Säsonga i Revelstoke 2012/2013

Tjena,
Jag är en 20 år gammal kille som borg i Göteborg som funderar på att säsonga i Revelstoke nästa säsong 2012/2013, planen är att försöka jobba ihop tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba där borta. Är det fler som är sugna på Revelstoke nästa år, sugen på att dela boende m.m? Ni som är där i år eller varit där tidigare skulle gärna ta del av era erfarenheter. Vad kostar boende, mat, när är det bäst att dra och hur lång är säsongen m.m? När jag har räknat på det har jag landat någonstans runt 80000 kr och då en del utrustning och 5 månader.
//Tom

Senast ändrad:
Jag plus flickvän har siktet mot Revelstoke nästa vinter (fortfarande öppen för förslag angående ort :-). Vill hitta så magnifik åkning som möjligt, skog som big mountain. Vore nice att dela boende med fler, då har man alltid folk att köra med på berget. Planerar inte att jobba nått :-). Whoop whoop gonna be epic... :D

Senast ändrad:
Tjena! Jag är nog en liknande dude med liknande planer ;) dock inte bestämt ort än, men Reveolstoke finns helt klart med på kartan! BC ska det bli i alla fall. Men varför just revelstoke? Mest nyfiken. Delar gärna boende och liknande men tror sånt hinner lösa sig. Är ju bara februari ;)

Jag säsongar här i år och det är galet många svenskar och norrmän här, finns en grupp på facebook: nordic skibums: Revelstoke, med runt 190 medlemmar.
Boendet jag har ligger på ca 4000SEK/månad men då bor vi i ett fint hus, 30 minuters promenad från centrum.
Mat beror på vad du väljer att laga eller att köpa. En burgare med pommes på någon av restaurangerna ligger väl på runt 12-15 dollars och en bärs på runt 4-5 dollars.
Att köpa mat i butik kostar ungefär som i Sverige. Alkoholen är ungefär samma pris som systemet.

Köper du liftkortet på early bird (innan första oktober tror jag) så sparar du ett par hundra dollars på det.
Det dyra är väl egentligen inte att leva här utan resa, liftkort, boende och prylar.
Säsongen är från slutet på november till början av april, beroende på hur mycket snö där är. Förra året var rekordsäsong, snömässigt, och de körde till 11 april.

Senast ändrad:
Goora sa:
Tjena! Jag är nog en liknande dude med liknande planer ;) dock inte bestämt ort än, men Reveolstoke finns helt klart med på kartan! BC ska det bli i alla fall. Men varför just revelstoke? Mest nyfiken. Delar gärna boende och liknande men tror sånt hinner lösa sig. Är ju bara februari ;)
Gött att det är fler som är inne på BC och eventuellt Revelstoke. Anledningen till att jag är inne på Revelstoke är att jag har hört att åkningen ska vara grymm :) och även att det ska vara lite billigare och mindre människor än Whistler.

Claar sa:
Jag säsongar här i år och det är galet många svenskar och norrmän här, finns en grupp på facebook: nordic skibums: Revelstoke, med runt 190 medlemmar.
Boendet jag har ligger på ca 4000SEK/månad men då bor vi i ett fint hus, 30 minuters promenad från centrum.
Mat beror på vad du väljer att laga eller att köpa. En burgare med pommes på någon av restaurangerna ligger väl på runt 12-15 dollars och en bärs på runt 4-5 dollars.
Att köpa mat i butik kostar ungefär som i Sverige. Alkoholen är ungefär samma pris som systemet.

Köper du liftkortet på early bird (innan första oktober tror jag) så sparar du ett par hundra dollars på det.
Det dyra är väl egentligen inte att leva här utan resa, liftkort, boende och prylar.
Säsongen är från slutet på november till början av april, beroende på hur mycket snö där är. Förra året var rekordsäsong, snömässigt, och de körde till 11 april.
Att det är så långt mellan stan och liften hade jag missat. Om ni har en halvtimma till stan bor ni då nära liften eller? Vet du om det går bra bussar mellan stan och liften?
Det känns som att det inte är någon ide att fundera på att stanna längre än 5 månader om de stänger i början av april, förmodligen är 4 månader bättre (dec-mars)?

