätter att fundera på !

Säsonga 2013/2014
tildus92 sa:
Olichor sa:
tildus92 sa:

Vore ju en idé då att hitta en skibumkååmpis o köpa en fattig bil. För en egen äger jag inte o tänker inte äga förrän jag e 30+ ^^

Du verkar ha säsongat, erfarenhet av Stanton?
Varit i St Anton, dock aldrig säsongat där! Min plan är att köra ner då jag anser att det verkligen kommer vara praktiskt med en bil där nere.

St Anton är rätt sjysst ställe med en mix av allt det goda. Självklart kommer du ex. aldrig få det där pudret som i Kanada men för mig kommer det troligtvis bli en bra första säsong!

Säsonga 2013/2014
Hej! Tar studenten till sommaren och är oerhört taggad på en säsong i alperna. Tyvärr har jag inget umgänge som tycker detsamma så därför vänder jag mig nu hit. Jag har ingen aning hur man går tillväga för att fixa jobb/boende. Är öppen för alla förslag!

Säsonga 2013/2014
Vi är två som är på väg till Whistler direkt efter jul och tänker stanna i två, helst tre månader. Vi söker boendekompisar! Till vardags pluggar vi på Chalmers, 22 och 23 år. Vad kan man berätta mer..? Vi gillar nog att dricka öl och så, men personligen åker jag inte till Whistler för att festa. (Vet dock inte om jag pratar för oss båda nu!) Jag har gjort en säsong i St Anton och fick mycket av den varan då! Men en anledning att vi valde Whistler är ju att det inte skulle vara helt dött på kvällarna. Tipsar om tråden Whistler 2013/2014 för er som lutar åt samma ort!

Elin

Säsonga 2013/2014
tuacecilia sa:
matildabus sa:

Hejsan !

Har faktist också kollat på den bartenderutbildningen i bad gastein, så fan va kul :) För det är ju ändå rätt gött att få tid till skidor under dagarna !
Men let me know om det är något som du fortsätter att fundera på !
Jag har nog droppat den idén, alldeles för mycket pengar tycker jag när man rimligt lätt kan få jobb ändå. Vi närmare eftertanke så vill jag nog itne till bad gastein ändå, mest för att jag är så bortskämd med ski-in ski-out och tycker skidbussar verkar jättejobbigt. Därför är jag just nu inne på Alpe d'Huez som är en annan fransk ort med samma system :D Nortlander har även ett nyöppnat hotell där som jag ska försöka få jobb på :)

Säsonga 2013/2014
elin19 sa:
Vi är två som är på väg till Whistler direkt efter jul och tänker stanna i två, helst tre månader. Vi söker boendekompisar! Till vardags pluggar vi på Chalmers, 22 och 23 år. Vad kan man berätta mer..? Vi gillar nog att dricka öl och så, men personligen åker jag inte till Whistler för att festa. (Vet dock inte om jag pratar för oss båda nu!) Jag har gjort en säsong i St Anton och fick mycket av den varan då! Men en anledning att vi valde Whistler är ju att det inte skulle vara helt dött på kvällarna. Tipsar om tråden Whistler 2013/2014 för er som lutar åt samma ort!

Elin
Hej! Vi är oxå två som planerar att åka till whistler i december, är nog mer inställda på att åka ner runt lucia dock, men det är strunt samma! Jag har varit en hel del i Stanton, inte min vän, men vi är sugna på vad canada kan erbjuda oss! Har kollat runt lite på boende i både Creekside och the village, vill helst dela boende :)) Vi har precis gårr ut gymnasiet, så är 19 år :)

Säsonga 2013/2014
Tjenna!

Vi är tre tjejer, 1/3 norrlänning och 2/3 stockholmare, som lärt känna varandra under en skidlärarsäsong i Sälen. Tillsammans tänkte vi nu flyga över atlanten för en massa pow och nya bekantskaper. Vi kan inte riktigt komma underfund med vart i Kanada vi bör åka -Bunff/Whistler/annat kul.

Vad är era tips?

Hjärtliga hälsningar Hannah-Maria, Johanna och Mikaela

Säsonga 2013/2014
HÄÄÄJJ!! Jag är så på att säsonga efter en säsong som skidlärare, jag är mest på Whistler men jag är öppen för förlag!!
pusssssss!

Tillbaka
Topp