Tom_Gbg sa:
Goora sa:
Gött att det är fler som är inne på BC och eventuellt Revelstoke. Anledningen till att jag är inne på Revelstoke är att jag har hört att åkningen ska vara grymm :) och även att det ska vara lite billigare och mindre människor än Whistler.
Låter feint, har samma tankar om whistler. säkert grymt men desto trängre. Men jag har även Fernie bakhuvudet. Sen finns det väl även en drös mindre ställen.

Är en kille på 20 som också funderar på Revelstoke nästa säsong. Hade varit fint om man kunde fixa nått tillsammans då jag troligtvis åker själv.

Tom_Gbg sa:
Goora sa:

Claar sa:

Att det är så långt mellan stan och liften hade jag missat. Om ni har en halvtimma till stan bor ni då nära liften eller? Vet du om det går bra bussar mellan stan och liften?
Det känns som att det inte är någon ide att fundera på att stanna längre än 5 månader om de stänger i början av april, förmodligen är 4 månader bättre (dec-mars)?
Köp liftkort innan Juni om du vet att du ska till Revy så sparar du 100 CAD till. Greja boende i stan Downtown/Southside - för de andra ställen som Columbia Park (Andra sidan av motorvägen), Big Eddy(andra sidan floden) och Arrow Heights (närmast backen) så behöver man bil om man inte har lust att knata 30-45 min för att handla etc. Ja, det går skidbussar till backen men det går även att lifta eftersom bussen kostar pengar iår.
Efter stängning brukar de ha öppet en eller två bonushelger beroende på hur snöläget är. En hel del personer drar hem i Mars, de två senaste vintrarna har dock April varit lika bra som i Januari. Jan-Mars är väl säkraste perioden att åka iaf. Förra säsongen började det vräka ner i början på Januari och slutade inte förrän i April, iår vräkte det ner i November (då basen kom), December var ingen jättehöjdare och Januari så började det snöa på riktigt. Torkan som har varit nu sedan i början på Februari har jag aldrig upplevt tidigare här.
Har du en turuppsättning så kommer du alltid hitta snö & pallra dig till Rogers när du är här för bövelen!

Tjaba, jag har planer på BC till nästa säsong! Väntar väl på att nån slags plan ska ta form om ett tag. Är dock hyfsat sugen på Golden jag, men ju fler folk desto roligare blir det ju. Kommer hålla koll på kanadatrådarna.
fred på jorden

Ni som är i väg nu eller har varit tidigare, löste ni boende hemmifrån eller när ni kom dit? Vad tycker ni är bäst? Om hemmifrån vilka hemsidor är det som gäller för att hitta säsongsboende?

Man kan tura antingen mot south/montana/kokanee bowl och det längsta där tar 2 timmar. Dock kör cat-ski där så det är oftast spårat om man inte är snabb efter snöfall (spårat är relativt men det är inte helt orört hela vägen ner vilket man kanske vill ha efter 2 timmars hike).

Mot north/greely bowl så kan man knappt huda 2 timmar om man inte åker brownshort eller någon av "dörrarna" och dom är oftast spårade eftersom de är så branta att redan efter 2 åkare så är snön borta.

Jag hävdar inte att revelstoke är dåligt. dock är man väldigt begränsad eftersom det bara finns 2 liftar (1 gondol+1 sitt upp och sen en till sittlift)

Snön är oftast grym och terrängen är kul om man vet var man ska dra, dock ska man vara på det klara med att det är korta åk och mycket knatande

Hej Svenska Seasonaires,

Jag är en dansk gut på 23 år, med store planer om en säsong i Revelstoke nästa vinter. Jag hade också overvejet Red Mountain, men tänka at Revelstoke er stedet med powder och gladed runs, og fine muligheder for at hike lite.

Jag skal studera på University of Calgary i efteråret, og når jag är färdig i starten av december vil jeg köra til Revelstoke. Da jag är derovre har jag gode muligheder for at titta på et sted at bo og en bil.

Jag har tidligere värat på säsong i Whistler och tänka det kunne vara cool at tage afsted med en gruppe skandinaver.

Jag håber mit halv-svensk är forståeligt :)

Hej, jag är en kille från Östersund på 21 bast och har åkt skidor sen vaggan. Jag och en polare ska dra en säsong i Kanada nästa säsong, Revelstoke ligger högt upp på listan, men jag tror det lutar mer åt Kicking Hourse då jag hört att det inte är lika extrem puder-hets där som i Revel, har jag fel?
Någon som har nått tips på vart/hur man hittar boende? Någon hemsida eller dylikt.
Delar gärna boende med några om den möjligheten dyker upp

AshtraYmofucku sa:
Hej, jag är en kille från Östersund på 21 bast och har åkt skidor sen vaggan. Jag och en polare ska dra en säsong i Kanada nästa säsong, Revelstoke ligger högt upp på listan, men jag tror det lutar mer åt Kicking Hourse då jag hört att det inte är lika extrem puder-hets där som i Revel, har jag fel?
Någon som har nått tips på vart/hur man hittar boende? Någon hemsida eller dylikt.
Delar gärna boende med några om den möjligheten dyker upp
20 årig kille från skåne här (Har åkt mycket skidor trots mitt sydliga läge). Åker själv ser det ut som och letar efter folk att dela boende med, funderar mest på Revel, men har inte bestämt mig helt ännu, så Kicking Horse är också ett alternativ.

Vad tror ni om en månad i Revelstoke? Är inte sugen på en hel säsong men ungefär en månad lutar det åt. Lyckas man tajma in lite dump om man är där från början av februari till början av mars plus minus några veckor? (Vet så klart att det kan variera från år till år men vad tror ni?) Hur bor man bäst då, finns det några schysta vandrarhem?Eller ska man helt enkelt rikta in sig på en annan ort i Kanada, Kicking Horse?, Red Mountain? Fernie? Gillar skogsåkning och hudar inte men är inte omöjligt på kortare hajkar.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Vad tror ni om en månad i Revelstoke? Är inte sugen på en hel säsong men ungefär en månad lutar det åt. Lyckas man tajma in lite dump om man är där från början av februari till början av mars plus minus några veckor? (Vet så klart att det kan variera från år till år men vad tror ni?) Hur bor man bäst då, finns det några schysta vandrarhem?Eller ska man helt enkelt rikta in sig på en annan ort i Kanada, Kicking Horse?, Red Mountain? Fernie? Gillar skogsåkning och hudar inte men är inte omöjligt på kortare hajkar.
Om jag var du så skulle jag försöka lägga / planera resan mellan slutet av februari början av mars och framåt. Bra med snö och vanligtvis ett par ordentliga stormar med mycket puder. Skulle även satsa på att vara mobil, dvs åka dit där snö läget är bäst för stunden.

Kicking Horse är också cool, men deres lift system är inta så bra som i Revelstoke. Såväl Revy som KH är nok fantastisk, fra vad jag har hört är Revy fantastisk gladed runs och KH är fantastisk steeps og chutes. Kanske KH har lite bättra Backcountry. KH får mindre men bättre snø.

Jag tror att man tittar på thestoke.ca (revelstoke) och cragslist till efteråret... vet inte hvor svärt det är att finde något.

Ett tips bara.. Var där nu i vintras och blev blåst på våran deposition(800CAD) till lägenheten, vet att flera av våra grannar blev det också

Hyr inte av REVELSTOKE PROPRERTYGROUP!!

osto sa:
Ett tips bara.. Var där nu i vintras och blev blåst på våran deposition(800CAD) till lägenheten, vet att flera av våra grannar blev det också

För att inte bli blåst så ska man sätta upp vissa regler. Inspektion sker i god tid innan avfärd. Alla klagomål tas upp där och då så att man kan komma fram till en gemensam lösning på problemet.
Gjorde den missen en gång, och då passa ägarna på att byta heltäckningsmatta i huvudsovrummet då de påstod att vi hade haft våra skidor där och att blivit rostfläckar från dem. Vi hade inte haft skidorna på den våningen en enda gång... They screw you in the drivethrough.... eller hur utter :P

Hur får man lättast tag på boende? Någon som har några sidor att tipsa om?

Sen är det ju bara 16 mil mellan Revel och Golden så med bil är det ju inga problem att åka över till det ena stället över dagen. Man vill ju även spendera en hel del tid i Rogers pass som ligger 7 mil ifrån Revel.

PNyberg sa:
osto sa:

För att inte bli blåst så ska man sätta upp vissa regler. Inspektion sker i god tid innan avfärd. Alla klagomål tas upp där och då så att man kan komma fram till en gemensam lösning på problemet.
Gjorde den missen en gång, och då passa ägarna på att byta heltäckningsmatta i huvudsovrummet då de påstod att vi hade haft våra skidor där och att blivit rostfläckar från dem. Vi hade inte haft skidorna på den våningen en enda gång... They screw you in the drivethrough.... eller hur utter :P
Jo det värsta var ju att vi gick igenom hela lägenheten före vi flyttade in i den. Ändå så blåste dom oss.. Vi tog iofs sönder en dörr och det drog dom av 400cad för.. (kollade lite snabbt på stan vad den kostade å sådan dörr kostar MAX 80cad+jobb. 100cad för nått hål i väggen som var där från början etc.
Den listan vi hade gjort med dem från början var lite redigerad och saker hade försvunnit samt att den "mäklaren" vi hyrde av slutade ganska lägligt tills alla skulle lämna sina lägenheter.

Ett till tips för alla är att köpa bil, jävligt billigt å man slipper pröjsa bussen som kostar 2cad per enkel resa till backen.

Hi Everyone,

Ville bare lige opdatere med, at jeg arbejder i Canada. Jeg arbejder for 3 foreskellige resorts i Banff området, og de mangler stadig meget arbejdskraft, og har spurgt om jeg kan skaffe flere til vinter sæsonen 12/13, hvis det skulle interessere nogen frem for at tage til Fernie.. Vores 3 resorts hedder, Sunshine Village, Lake Louise og Norquay.
Så skriv endeligt, hvis i kunne være interesseret i et mountain job i Canada..

Det er muligt at ansøge om følgende stillinger:
• Billetsalg
• Bus guides
• Pedel og Parkerings hjælp
• Butiksassistent
• Restaurant: Kok, tjener, køkkenmedarbejder mm.
• Hotel
• Gondol- og Lift operatør
• Børnehave-, Ski- og snowboard instruktører
• Ski- og snowboard udlejningen

Tjena
Vi är två kompisar som för tillfället befinner oss i Whistler och gör DH säsong... Men vi blickar framåt mot vintern och även vi ska till Revy!
Vi hade gärna hyrt ett större hus nära Centrum och vara ett gäng skandinaver som bor och shreddar i Revys feta bergskedjor, om någon är intressead så kontakta mig eller gippdude på freeride så ska vi nog hitta ett par husalternativ.

Ha de gott så länge, så ses vi i pudret ;)

Tja! Jag var i Revy nu i vintras och kan tipsa om ett boende. Mountainside Refuge hette stället vi bodde på, plats för 6 pers (3 sovrum, badrum, kök och vardagsrum). Stället ligger i arrow heights, ett skönt villaområde som ligger mellan stan och backen. Tar 5 min att gå till skidbussen men rekommenderar er att köpa bil om ni ska bo här då det ligger en bra bit från både backen och stan. Bil var det lätt bästa köpet vi gjorde förra säsongen, gå ihop och köp en bil för 1000 dollar eller nått, blir inte mycket per skalle.. allafall, Chris som är landlord och bor på övervåningen är världens (högaste) skönaste snubbe! Han är hantverkare så om nått går sönder så fixar han det rätt snabbt. Bästa säsongsboendet man kan tänka sig om man har en bil. Kostade ca 12000 per person för 3 månader.. http://www.mountainsiderefuge.com/
Peace

Tja! Jag och min kompis ska också till Revelstoke och letar boende!
Är det någon som vill dela boendehyran?
Det verkar finnas gott om hus att hyra men betydligt svårare att hitta lägenhet.

Ha det!

Vi är två tjejer som ska till Revy och har hittat ett erbjudande på ett fräscht boende. Det är ett motell med två rum och kök. Alltså plats för fyra totalt. Då blir hyran på ca: 3600 SEK /Månad.
Nice folk sökes!

Vi är två killar 19 och 29 år, som letar boende i Revy-området fr.o.m 16 jan till 1 apr. Ser fram emot mycket snowboard/skidor och mindre fest. Delar gärna boende med folk med liknande planer :)

Hallå!

Jag och mina tre kompisar var i Revelstoke förra året, vi bodde på motell, Alpine inn.
Vi hade stor lägenhet, varsin dubbelsäng, kök, dusch och så vidare. Fanns även en hot-tub (tillgänglig för alla på motellet) som var riktigt skön att sitta i efter backen.
Motellet ligger på gångavstånd till centrum (10-15 min) och till ett busstop (5 min, runt hörnet), vi fick även shuttle-bussen (som går upp till backen) gratis, det var riktigt uppskattat.

Jag tror vi betalade cirka 3500-3700 per person per månad.
Väldigt trevligt ställe, mycket trevlig personal, värt att kolla upp!

Lycka till och ha så kul!

Hej hopp!
Har några boendealternativ i Revelstoke!! så maila mig direkt om ni är intresserade... gustav_olin@hotmail.com eller ring 0739229442

Nr 1: At this time it is available for December to end of February,booked for the entire month of March.

It has 3 bedrooms, 2 with a queen size bed and 1 with bunk beds (double at the bottom / single at the top) along with a fully equipped kitchen, a living/dining room with fireplace; wireless Internet, secure indoor storage for your sports equipment, private entrance and private laundry facility.

The cost of rental for long term is $4,000 per month. This rate is base don maximum occupancy of 6 persons

Nr 2: 1 bedrooms with kitchen for 2 persons monthly rate is 1700 +tax
if you take 3months no charge for tax and extra people will be charged $300 per month. In the living room there's a couch that you can make into a bed.

Så, någon sugen??

Senast ändrad:
Tjaa!

Tänkte dra till Stanton eller Val Disere denna säsongen, var i Stanton förra året, men har börjat kolla på Kanada istället. Vet dock inte om jag får med mina kompisar på det, så jag tänkte kolla om jag kunde hitta några här att åka dit med.
Är snowboardåkare, började hikea som fan förra säsongen och har nu köpt en splitboard. Så letar helt enkelt efter några idioter som tycker om att gå och klättra i berg för att hitta orörda linjer långt ifrån liftarna ;)
Någon?

Hej!

Bo med oss! Vi har en plats kvar. Prata med LawndartGustav. Han har fixat hus för 6 pers + en soffa om nagon kommer pa besök. Det kostar 18 000 SEK / manad sa blir 3000 SEK / manad om vi delar pa 6. Just nu är vi 5 och tänkte hyra i 3 man.

Om nagon är intresserad av boende kortare tid i december sa kommer inte jag ner förrän i slutet av dec, sa finns en extra plats i december ocksa.

Jag kommer inte halla mig till liften, eller närheten till liften för den delen ;) Kommer att tura mycket pa splitboard och / eller skidor.

/Erika

Tillbaka
Topp